• 0

Lid worden van verenigingen?

Beste Higher Levellers,

 

Ik wil graag lid worden van een branchevereniging, MKB een handelsvereniging of iets dergelijks. Waar kan ik het beste voor kiezen en wat zijn zoal de voordelen of eventueel de nadelen?

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

Josina Krol

 

[titel toegspitst: mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Josina,

 

Wat voor bedrijf heb je en waarom wil je lid worden van een branchevereniging (maw wat verwacht je ervan)?

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Karen,

 

Ik verkoop kantoorsoftware en heb daarnaast een administratiebureau.

En wat verwacht ik...

Ik zag bij het MKB bijvoorbeeld dat, behalve dat ze je belangen behartigen, je een tijdschrift kreeg, korting op ziektekostenverzekering en een 'netwerk'. Maar wat verstaan ze onder een netwerk?

Krijg je een adressenbestand of uitnodigingen voor bijeenkomsten o.i.d.?

Enfin, ik weet het niet. Ik hoopte dat leden van Higher Level bij verschillende brancheverenigingen/handelsverenigingen e.d. aangesloten waren, dan kan ik wat vergelijken :)

Link naar reactie
  • 0

Onder netwerk kun je veel verstaan: er zijn netwerken als de JongMKB Amsterdam, waarbij het delen van ervaringen en informatie, informeel advies en leren van elkaar naast gezelligheid heel belangrijk zijn.

 

Er zijn ook netwerkverenigingen als de BNI (niet te verwarren met 'mijn' brancheorganisatie Beroepsvereniging Nederlandse interieurarchitecten BNi !!!!!! ). De BNI (eerstegenoemde dus) is een netwerk wat zich er specifiek op toelegd om elkaar door verwijzingen aan opdrachten te helpen, ik heb eens met iemand daarvan gesproken en gevraagd wat voor ondernemers er allemaal lid van waren, en kreeg de indruk dat ik daar meer als opdrachtgever gezocht werd dan als opdrachtnemer.

 

Daar ben ik ook niet naar op zoek: een organisatie met 'haaien' gericht op verslinden, en ik als 'goudvisje ertussen (om in de netwerk-terminologie van Annedien te blijven https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=40;action=display;threadid=6301 ).

 

Wat zoek je: een netwerk voor opdrachten, een netwerk vol mede-ondernemers om te klankborden? Een netwerk als informatiebron, als borreluurtje?

 

Zelf ben ik totnogtoe alleen lid van de BNi (beroepsvereniging!) om relaties met vakgenoten te onderhouden en op te bouwen, om feedback te krijgen en omdat als ik aangesloten ben bij de BNi ik volgens bepaalde kwaliteitsstandaarden meot werken waar ik achter sta (DNR: De Nieuwe Regeling 2005, rechtverhouding architect-opdrachtgever).

 

Ik heb wat losse bezoeken gebracht aan netwerkverenigingen als jong-mkb, maar heb me (nog) nergens bij aangesloten. Plaatselijke businessclub is bijvoorbeeld redelijk industriegeorienteerd...

 

Netwerk bouwen buiten zo'n vereniging gaat ook goed, maar ik zie wel een meerwaarde in een goede netwerkvereniging. Vooral om te borrelen onder het mom klankborden ;)

Link naar reactie
  • 0

Netwerken zijn leuk. maar.. ze kosten vaak geld en tijd. Dus je moet weten wat je van het netwerk wilt. Enkele mogelijkheden

 

- kennisdelen op je vakgebied

- ervaring delen op ondernemerschap

- klanten werven

- bier drinken

 

Vanuit een studie die ooit heb gedaan blijkt dat aansluiten bij een aantal verschillende soorten netwerken het meeste 'bedrijfsresultaat' opleverd omdat je naam in vele verschillende kringen terecht komt.

 

Verwacht vooral niet dat je meteen uit netwerken veel opdrachten haalt, dit is een proces van geduld en vertouwen winnen.

 

Zelf ben ik lid van:

Jonge Bedrijven Netwerk (groningen)

VNO-NCWnoord

ICTplatform noordnederland

 

Prijzen varieren van gratis tot 500 euro p.j. De inhoud (aantal meetings etc.) en de entourage is dan ook verschillend.

 

Vraag eens rond bij conculegas waar zij lid zijn en of dat effect heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Ik heb jullie tips eens nagekeken maar ik weet nog steeds niet wat nu voor mij het beste is. Ik weet het: het is maar wat je zoekt en wat voor een bedrijf je hebt.

Ik vind het een moeilijke materie en blijkens jullie tips lijken er wel honderden brancheverenigingen, netwerken, platformen e.d. te zijn.

Bier drinken doe ik liever thuis maar ik begrijp dat zoiets ook wel eens nuttige contacten op kan leveren.

Klanten werven is natuurlijk altijd aardig maar net zo belangrijk vind ik, zoals Remco al schrijft, ervaringen delen en kennis delen.

Ik zoek nog even verder...

 

Josina Krol

Link naar reactie
  • 0

Bij vele ondernemersverenigingen kun je eerst een keer komen kijken zonder meteen lid te worden. Ik zou zeggen, meld je aan en ga er eens kijken, dan merk je vanzelf een beetje wat het allemaal inhoud en of het bij je past! Ik wist zelf ook niet goed wat ik ervan moest verwachten, maar ben nu 2x bij een netwerkavond met een interessante lezing geweest en moet zeggen dat ik de lezingen interessant vond en dat ik ook zeker interessante mensen heb ontmoet.

Dus ga er een avond heen en stel jezelf tot doel om minimaal 1 interessant iemand te ontmoeten die avond!

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Netwerken is goed voor je bedrijf. Persoonlijke contacten zorgen ervoor dat je (goede) naam informeel wordt verspreid. Ga er echter vanuit dat je niet direct klanten eraan overhoudt. Netwerken is public relations op de lange termijn! Je gezicht laten zien, kletsen, tijdens gesprekken advies geven, tips geven etc. Laat weten dat je je vak beheerst, maar niet te opvallend. Het moet een ongedwongen samenzijn zijn, anders laten mensen je gauw links liggen als je te agressief bent. Via persoonlijke contacten is het ook een kwestie van opdrachten gunnen. Zorg dat je daar ook bij zit!

 

Ik vermoed dat je met je administratiekantoor niet landelijk opereert. Het heeft dan ook niet zoveel zin om lid te worden van een landelijke vereniging. Richt je eerder op lokale of regionale clubs. De Jonge Ondernemers Societeit is bijvoorbeeld een goede. Zorg dat je sterk bent in je eigen regio. Op termijn kun je dan wel eens landelijk gaan kijken.

Link naar reactie
  • 0

Ons administratiekantoor opereert wel degelijk landelijk. Daar wij gratis boekhoudpakketten met een exportmodule verstrekken aan onze clièntele, kan dat ook gemakkelijk. Meer dan 50% van ons klantenbestand zit ver buiten onze regio.

Daarnaast verkopen we kantoorapplicaties en ook dat is landelijk. Sterker nog: internationaal. Onze software draait inmiddels in België, Frankrijk en in Thailand.

De diversiteit van onze werkzaamheden lag daarom mede ten grondslag aan de vraag naar de voordelen van verschillende brancheverenigingen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Oké! Dat maakt het wel anders. Aangezien je klantenbestand over diverse sectoren is verspreid, zou ik kijken of je een vereniging kunt vinden die het beste daarbij aansluit... Misschien weer erg algemeen, maar uiteindelijk zul je zelf moeten bepalen of voelen (ondernemersgevoel) wat het beste is. Richt je je vooral op het MKB? Wordt dan lid van MKB Nederland. Meer de grote ondernemers, internationaal, dan is VNONCW beter...

 

Zelf ben ik lid van twee verenigingen en waarschijnlijk komen daar nog twee bij. Bepaal ook eens hoeveel tijd je erin wilt steken. En hoeveel medewerkers heeft je kantoor? Anders kun je meerdere lidmaatschappen aangaan, waarbij je ze verdeelt over de verschillende mensen.

 

Succes. En je kunt altijd na een jaar je lidmaatschap weer opzeggen als het niet bevalt... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.