• 0

Horecastarter zoekt tips en ideeën

Hallo,

 

Ik ben een startende ondernemer uit de regio westland en ga (hopelijk) snel een horeca zaak starten waarin ik meerdere activiteiten wil houden. Dus niet alleen een biertje en een drankje maar bv disco avonden, cabaret voorstellingen, film- en voetbal-avonden, etc etc.

 

Heb je bruikbare tips of ideeen voor het starten van een dergelijke onderneming? (voor b.v. de ondernemingsvorm, het ondernemersplan of over de algehele opzet!) Of heb je wellicht een leuk idee voor een bepaalde activiteit of wat dan ook... alles is bruikbaar!!

 

Bvd!

Ernst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op dit forum, Ernst!

 

In de stad waar ik woon gaat elke twee maanden wel een kroeg/bar failliet en binnen twee weken is daar weer een nieuwe gevestigd (die vaak ook weer net zo snel verdwenen is als ze er is gekomen). Deze kroegen hebben vaak een aantal dingen gemeen: ze zijn de zoveelste kroeg met dezelfde strategie en en ze zijn niet innovatief bezig. Zo te lezen ben jij dat wel. Dat is alvast positief.

 

Uiteraard heb ik zelf een aantal ideeen over activiteiten die een kroeg kan houden, maar waar je een heleboel van kunt leren is door te kijken naar andere kroegen. Er zijn talloze kroegen in Nederland. Bezoek eens een aantal kroegen die activiteiten houden die wellicht ook interessant zouden kunnen zijn voor je toekomstige horecagelegenheid en wissel eens met de baas of de mensen achter de bar van gedachten. Dit heb ik al een aantal keren voor bedrijven gedaan in andere branches en ik merk dat daar altijd een heleboel bruikbare ideeen uitkomen, die vaak al door die bedrijven in de praktijk zijn gebracht. Vakbladen kunnen ook erg bruikbaar zijn. Bezoek ook eens de website: www.horecainnovatie.nl.

 

PS: Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik kijk naar de succesvolle concepten bij mij in de stad, dan is innovatie inderdaad belangrijk (iets bieden dat niet iedereen al biedt), maar als goede tweede komt een bepaalde zekerheid voor de klanten. In één café komen bijvoorbeeld alle studentenhockeyteams op zondag na hun training dansen. De muziek is er fout, het publiek is jong, er wordt uitgebreid geslet, en je weet exact welke taferelen je zal aantreffen als je er op zondagnacht naar binnen wandelt, compleet met de hockeysticks die aan de kant tussen de jassen liggen. Niet mijn scene (tenzij ik in een foute bui ben), maar duidelijk wel van die hockeymeisjes, en het café doet iedere zondag dan ook waanzinnig goede zaken, ook al richt het zich op een ogenschijnlijk zeer beperkte doelgroep.

 

Een ander zeer succesvol café heeft juist een vaste comedy-night, en een vaste pubquiz-night. Ook daar wordt iets geboden dat anderen niet bieden, en vooral op een vaste avond. De vaste bezoekers zijn vaste bezoekers omdat ze wéten, zonder naar een schema te hoeven kijken, wat voor soort avond ze kunnen verwachten als ze er op een bepaalde avond komen.

 

Je schrijft dat je veel ideeën hebt, disco, voetbal, cabaret, film. Hartstikke goed natuurlijk, maar ik zou op een gegeven moment bedenken op welk publiek je je wilt richten. Als je bijvoorbeeld nogal 'intellectueel' cabaret en filmhuisfilms programmeert, dan heb je kans dat dat publiek wegblijft van je voetbalavonden, terwijl voetballiefhebbers je ook links laten liggen omdat ze je associëren met filosofen in zwarte coltruien (even gechargeerd gezegd). En als je bij een disco-avond de hele avond R&B draait, trek je een heel ander publiek dan wanneer je eighties hit draait, wat niet alleen invloed heeft op het publiek van die avond, maar van je algehele image. (als je bekend staat als de tent met alleen zestienjarigen, kan je het erg moeilijk krijgen je cabaret te verkopen aan twintig-plussers)

 

Ik zou zeggen: ga een keer zitten en bedenk wie de fictieve klant is die je in je zaak wilt zien. Wat vindt die persoon leuk? Is het een cabaretliefhebber? Wat voor soort cabaret? Theaterachtig, of stand-up comedy? Ziet die persoon die van die bepaalde vorm van cabaret houdt ook graag films? Welke? En als die persoon na de film los wil gaan op de dansvloer, welke muziek hoort hij dan graag? Houdt die persoon ook van voetbal? Wil hij alle wedstrijden in de kroeg zien, of alleen die waarbij de spanning stijgt, zoals alleen wedstrijden met Nederland of alleen finalewedstrijden? Wil die persoon alleen entertainment consumeren, of wil hij ook zelf beziggehouden worden? Kan je kroeg een competitie gebruiken? Je kan van alles bedenken, van poole of darts (wel wat afgezaagd tot café-triviant tot sjoelen.

 

Ik zou zeggen: Laat je fantasie de vrije loop gaan, en sluit ideeën niet bij voorbaat uit (het ene, minder goede idee kan tot een fantastisch idee leiden), maar als het tijd wordt om te beslissen, bedenk dan dat minder meer kan zijn. Met een te grote mix van uiteenlopende activiteiten loop je het risico dat niemand zich thuisvoelt in je café in plaats van dat iedereen er wel wat naar zijn gading vindt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ernst,

 

Ik heb nog een boek liggen die ik in 2004 heb besteld over het opzetten en runnen van een restaurant. Het is een dik boek, maar het omvat alles over hoe je een restaurant/café op moet zetten. Hoofdstukken zijn bijv.: bedrijfsformules, wie zijn uw gasten en soorten gasten, product,gedrag,omgeving, inrichting en inventaris van de distributieruimte, warenkennis, soorten producten (alles over eten), kook- en bereidingstechnieken, menuleer, kostprijs berekenen, inrichting menu- en wijnkaart, wijzen van presentatie van dranken en gerechten, personeel en partijen. Het boek heeft 613 blz. en hoort bij een cursus restaurantbedrijf.

Ik heb hem destijds aangeschaft omdat ik ook meer wilde weten over het runnen van een restaurant, alleen is dit bij mij toen niet doorgegaan.

Je mag hem van mij overnemen (gloednieuw!) voor 50 euro. Als je dan ook nog contact opneemt met SvH dan krijg je waarschijnlijk ook nog alle lesmateriaal (heb ikdestijds niet gekregen, het is namelijk een cursus waar ik uiteindelijk niet aan begonnen ben).

Als je interesse hebt dan hoor ik het wel. Ik heb ook nog een handig boek 'Ondernemingsplan', deze wil ik dan wel voor je kopieren en doe ik dit er ook bij (gratis).

Groetjes Esther

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.