Ga naar inhoud
Geplaatst:

ColindaLazeroms

Hallo ik worstel met een vraag waar ik maar niet uitkom en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb een bedrijfsauto ingeruild voor een nieuwe grotere en de inruilwaarde is € 11.500,- ex btw. De oude auto stond geboekt voor € 15784,61 en het financial lease bedrag was € 15.648,-. en afschrijving van € 643,48.

De nieuwe auto kost € 25.432,38 ex btw,bpm en leges. Op de nieuwe auto is een financial lease van € 9.336,-.

 

Hoe verwerk ik het oude lease bedrag en het nieuwe lease bedrag in de boekhouding?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Featured Replies

Geplaatst:

shoptillyoudrop

Hoe verwerk ik het oude lease bedrag en het nieuwe lease bedrag in de boekhouding?

 

Je bedoelt het saldo van de lening?

 

Daar los je toch op af, samen met rentebetalingen. Waarschijnlijk maandelijks.

En dan is die kennelijk vervangen door een nieuwe lening (voor de nieuwe auto).

 

Valt zo geen zinnig woord over te zeggen, hangt er van af hoe al die mutaties verwerkt zijn tot nu toe.

"What, me worry?"

Geplaatst:

ColindaLazeroms

  • Auteur

Dat klopt je lost elke maand af op de financial lease, alleen is de eerste auto maar 6 maanden in het bedrijf geweest, dus de lening is nog niet geheel afgelost. Bij de aankoop van de nieuwe auto is de lening/lease aangepast aan de oude lening. In de boekhouding heb ik het volgende geboekt.

 

Aankoop eerste auto

0400 aanschaf auto € 15.784,61

1720 Af te dragen BTW € 3.314,77

4410 Leges € 45,06

Aan 0610 prive € 3.496,44

Aan 0800 lening € 15.648,-

 

Inruil oude auto

0400 aanschaf oude auto € 15.784,61

0405 afschrijving oude auto € 643,48

1300 debiteuren € 13.915

a/1720 te betalen BTW € 2.415,-

4890 Verlies € 3.640,13

 

Aankoop nieuwe auto

0400 aanschaf auto € 25.432,38

1720 af te dragen BTw € 5.340,80

4410 leges € 45,06

a/2001 kruisposten € 10.000

a/0610 prive € 3.750

a/0800 lening € 9.336

 

Ik krijg deze journaalpost niet kloppend en ik zie niet wat er verkeerd is.

 

 

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Beste Colinda,

 

Dit forum is helaas niet bedoeld voor vragen van administratiekantoren ten behoeve van hun eigen relaties.

Ik verwijs je hiervoor daarom door naar het forum fiscaal dienstverleners

 

Met vriendelijke groet,

 

Marco

HL Moderator

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.