Ga naar inhoud

investeren in het buitenland

Geplaatst:

Himawari

Wat is de beste optie om te investeren in het buitenland?

Ik ben in Roemenie bij Rafeissen en Pro Credit geweest samen met Roemeense compagnon, die kledingfabrikant is. Zij hebben hele rare regels en het communisme is nog te inburgerd bij de medewerkers om flexibel te zijn en open staat voor andere constructies.

Wij willen met eigen kapitaal geld lenen om zo over de benodigde kapitaal te kunnen beschikken. Denk aan ongeveer 75.000 en 300.000

In Roemenie hebben ze al een ABN en ING. Maar deze zijn in vergelijking met die andere 2 klein. Denken jullie dat ik als Nederlander meer kans maak als ik bij ABN of ING nederland een aanvraag indient en het krediet laat storten door ABN of ING in Roemenie? De meeste medewerkers van ABN/ING roemenie zijn roemeens en die durven niet iets voor te leggen aan hun superior.

En gezien onze partner al 20 jaar actief is in Roemenie op het gebied van kledingfabricatie en zelfs de 2e grootste onderneming is in Roemenie, denken jullie dat dit een leuke opening is voor ABN of ING? Zijn ze dan bereid om bancaire te lenen? Onderpand is niet zo makkelijk in Roemenie omdat de meeste mensen die onroerend "mochten" inkopen na de val van communisme een tig tal regels moesten ondertekenen.

Overigens kon onze partner vorige jaar niks lenen in Roemenie, maar toen hij die aanvraag indiende bij de hoofdkantoor van Raffeissen in Oostenrijk storte de dochteronderneming binnen 1 week het geld.

Als hier mensen zijn van ABN of ING aub vertel mij of ik met een dergelijke omweg meer kans maak op een lening.

Featured Replies

Geplaatst:

swaziglass

Hi Enox!

Ik ben weliswaar geen expert en ik werk ook niet bij ABN AMRO of ING, maar ik weet zeker dat the Dutch way beter uitpakt.

Zo'n 10 jaar geleden hadden wij bij mijn toenmalige werkgever met hetzelfde te maken in Portugal. Via ABN AMRO en ING Portugal kwamen we geen steek verder. Toen we het aan onze huisbankier ING voorlegden, was alles in een mum van tijd geregeld. Roemenië is nog geen EU lid (volgens mij), maar is toch "dichtbij" en dat is voor een bank ook erg belangrijk.

Succes!

glass craft • glass art • glass recycling

Geplaatst:

Nico Schouten

Beste ENOX,

Ik zit zelf ook wat te pionieren in Roemenie op kleine schaal.

Met banken heb ik weinig te maken vanwege deze kleine schaal, het communistische verhaal kan ik wel onderschrijven.

Ik denk dat je er goed aan doet te zoeken naar een ABN of ING die ter plekke door een Nederlander bestuurd word.

Ik weet dat er een aantal filialen zijn waar dit het geval is.

De banken zoeken vooral grote klanten dus laat je niet te snel overbluffen met deze praat.

Verder is er een Nederlands Roemeense ondernemersvereniging actief in Roemenie. Ik weet hun URL zo niet ,maar met wat Googlen moet dat te vinden zijn.

Probeer in ieder geval in contact te komen met Nederlanders die daar zaken doen, ze kunnen je voor meer valkuilen behoeden, en mijn ervaring is dat ze je (nu nog ) graag helpen omdat ze het nog als pionieren zien.

Suc6

Geplaatst:

akansel

He Enox,

Wij zijn een bedrijf dat investeert in onroerend goed in Roemenie. Je hebt gelijk dat ABN en ING daar niet veel doen, maar het zijn dan ook op dit moment nog maar transactionele banken. Zonder Nederlandse inmenging wordt het moeilijk bij deze banken. Om een rekeningnr te openen bij de Ned banken heb je ook een omzet van 1 miljoen nodig. Dus ze kijken nu even de kat uit de boom. ING heeft onlangs wel een aantal producten op de hypotheekmarkt geintroduceerd, maar zakelijke leningen zijn wel erg moeilijk bij deze banken.

Wel zijn banken als HVB, BRD, Unicredito en kleinere banken als finansbank meer genegen om je leningen te verstrekken voor goede plannen. Er heen gaan met een goede accountant en vooral als deze ook contacten heeft binnen de bank is wel wat makkelijker. De beoordeling is nog niet puur zakelijk, je moet met heeeel veeel zelfvertrouwen er heen gaan.

Heb je meer info nodig, bel gerust een keer of mail. Onze gegevens staan op onze website, www.mirzon.com/contact

Succes,

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Himawari

• Auteur

hallo arkansel ik zal contact met jou opnemen. Ik heb net problemen gehad met mijn pc en deze zijn nog niet helemaal opgelost.

• 3 months later...
Geplaatst:

bert88

Lenen als vennootschap is zeer complex te Roemenië.Tevens zijn de gehanteerde rentevoeten vrij hoog.De Nederlandse banken zien je graag komen , maar je dient een jaarlijkse turnover van 1.000.000 Euro voor te leggen,vooraleer ze met je in zee gaan.

Ik adviseer een krediet of straight loan in Nederland of België bij je vaste bankier, zekers gezien de huidige lage rentevoeten.

www.immo.ro

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.