• 0

Ziekenfonds - restitutie premie

Helaas ben ik de dupe geworden van verkeerd advies van mijn (daardoor voormalig) financieel adviseur.

 

Ik ben vorig jaar vanuit de WW gestart als ZZP-er. In juli 2004 kreeg ik de melding van het UWV dat ik in aanmerking kwam voor een ziekenfonds verzekering.

 

Aangezien ik een prima, niet al te dure particuliere verzekering had ben ik rond gaan zoeken, en kwam in een folder van de belastingdienst de volgende tekst tegen: "Als u wilt dat het ziekenfonds uw ziektekosten vergoedt, meld u dan zo spoedig mogelijk aan."

 

Ik dacht hierdoor dat ik kon kiezen tussen particulier en ziekenfonds, en heb dat voorgelegd aan mijn 'adviseur'. Deze bevestigde dat, en vertelde mij dat ik de premie voor de ziekenfondsverzekering, die wel ingehouden zou worden, kon terugvragen.

 

Enfin, ik heb begin dit jaar gebeld met het UWV, en deze vertelde mij dat dat niet het geval was, en dat ik juist de premie van mijn particuliere verzekering moest terugvragen.

 

Helaas kan dat alleen maar als je je binnen 60 dagen na kennisgeving bij een ziekenfonds inschrijft, wat bij mij op dat moment nog steeds niet het geval was - want pas sinds 2 maanden geleden. Mijn verzekeraar blijft, na twee bezwaarschriften en beroep op de hardheidsclausule, op het waarschijnlijk terechte standpunt dat zij gedurende die periode risico gelopen heeft, en dus geen premie kan restitueren.

 

Nu zit ik dus met het probleem dat ik anderhalf jaar lang voor zowel een particuliere als een ziekenfonds verzekering premie heb betaald/moet betalen, en geen van beide bereid is premie te restitueren.

 

Is er iemand die meer van deze materie weet en mij kan adviseren over wat nu te doen?

 

Alvast dank...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ooit had ik op een gegeven moment een particuliere verzekering en kreeg ik bericht dat ik "recht had op een ziekenfondsverzekering".

 

Ik dacht leuk dat ik dat recht heb maar ik heb geen zin in al die rompslomp dus ik maak geen gebruik van mijn recht.

 

Later bleek dit recht tevens een plicht te zijn, na een "zielige" brief aan mijn verzekeraar (ik meen zilveren kruis toen) kreeg ik de particuliere premie netjes teruggestort en een aardige brief retour.

 

Zo kan het dus ook.

Link naar reactie
  • 0

Nee, er is ziekenfondspremie ingehouden op mijn uitkering, zowel werkgevers- als werknemersdeel. Van de belastingdienst heb ik zojuist een voorlopige aanslag gehad voor de premie ZFW.

 

Er ontstaat dan een hele kromme situatie: Je betaalt het overgrote deel van de kosten, maar net dat hele kleine maandbedragje aan een ziekenfonds-verzekeraar niet.

 

De vraag is op dat moment of je dan wel verzekerd bent, en zo ja bij wie je je ziektekosten moet gaan terugvragen. Ergens zou het me niet verbazen als, via een of andere gare constructie, je particuliere verzekeraar de kosten had vergoed als je ze gemaakt zou hebben.

Als het zo in elkaar steekt stellen ze terecht risico gelopen te hebben.

 

De premie (via de belasting) die je voor ziekenfonds betaalde zul je nooit terugkrijgen, maar het is wel jammer dat de particuliere verzekeraar -uit coulance- niet een deel van de onnodig betaalde premie teruggeeft.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is op dat moment of je dan wel verzekerd bent, en zo ja bij wie je je ziektekosten moet gaan terugvragen.

 

Ik was bij hun verzekerd, en betaalde aan hun premie, dus ik was daar verzekerd.

 

De premie (via de belasting) die je voor ziekenfonds betaalde zul je nooit terugkrijgen

 

Ik ben ook bang van niet. Fijn geregeld - je bent dus niet verplicht ziekenfondsverzekerd, zoals het genoemd wordt, maar verplicht premie te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm, misschien heb je hier wat aan:

Uitspraak beroepscommissie WTZ nummer 99 – 90 .

De Beroepscommissie benaderde daarop de zaak vanuit een andere invalshoek en keek of de particuliere verzekeraar de overeengekomen tegenprestatie had geleverd. Nu bleek dat alle kosten in de bewuste periode door het Ziekenfonds zijn gedragen stelde de commissie vast dat de verzekeraar geen risico meer had gelopen en wees de vordering toe (de premie dient te worden gerestitueerd).

 

sux6

Link naar reactie
  • 0

Het is ook een waanzinnig systeem hoor.. je betaalt een paar duizend via de belastingdienst en overheid, maar het hangt er dan op dat je wel of niet voor een paar tientjes per maand bij een ziekfonds was ingeschreven.

 

Als ik je verhaal echter goed begrijp zijn er in die periode geen ziektekosten verhaald op een verzekering, dat maakt het lastig om achteraf vast te stellen of je die, indien wel aanwezig, verhaald zou hebben op je particuliere verzekeraar.

 

Ik vind het trouwens wel heel verbazend dat iemand die zich adviseur noemt beaamd heeft dat je een keuze had, terwijl -niemand- kan kiezen of hij wel of niet in het ziekenfonds wil... het kan niet, of het moet wel..

Link naar reactie
  • 0

 

Valt er in deze niets te verhalen op je financieel adviseur? Meestal beschikken zij over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Hetgeen je adviseur destijds heeft geadviseerd was immers niet juist. Wellicht dat hij, of zij, genegen is om met jou deze vervelende zaak tot een goed eind te laten komen. Mocht dit niet lukken dan wil ik wel even kijken of ik iets voor je kan doen. (uiteraard zonder kosten)

 

Mijn vragen:

 

heeft deze adviseur destijds ook je ziektenkostenverzekering geregeld?

Staat het advies van de adviseur zwart op wit?

Over welke periode heb je de nominale premie betaald?

Welke particuliere verzekeraar heb je?

Heb je destijds een schatting moeten geven m.b.t. de te verwachte fiscale winst? Zo ja, wie heeft dit voor je gedaan en heb je hier een kopie van?

 

Desnoods kun je antwoorden via IM.

 

Vooralsnog ben je afhankelijk van de coulance van de verzekeraar (particulier). De verzekeraar stelt terecht dat men risico heeft gedragen daar je geen inschrijving had bij het ziekenfonds. De aanslag van de fiscus is rechtmatig en derhalve hoef je van hen niets te verwachten.

 

Groet

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reaktie, al vrees ik dat je suggestie niet zal gaan werken.

 

Ik heb zelf mijn verzekering destijds geregeld (nog voordat ik zelfstandig begon), het betreffende advies was mondeling, en de schatting fiscale winst hebben we samen gemaakt. Deze was overigens correct.

 

Ik denk dat het gewoon pech en een leermoment is. Zoals je zelf al aangeeft zou ik alleen op OHRA kunnen hopen, en die hebben nu al twee keer laten weten dat niet te gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, misschien heb je hier wat aan:

Uitspraak beroepscommissie WTZ nummer 99 – 90 .

De Beroepscommissie benaderde daarop de zaak vanuit een andere invalshoek en keek of de particuliere verzekeraar de overeengekomen tegenprestatie had geleverd. Nu bleek dat alle kosten in de bewuste periode door het Ziekenfonds zijn gedragen stelde de commissie vast dat de verzekeraar geen risico meer had gelopen en wees de vordering toe (de premie dient te worden gerestitueerd).

 

sux6

 

Ik hoop dat dit nu "algemeen beleid" is. Ik heb een aantal jaren het omgekeerde meegemaakt.

 

- Ik moest van particulier naar ziekenfonds

- Keurig aangemeld bij ziekenfonds en afgemeld via tussenpersoon

- Bewijs stuk (kopie ziekenfondskaart) niet goed aangekomen

- Herinneringen van de verzekering naar een verkeert adres gestuurd

- Ik moet mooi 9 maanden premie betalen, omdat in de wet staat (stond) dat je direct mag opzeggen bij je particulier als je in het ziekenfonds gaat, mits je daarvan het bewijs overlegd.

 

Zoals ik het nu zie voor jouw:

- De premie moet je betalen

- Als je geen "verzekering" genomen hebt, was je dus verzekerd bij je particuliere verzekering.

- Zij hebben als die tijd risico gelopen, dus ik vress dat je moet betalen helaas.

 

 

Ik vind het een goede zaak, dat je tegenwoordig gewoon je particuliere premie terug krijgt als je verzekerd bent voor het ziekenfonds :D

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.