Ga naar inhoud
  • 0

Huis zakelijk aanschaffen

Ik ben vennoot in een maatschap. Ik ben werkzaam in de ICT. Daarnaast heb ik een eenmanszaak waarin op dit moment niet zoveel gebeurt.

 

Op dit moment huur ik een huis. Ik wil graag weer kopen. Met de winst die ik maak denk ik wel een lening te kunnen krijgen van ca. 3-4 ton. 

 

Op termijn denk ik dat de huizenprijzen weer gaan dalen. Ik heb echter geen zin om daarop nog 5-10 jaar te gaan wachten.  Daarnaast zou ik best graag een wat groter huis kopen waar nog het een en ander aan verbouwd moet worden zodat de prijs wat lager ligt.

 

Nu zat ik te denken aan het zakelijk aan schaffen van een huis. Stel ik koop een huis met onzelfstandige werkruimte die iets meer dan 10% van het oppervlak bestaat. Hierin werk  ik 16 uur per week.

 

De tool van de belastingdienst: 

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/ 

geeft aan dat ik het huis dan als keuzevermogen zou kunnen hanteren.

 

Dat betekent dat ik de verbouwing kan afschrijven van de winst en dat ook een mogelijk verlies door daling van huizenprijzen voor rekening van het bedrijf komt. Daarnaast kan ik ook de oudedagsreserve (FOR) goed toepassen omdat het eigen vermogen toeneemt.

 

Er is een interessante rechtzaak geweest waarin een tandarts zijn huis ook als ondernemingsvermogen hanteerde. In eerste instantie vond de belastingdienst dat onterecht.  In beroep werd de tandarts in het gelijk gesteld: http://www.taxence.nl/fiscaal-nieuws/nieuws/verdieping/praatjes-vullen-geen-gaatjes.149227.lynkx

 

Vraag is of in onderstaande situatie ik op het 'randje' zit of voldoende "binnen de grenzen der redelijkheid"?

 

1. een huis van aanschafwaarde 3 ton, totaal oppervlak 150m2

2. 1 ton aan verbouwing

3. kantoor een onzelfstandige ruimte van 20m2 als kantoor gebruik (>10%).

4. 8-16 uur per week  gebruik

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Zonder jou het bos in te willen sturen, denk ik dat je dit verhaal zo concreet mogelijk aan jouw belastingadviseur moet voorleggen en / of aan de belastingdienst. De bestemming/ functie van het beoogde pand speelt volgens mij ook een rol  dus dat moet aan betreffende gemeente worden voorgelegd. 

Ik had zelf een woning annex bedrijfsruimte, wat d.m.v. van een taxatie voor 30% privé en 70% als zakelijk werd ge-etiketteerd. Dat was in mijn geval afdoende, nadat ik eenmaal de vergunningen en wijziging bestemmingsplan had verkregen. 

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    14 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.