• 0

VPB aangifte nieuwe BV

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Waarom zou de uitgifte van de eerste aandelen bij oprichting in VPB aangifte geregistreerd worden als deelneming? De B.V. heeft toch geen deelneming; jij hebt een deelneming in de B.V. (maar dat komt voor in jouw persoonlijke aangifte IB, niet in de aangifte VPB van de vennootschap).

 

Wat is de journaalpost die je hebt geboekt?

Aangenomen dat je opgericht hebt in contanten, zou de journaalpost er ongeveer zo uit moeten zien:

  debet credit
Liquide middelen x  
aan Eigen vermogen   x

Zoals je daarbij kan zien raakt de journaalpost de winst- en verliesrekening niet. Daarmee is in dit geval de opbrengst van uitgifte eerste aandelen niet belastbaar als winst.

Dat is ook niet zo vreemd als je erover nadenkt, want er is 0 waarde gecreeërd door puur en alleen het inbrengen van het eigen vermogen (simpel gezegd: het geld is niet meer waard geworden doordat het nu in een B.V. zit).

 

Vanwaar de vraag en waarom dacht je dat het wel eens belastbaar zou kunnen zijn als winst? Dit vraag ik omdat we wellicht informatie missen om je een goed antwoord te kunnen geven.

aangepast door Remco TH
Link naar reactie
  • 0

Hi

Ik dacht dat omdat de BV iets verkoopt en geld voor ontvangt, in dit geval aandelen, dus leek me winst maar ik begrijp dat dat dus niet als waarde creatie of winst wordt gezien.

 

Ivm je vraag journaalpost, zie dit:

https://i.imgur.com/xp2tAnl.png
Administratie heb ik in het engels en staat nu zo op de balans. Lijkt me correct?

 

Bedankt voor jullie reacties en uitgebreide hulp.

 

Link naar reactie
  • 0

De BV verkoopt niets, maar geeft rechten uit. Recht om te stemmen en recht op winst. Die handeling is onbelast. 

 

Doet me wel afvragen waarom je voor een BV gekozen hebt. Dit zijn echt de absolute basics qua kennis van je eigen BV. De statuten zelf zijn nog veel complexer. Lijkt me verstandig je goed te verdiepen in hoe de boekhouding van je BV werkt en welke verplichtingen je hebt tav vennootschapsbelasting, loonheffing, omzetbelasting, dividendbelasting, jaarrekening opstellen en deponeren. 

 

Wil je niet afschrikken, maar het is nu eenmaal geen simpele eenmanszaak. 

 

Die journaalpost geldt als je de aandelen nog niet volgestort hebt. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.