Jump to content
boulogne
Verberg

Opstellen van een onderhoudscontract

vraag

Beste mensen,

 

Ik ben op het moment een tweetal grote opdrachten aan het afronden, waaronder een internetsite van een van de grootste winkelcentra in Nederland.

Deze site heeft een Content Management Systeem waar alle winkeliers in dat winkelcentrum haar eigen stuk binnen de website kunnen bijhouden. Dit zijn op het moment 180 winkeliers. Verder zijn er nog een tiental gebruikers die algemene informatie op de site bijhouden. Nou zijn wij momenteel bezig een onderhoudscontract aan het opstellen voor deze site. Tevens zal dit onderhoudscontract gaan gelden bij andere winkelcentra die nog op de planning staan.

Nou vraag ik mij af hoeveel de kosten ongeveer zouden moeten zijn. Zijn daar richtlijnen voor of weet iemand een aantal websites waar ik informatie zou kunnen vinden over type onderhoudscontracten of kosten van zo'n contract?

 

Alvast bedankt.

 

Sander Boulogne

B-in

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Sander,

 

Onderhoudscontracten van standaard software pakketten hebben meestal een prijs van ongeveer 30% van de aanschafwaarde. Hiermee worden de updates en het onderhoud uitgevoerd en krijg de klant support. Let wel, dit geldt bij standaard software pakketten, waarbij het systeem dus ook niet tegen "ontwikkelkosten" wordt verkocht.

 

Groeten,

Ronald


Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wil je met het onderhoudscontract een constante inkomsten stroom genereren (gaat het dus je toekomstige ontwikkelingen financieren) of is het alleen een extra service contract?

 

Als het een contract is waarmee je toekomstige updates verspreid dan zou ik een jaarlijks contract opzetten met daarin gradaties.

 

Het top contract geeft alle mogelijke voordelen en het basis contract geeft je alleen toegang tot de helpdesk tijdens kantoor uren o.i.d.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja, met dit contract wil ik een constante inkomstenstroom gaan genereren. In dit contract wil ik de helpdesk opnemen, maar ook verschillende updates en hulp bij bugs.

 

Een jaarlijks contract klinkt goed, maar ik zou niet weten wat daar voor te vragen. 30% van de ontwikkelkosten is inderdaad wat aan de hoge kant.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heb je een overzicht van de kosten die je per jaar aan de abonnementen denkt te gaan maken?

 

Het lijkt mij het beste om daar een duidelijk overzicht van te hebben zodat je je eigen kostprijs helder voor ogen krijgt. Zodra je die hebt dan zou ik zaken als response snelheid, update frequentie, tel/email support, on-site support, etc. Mee laten tellen in de verschillende abonnementen.

 

Ik neem aan dat de gebruikers van de applicatie eerst een aanschaf of opstart fee moeten betalen?


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Sander,

 

Aannemende dat je met de kosten doelt op de kosten die jij in rekening wil brengen aan de klant (dus jouw omzet en niet jouw kosten) is het antwoord moeilijk te geven omdat deze "kosten" bepaald worden door jouw organisatiekosten, overhead, ontwikkelkosten, subsidies, customerbase. etc alsmede door de prijs die concurrenten aanbieden.

 

Vanuit het perspectief van de inkoper (van IT diensten) is dus niet alleen van belang om discussie te voeren over jouw prijs en kwaliteit van services doch ook om deze waar mogelijk te vergelijken met die van concurrenten (ook wel benchmarken genoemd). Voor de prijsbepaling in IT zaken is hierbij tevens de continuiteit van belang of, anders gezegd, het afbreukrisiko van de IT investering als een toeleverancier wanpresteert of failiet gaat. Dit is de reden waarom eind jaren 80 de overheid de zgn. BiZa IT contracten is gaan hanteren die in de winkel verkrijgbaar zijn doch ook de softwarebranche via FENIT haar leverings/onderhoudsvoorwaarden heeft verbeterd en uitgebreid.

 

Naast de kostenkant is voorts natuurlijk ook jouw opbrengstenkant van belang. Uiteindelijk gaat het om het resultaat. Stelt bijv. de klant zeer specifieke software of service-eisen waarvoor je geen dekkking kan vinden in de rest van jouw customerbase dan zal je een hoge prijs moeten vragen. Hoewel ik de laatste jaren geen onderhoudscontracten meer heb onderhandeld, is het in de jaren 80 en 90 vaak gebruikelijk geweest om voor onderhoudscontracten circa 15% per jaar te rekenen van de softwarelicentie prijs. Uiteraard zijn hier allerlei staffels denkbaar.

 

Bij onderhoudscontracten zijn tenslotte vele varianten denkbaar. Hier wordt veelal gesproken van zgn. SLA´s, service level agreements. Via de zoekmachine google zijn hier vermoedelijk wel voorbeelden van te vinden doch de ervaring leert dat SLA´s exact op de situatie moeten worden toegesneden. Overigens begrijp ik niet hoe een (grote) klant jouw een grote opdracht kan geven zonder dat reeds over de continuiteit en dus over onderhoudscontracten is onderhandeld. Dit lijkt mij voor alle partijen nogal riskant.

 

Een ervaren IT jurist zou je m.i. zeer goed van dienst kunnen zijn. Laat me maar weten als je een doorverwijzing wenst.

 

Lawman

 

 

 

 

 

 


Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zorg dat je in je onderhoudscontract praktische zaken vastlegd en valkuilen uitsluit. Neem b.v. een maximaal te besteden aantal uren op, en een gereduceerd uurtarief voor overige uren, sluit ontwikkelingen hiervan uit, dus enkel onderhoud aan bestaand werk.

 

Zorg ook dat je klant wat te zien krijgt, periodiek een rapportje, statistieken, etc. Anders kun je op termijn opmerkingen verwachten "dat is makkelijke verdienen" etc.

 

Het is gebruikelijk in je algemene voorwaarden al onderhoud op te nemen. Hier zijn voorbeelden genoeg van.

 

Succes,

 

Kees

 

Qrios Webdiensten, Webbased Devellopment, Webportal Management

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 68 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept