Ga naar inhoud

Eerste koper betaalt niet, tweede koper betaalt minder

Geplaatst:

ikwileenltd

Beste collega-ondernemers,

 

Ik zit met het volgende probleem. Twee maanden geleden verkocht ik een website aan een BV, onderdeel van een holding met meerdere BV's. Afgesproken was dat deze koper de overeengekomen koopsom vooruit zou betalen.

 

Toen ik na een maand nog niets had ontvangen werd ik wat ongeduldig en begon ik voorzichtig met het versturen van betalingsherinneringen en uiteindelijk een aanmaning per aangetekende post. De eerste betalingsherinnering kreeg ik doodleuk retour afzender gestuurd (zonder toelichting), op alle overige correspondentie werd niet gereageerd. Wanneer ik probeerde om de directeur waarmee ik afspraken had gemaakt telefonisch te bereiken was deze altijd in het buitenland of gewoon niet aanwezig. Uiteindelijk heb ik, onder andere omdat er alleen een mondelinge overeenkomst was en ik hiermee later wilde kunnen aantonen dat er bepaalde correspondentie is verstuurd en afspraken zijn gemaakt, een ingebrekestelling met een tiental bijlagen door een gerechtsdeurwaarder laten betekenen bij de BV.

 

Daar bleek men ineens wel op te kunnen reageren en de reactie was nogal heftig. De directeur mailde mij ineens dat ik niet moest gaan proberen om de nog openstaande rekening op gerechtelijke wijze op te eisen, want anders zou hij "er een bodemprocedure van maken en net zo lang door procederen tot ik persoonlijk failliet was verklaard". Op dat moment besloot ik om maar uit te gaan kijken naar een andere koper en hem te laten voor wat het was.

 

Inmiddels heb ik een andere koper gevonden die binnen een dag betaalde, maar deze tweede koper heeft wel minder betaald dan de eerste koper (zo'n 400 euro plus BTW).

 

Vraag is nu: kan ik dit verschil op de eerste koper verhalen, raden jullie mij dit (gezien de tijd en kosten) aan en kan ik hiervoor dan het beste een deurwaarderskantoor of een advocatenbureau inschakelen?

 

Een nogal beladen vraag, maar alvast bedankt voor de reacties.

Featured Replies

Geplaatst:

Wilbert Philippo

Wat bedoel je met "verkocht ik een website" ? Design, database?

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Geplaatst:

ikwileenltd

  • Auteur

Bestanden, design, database, naamsbekendheid, klantenbestand, intellectuele eigendomsrechten ... kortom: alles.

Geplaatst:

Seforo

Erg lastige allemaal die mondelinge overeenkomsten, daarom zetten wij alles ook zwart-wit op papier om zulke situaties te voorkomen.

 

Maar wat is nou de reden waarom hij niet wil betalen ?

 

 

Geplaatst:

ikwileenltd

  • Auteur

Waarschijnlijk heeft hij gewoon geen tijd gehad om dit netjes af te handelen (hij zat immers ook regelmatig in het buitenland en was vaak niet op kantoor te bereiken) of is hij erg lui, maar één van de gemaakte afspraken was dat hij mee zou werken aan een snelle uitvoering van de overeenkomst (waarvan hier dus overduidelijk geen sprake is).

 

Hij betwist de vordering niet.

Geplaatst:

WelleKe

Zonder je nieuwe problemen te willen bezorgen, kan de "eerste koper" niet zijn eigendom opeisen? De overeenkomst is namelijk niet ontbonden begrijp ik uit jouw verhaal, of heeft hij nu officieel afgezien van de koop?

 

Ik kan me namelijk voorstellen dat je helemaal in de penarie zit op het moment dat de eerste koper van jou gaat eisen dat hij de website geleverd krijgt. Aangezien je deze maar 1 keer kon verkopen wordt dat een probleem.

 

Juridisch gezien weet ik het niet. Mij lijkt echter dat op het moment dat jij besloot de website aan een ander te verkopen de eerste overeenkomst niet meer geldt. Daardoor kun je ook niet verlangen dat die klant iets betaalt. Geen duidelijke afspraken, dus wat valt er te eisen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Juridisch gezien weet ik het niet. Mij lijkt echter dat op het moment dat jij besloot de website aan een ander te verkopen de eerste overeenkomst niet meer geldt. Daardoor kun je ook niet verlangen dat die klant iets betaalt. Geen duidelijke afspraken, dus wat valt er te eisen?

 

Daar zit wel wat logica in.. de eerste overeenkomst kun je niet meer afdwingen omdat je jouw deel van de prestaties niet meer kunt leveren (product is reeds verkocht).

 

Aan de andere kant denk ik dat de originele koper de koop ook niet meer kan afdwingen aangezien deze in gebreke is gebleven.

 

Hoeveel ben je eigenlijk bij ingeschoten? Als het zich tot een paar 100 euro beperkt zou ik het verder maar laten varen, als je moeite gaat doen om dat terug te eisen ben je slechtbetaald bezig, zelfs als het lukt ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.