• 0

BTW en tenaamstelling factuur vof

Ik kom er niet helemaal uit hoe het zit met facturen die zakelijk worden betaald maar niet op naam van de vof staan.

Dit is wat ik voorlopig uit de informatie van de website van de belastingdienst er van maak.

 

Voor de BTW is de vof de onderneming. Voor de BTW moet de factuur op naam van de vof staan. Als op de factuur niet de naam van de vof stat, maar op naam van één van de vennoten dan kan je de BTW niet aftrekken, maar je kan het nog wel als kosten opvoeren voor de IB.

 

Klopt mijn aanname? En als ik de BTW niet mag aftrekken, mag ik dan de kosten voor de onderneming dan incl. BTW aftrekken?

 

Maar ik las ook dat er uitzonderingen bestaan waaraan een factuur moet voldoen. Bijvoorbeeld bij een factuur onder 100 euro incl. BTW. hoeft niet op naam van de ontvanger te zijn.

 

Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld als de vof een factuur ontvangt op naam van een van de vennoten met een totaalbedrag onder de 100 euro? Mag ik dan alsnog de BTW aftrekken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pffft, lastige.

 

De verschillende bronnen die ik op het web zie, spreken elkaar tegen. De een zegt dat je de voorbelasting wel mag aftrekken, de ander niet.

 

Ik ben geen boekhouder, maar hierbij wat overwegingen die misschien helpen de contouren van het probleem iets duidelijker te maken.

 

Het is niet ongebruikelijk onder eenmanszaken (EMZ-en) dat deze consumentenaankopen voor de zaak doen. Het consumentenrecht is veel sterker dan het standaard overeenkomstenrecht dat voor b2b-transacties geldt en daarnaast liggen prijzen voor consumenten vaak ook lager.

 

De geldende wijsheid hier op Higherlevel.nl is dat dit mag, zowel voor BTW als IB. Er is namelijk juridisch geen en fiscaal nauwelijks een verschil tussen de persoon en de EMZ, zelfs al hebben die verschillende namen.

 

De VOF heeft een afgescheiden vermogen en een eigen BTW-nummer. Ik kan me voorstellen dat de vennoten graag van dezelfde voordelen genieten (en dat vaak ook doen) als de EMZ en daarom consumentenaankopen voor de zaak doen. Ik kan me ook voorstellen dat er in het aankoopproces kleine fouten insluipen, bijvoorbeeld omdat een leverancier alleen gesproken heeft met vennoot A en daarom per ongeluk diens naam op de factuur zet in plaats van die van het bedrijf.

 

Is dit voor aankopen die van plan bent te doen of aankopen die je al hebt gedaan?

 

Heb je alleen een VOF of daarnaast ook een EMZ? In geval van het laatste, sluiten de werkzaamheden van de twee bij elkaar aan?

 

Wat is je reden om op naam van de vennoot in (willen) te kopen?

 

Gaat het om grote bedragen?

 

Ik heb het vermoeden dat je inschatting klopt. Je zou eventueel een belastinginspecteur om een uitspraak kunnen vragen. (In dat geval hier s.v.p. delen, zodat andere daar ook iets aan hebben.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom er niet helemaal uit hoe het zit met facturen die zakelijk worden betaald maar niet op naam van de vof staan.

Dit is wat ik voorlopig uit de informatie van de website van de belastingdienst er van maak.

 

Voor de BTW is de vof de onderneming. Voor de BTW moet de factuur op naam van de vof staan. Als op de factuur niet de naam van de vof stat, maar op naam van één van de vennoten dan kan je de BTW niet aftrekken, maar je kan het nog wel als kosten opvoeren voor de IB.

 

Klopt mijn aanname? En als ik de BTW niet mag aftrekken, mag ik dan de kosten voor de onderneming dan incl. BTW aftrekken?

 

Maar ik las ook dat er uitzonderingen bestaan waaraan een factuur moet voldoen. Bijvoorbeeld bij een factuur onder 100 euro incl. BTW. hoeft niet op naam van de ontvanger te zijn.

 

Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld als de vof een factuur ontvangt op naam van een van de vennoten met een totaalbedrag onder de 100 euro? Mag ik dan alsnog de BTW aftrekken?

 

 

Bedragen onder de 100 euro hoeven niet op naam te staan (denk aan bon van de mediamarkt bijvoorbeeld). Hiervan kun je de BTW ook in de vooraftrek meenemen.

 

Over de andere facturen:

In de opstart fase durf ik het nog wel aan om de facturen op naam van één van de vennoten mee te nemen in de administratie. In de jaren erna moet de tenaamstelling wel degelijk aangepast worden.

 

Het kan zelfs voorkomen dat je juist een factuur op één van de vennoten hebt (bijv. telefoonabonnement) omdat een zakelijk abonnement gewoonweg veel duurder is. Hiervan kun je de factuur ook opnemen in de administratie en btw vooraftrek genieten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedragen onder de 100 euro hoeven niet op naam te staan (denk aan bon van de mediamarkt bijvoorbeeld). Hiervan kun je de BTW ook in de vooraftrek meenemen.

 

Over de andere facturen:

In de opstart fase durf ik het nog wel aan om de facturen op naam van één van de vennoten mee te nemen in de administratie. In de jaren erna moet de tenaamstelling wel degelijk aangepast worden.

 

Het kan zelfs voorkomen dat je juist een factuur op één van de vennoten hebt (bijv. telefoonabonnement) omdat een zakelijk abonnement gewoonweg veel duurder is. Hiervan kun je de factuur ook opnemen in de administratie en btw vooraftrek genieten.

Dat laatste is een interessante. Is dat een aanname of weet je dat zeker?

Stel dat ik een goedkope(re) particulier telefoonabonnement neem. De maandelijkse kosten blijven onder de 100 euro en staat uiteraard niet op naam van de vof. Of een ieder andere aankoop onder de 100 euro met een factuur op naam van een vennoot.

Mag ik dan de BTW (voorbelasting) alsnog aftrekken? Zo niet, mag ik dan de abonnementskosten incl. of excl. BTW opvoeren als bedrijfskosten?

 

Bij een eenmanszaak is het simpel. Daar ben je voor de BTW én IB ondernemer. Voor een vof is/lijkt het soms onduidelijk.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben van mening dat je btw op facturen onder 100 euro niet kunt terugvragen als die op een andere naam staat dan de VOF. Dat om de simpele reden dat bij een VOF alleen de VOF ondernemer is en de afzonderlijke vennoten niet.


Citaat van belastingdienst over vennootschap onder firma
Voor de btw is de vof als geheel ondernemer. Als u bijvoorbeeld met z'n drieën een vof vormt, bent u alle 3 ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar is de vof ondernemer voor de btw. De afzonderlijke vennoten zijn voor de btw geen ondernemer


 

De regeling voor de vereenvoudigde factuur stelt dat je een factuur die NIET op naam is gesteld toch in de btw administratie mag opnemen en btw aftekken als je aannemelijk kunt maken dat de kosten tbv de onderneming gemaakt zijn.

 

Als een factuur lager is dan 100 euro maar WEL op naam staat en dat is niet de naam van de VOF dan kun je de btw niet aftrekken. Simpelweg omdat uit de factuur blijkt dat deze niet voor de VOF bestemd is. Als het wel zou mogen zou je ook gewoon de telefoonfactuur van de buren kunnen vragen en daar de btw aftrekken.

 

In mijn optiek kun je het recht op aftrek bij factuur op naam van minder dan 100 euro niet gelijk stellen aan een vereenvoudigde factuur (zonder naam).

 

 

Een maandelijks terugkomende kostenpost heeft niet het karakter van het soort kosten waarvoor de vereenvoudigde regeling in het leven is geroepen, die regeling is bedoeld voor de keren dat je even snel bij de mediamarkt een nieuwe HDMI kabel haalt omdat de oude stuk is of andere eenmalige incidentele uitgaven

 

Link naar reactie
  • 0

Tot zover duidelijk. En onderstaande vraag is ook beantwoord.

En als ik de BTW niet mag aftrekken, mag ik dan de kosten voor de onderneming dan incl. BTW aftrekken

 

Volgens de belastingdienst mag ik het inclusief BTW aftrekken.

Soms kunt u de btw niet aftrekken. Dan mag u bij de winstberekening de kosten aftrekken inclusief btw. Bron

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.