• 0

wel domeinnaam, geen merknaam

Ik wil graag een eenmanszaak starten met de naam XXXXX. Het is een simpel webdesign bedrijfje. Ik wil graag XXXXX.nl registreren en me inschrijven bij kvk.

Dit is waarschijnlijk geen enkel probleem. Ik vraag me alleen af of ik geen problemen kan krijgen met andere "bedrijven" die ook zo heten. Ik vind namelijk een duitse www.XXXXX.de. En er is een of ander italiaans bedrijf dat electronische apparatuur maakt... Er is dus geen sprake van verwarring, omdat het zowel een andere regio als branche betreft.

Het enige waar ik me nog zorgen om maak is de naam zelf. Kunnen zij mij weerhouden om websites te verkopen onder de naam XXXXX?

 

 

Edit bedrijfsnaam uit post gehaalt omdat deze nog niet geregistreert staat bij het www.sidn.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk even op de site van de KvK.

Zoek even in het handelsregister naar xxxxt en xxxxd.

Overleg dit ook even bij de KvK, laat hun desnoods een handelsnaam onderzoek doen.

Houd er rekening mee dat ondanks dit onderzoek de KvK altijd een slag om de arm houd.

 

Verder kun je even op de site van het merkenbureau en zoek hier in de drie regisiters.

Als dit geen registraties oplevert die jou in de weg staan dan kunnen er weinig problemen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tnx voor de links. Ik had al bij kvk gekeken, maar nog niet bij die merkenbureaus. De naam is nog niet in gebruik, dus ik lijk groen licht te hebben!

 

Maar het lijkt me nog steeds erg lastig te bepalen wanneer een naam in verwarring kan worden gebracht met een andere naam. Die grens lijkt me erg vaag. Stel, mijn bedrijf gaat steeds beter draaien, en wordt steeds bekender. Kan dan dat andere bedrijf niet alsnog moeilijk gaan doen?

Of kan ik dan aantonen dat ik op eigen kracht naamsbekendheid heb verworven......

 

ik ga iig mijn naam registreren :)

Link naar reactie
  • 0

Tnx voor de links. Ik had al bij kvk gekeken, maar nog niet bij die merkenbureaus. De naam is nog niet in gebruik, dus ik lijk groen licht te hebben!

 

Maar het lijkt me nog steeds erg lastig te bepalen wanneer een naam in verwarring kan worden gebracht met een andere naam. Die grens lijkt me erg vaag. Stel, mijn bedrijf gaat steeds beter draaien, en wordt steeds bekender. Kan dan dat andere bedrijf niet alsnog moeilijk gaan doen?

Of kan ik dan aantonen dat ik op eigen kracht naamsbekendheid heb verworven......

 

ik ga iig mijn naam registreren :)

 

De grens is ook redelijk vaag. Vaak doet de KvK amper aan een grens en moeten de ondernemers het zelf maar uitvechten.

 

Als je zelf echt twijfelt, dan zou ik toch voor een andere naam gaan. Maar om die Duitsers en Italianen zou ik me als klein webdesignbedrijfje niet al te veel zorgen maken.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in ieder geval nog even goed in de merkenregisters kijken. Zowel het Beneluxregister als het Europese en het Internationele register. Met een merkregistratie is het namelijk mogelijk "ieder ander gebruik" van het geregistreerde merk tegen te gaan, dus ook wanneer er een handelsnaam of site met deze naam wordt opgericht. Een check bij de KvK is mooi, maar een merkhouder heeft dus veel meer mogelijkheden om bezwaar te maken.

 

Maar aan de andere kant, waarschijnlijk ben je van plan een redelijk generieke naam te gebruiken als handelsnaam en de merkrechten van een merkhouder zijn dan beperkter.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar het lijkt me nog steeds erg lastig te bepalen wanneer een naam in verwarring kan worden gebracht met een andere naam. Die grens lijkt me erg vaag. Stel, mijn bedrijf gaat steeds beter draaien, en wordt steeds bekender. Kan dan dat andere bedrijf niet alsnog moeilijk gaan doen?

Of kan ik dan aantonen dat ik op eigen kracht naamsbekendheid heb verworven......

 

ik ga iig mijn naam registreren :)

 

In de Handelsnaamwet draait alles om de mogelijkheid van verwarring in het handelsgebied van de onderneming. Bij veel ondernemingen (de schilder en de bakker) is dit handelsgebied slechts regionaal en deze kan dan ook slechts regionaal verwarringwekkende namen tegenhouden. Bij andere onderneming is deze echter landelijk en deze kunnen in het gehele land verwarringswekkende namen tegengaan.

 

Deze verwarring kan inderdaad pas later intreden, wanneer je onderneming naar verloop van tijd handel gaat drijven in het gehele land in plaats van in een regio. Het is dan ook nog mogelijk om op te treden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.