• 0

BTW inclusief KOR in W&V-rekening en op de Balans

Hallo, ik heb het forum al afgestruind, maar kan toch niet specifiek mijn probleem vinden.

Ik importeer uit het buitenland, waarbij de BTW naar mij verlegd is (betaal inkoop ex BTW).

Elke drie maanden vul ik netjes de BTW aangifte in en betaal ik - de vierde aangifte verreken ik de KOR over het gehele jaar. Nu is dit jaar voor het eerst, de omzet groter dan de inkoop (voorraad afbouw) en kan ik dus BTW terugkrijgen, want ik heb teveel betaald. Ik was alvast aan het kijken hoe ik dat voor dit jaar kloppend zou moeten krijgen - ik wil namelijk die BTW teruggaaf (826 euro) als winst op dit jaar boeken.

Het formulier voor de omzetbelasting invullen lukt goed, maar ik krijg het journaal niet goed en daarmee dus ook de balans niet kloppend. W&V klopt volgens mij wel.

 

Het voorbeeld - gehele jaar tot nu toe:

BTW betaald 566 euro

BTW ontvangen 1588 euro

verschil is 1022 euro

 

Omdat ik 476 euro ex BTW import heb, dien ik 100 euro BTW te voldoen.

Ik heb echter in de eerste drie kwartalen 926 euro BTW betaald (aangiftes zonder rekening te houden met de KOR).

Ik heb dus nog recht op 826 euro teruggaaf.

 

Mijn KOR is momenteel 1022 - 100 = 922 euro.

 

Mijn vraag: hoe boek ik dit allemaal in het journaal (heb zelf boekhoud bestand in Excel gemaakt) en krijg ik de balans kloppend?

 

PS - volgend jaar wordt een stuk makkelijker, zonder BTW. Maar als ik een aankoop doe, hoe draag ik dan die verlegde BTW af?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel dat het jaar afgelopen is en dat je cijfers hier ook werkelijk kloppen.

 

Dan heb je nu op je balans (bij “BTW vordering/schuld” of zoiets) staan:

Betaald 926,- (een vordering dus)

En ook:

Verschuldigd 1022,- (een schuld dus)

Je bent dus nu op dat moment nog 96,- verschuldigd.

 

Dan heb je de KOR (922,-).

Die zet je in de opbrengsten en ook op de balans:

Dan staat op de balans dus dat je geen 96,- meer verschuldigd bent, maar dat je 826,- tegoed hebt.

 

En in je resultaatrekening staat ook dat je een opbrengst van 922,- hebt.

 

Zo simpel is het allemaal.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden - ik krijg het nog steeds niet kloppend, maar dat zal dan aan mijn eigen Excel boekhouding liggen... gelukkig heb ik nog even ,-)

 

@Lex - snap ik (doe het al 12 jaar...) maar nu voor het eerst BTW terug vanwege laag bedrag aan import.

 

Blijft de vraag, hoe en wanneer ik volgend jaar zo'n incidentele BTW aangifte doe - gewoon via het gebruikelijke formulier, einde jaar?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.