Ik ben vennoot in een maatschap. Ik ben werkzaam in de ICT. Daarnaast heb ik een eenmanszaak waarin op dit moment niet zoveel gebeurt.
Op dit moment huur ik een huis. Ik wil graag weer kopen. Met de winst die ik maak denk ik wel een lening te kunnen krijgen van ca. 3-4 ton.
Op termijn denk ik dat de huizenprijzen weer gaan dalen. Ik heb echter geen zin om daarop nog 5-10 jaar te gaan wachten. Daarnaast zou ik best graag een wat groter huis kopen waar nog het een en ander aan verbouwd moet worden zodat de prijs wat lager ligt.
Nu zat ik te denken aan het zakelijk aan schaffen van een huis. Stel ik koop een huis met onzelfstandige werkruimte die iets meer dan 10% van het oppervlak bestaat. Hierin werk ik 16 uur per week.
geeft aan dat ik het huis dan als keuzevermogen zou kunnen hanteren.
Dat betekent dat ik de verbouwing kan afschrijven van de winst en dat ook een mogelijk verlies door daling van huizenprijzen voor rekening van het bedrijf komt. Daarnaast kan ik ook de oudedagsreserve (FOR) goed toepassen omdat het eigen vermogen toeneemt.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ondernemerXYZ
ondernemerXYZ
Ik ben vennoot in een maatschap. Ik ben werkzaam in de ICT. Daarnaast heb ik een eenmanszaak waarin op dit moment niet zoveel gebeurt.
Op dit moment huur ik een huis. Ik wil graag weer kopen. Met de winst die ik maak denk ik wel een lening te kunnen krijgen van ca. 3-4 ton.
Op termijn denk ik dat de huizenprijzen weer gaan dalen. Ik heb echter geen zin om daarop nog 5-10 jaar te gaan wachten. Daarnaast zou ik best graag een wat groter huis kopen waar nog het een en ander aan verbouwd moet worden zodat de prijs wat lager ligt.
Nu zat ik te denken aan het zakelijk aan schaffen van een huis. Stel ik koop een huis met onzelfstandige werkruimte die iets meer dan 10% van het oppervlak bestaat. Hierin werk ik 16 uur per week.
De tool van de belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
geeft aan dat ik het huis dan als keuzevermogen zou kunnen hanteren.
Dat betekent dat ik de verbouwing kan afschrijven van de winst en dat ook een mogelijk verlies door daling van huizenprijzen voor rekening van het bedrijf komt. Daarnaast kan ik ook de oudedagsreserve (FOR) goed toepassen omdat het eigen vermogen toeneemt.
Er is een interessante rechtzaak geweest waarin een tandarts zijn huis ook als ondernemingsvermogen hanteerde. In eerste instantie vond de belastingdienst dat onterecht. In beroep werd de tandarts in het gelijk gesteld: http://www.taxence.nl/fiscaal-nieuws/nieuws/verdieping/praatjes-vullen-geen-gaatjes.149227.lynkx
Vraag is of in onderstaande situatie ik op het 'randje' zit of voldoende "binnen de grenzen der redelijkheid"?
1. een huis van aanschafwaarde 3 ton, totaal oppervlak 150m2
2. 1 ton aan verbouwing
3. kantoor een onzelfstandige ruimte van 20m2 als kantoor gebruik (>10%).
4. 8-16 uur per week gebruik
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag