Ga naar inhoud

Debiteur vs Incasso afrekening

Aanbevolen berichten

Beste ondernemers,

Ik heb een vordering uit handen gegeven aan een incassobureau welke de vordering inmiddels geïncasseerd heeft bij mijn debiteur en mij mij inmiddels ook een afrekening heeft gestuurd.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dit juist te verwerken in de boekhouding. 
De situatie komt op het volgende neer:

Factuur verstuurd aan debiteur X:

Nr: 1234
Bedrag: €1000,00

Factuur (afrekening) die ik heb ontvangen van het incassobureau:

Nr: 5678
Hoofdsom: €1000,00
Rente: €10,00
Buitenrechtelijke kosten: €100,00
Totale vordering: €1110,00

Incassokosten: €100,00 + €21,00 BTW

 

Door mij ontvangen: € 989,00

Factuur 1234 heb ik als normale factuur geboekt en is dus nog een open post (debiteur). Ik moet factuur 5678 hier nu mee verrekenen, maar kom er niet uit hoe ik dit moet doen.



 

aangepast door ECNL

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

De betaling van factuur 1234 (1000 euro a/ debiteur) staat in je boekhouding los van die van 5678.

Bij de boeking van 5678 zou ik alleen de kosten met btw boeken en de betaling hiervan. (100+21)

Die rente (10 euro) zou ik boeken bij overige baten (rente-inkomsten of iets dergelijks)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt. Alleen kom ik er niet uit met het verrekenen van factuur 1234 met de ontvangen betaling van het incassobureau.
5678 kan ik wel als factuur boeken (100+21) maar deze factuur heb ik niet betaald, omdat de debiteur de incassokosten betaald.

Van de ontvangen betaling van het incassobureau (€989,00) moet ik de rente (€10,00)  afhalen, welke ik boek als overige baten. Wat overblijft (€979,00) boek ik naar 9999 verrekeningen en verreken ik vervolgens met openstaande post debiteur (€1000,00).

De €21,00 die overblijft bij debiteur moet ik verrekenen met de BTW die ik terug krijg van de incassokosten denk ik. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dit moet boeken.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou het zo doen:

Boek 5678 als

                         debet                credit

te vord btw 21,00

rentekosten                             10,00 

crediteur                                      11,00

 

en de betaling

                             debet           credit

debiteuren                             1000,00

crediteuren     11,00

bank                 989,00

aangepast door HvLaarhoven

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet echt handig een factuur voor incassokosten en een afrekening in één.

 

Je zou van je incassobureau een rekening moeten krijgen die gelijk is aan de inrekening gebrachte incassokosten. het voor jou geïncasseerde bedrag + rente blijft daar buiten, tenzij het incassobureau bovenop de incassokosten nog een fee over het geïncasseerde bedrag inrekening brengt.

 

De afrekening van de hoofdsom hoeft niet op een factuur. Liever niet zelfs. Maar kan met een afrekeningsoverzicht.

Dit maakt het voor beide partijen veel overzichtelijker.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet alleen incassobureau's doen het zo, dit soort gemengde facturen is vrij gebruikelijk in veel branches.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké