Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Floretine

Mag mijn partner een zaak beginnen die concurreert met mijn werkgever?

Recommended Posts

De vraagstelling van Florentine suggereert een mentaliteit die je bij je eigen werknemers niet wenst. Wat is allemaal toegestaan als je het maar slim aankleedt? De zaak op zich geeft echter best houvast. Zo lijkt het toewijzen van klanten een systematische zaak. Daarbij speelt actieve werving van de dienstverlener geen of een beperkte rol. Haar werkgever heeft toewijssysteem A ingeruild voor systeem B, en nou wil haar partner met A aan de slag.

Er is waarschijnlijk verband tussen het werknemerschap en de keuze van die partner, maar of de werkgever door deze handelingen benadeeld wordt valt nog te bezien.

Persoonlijk zou ik liever met open vizier optreden, maar ik kan andere mensen een stiekeme benadering niet ontzeggen.

1 uur terug, TwaBla zei:

Zo lijkt het toewijzen van klanten een systematische zaak. Daarbij speelt actieve werving van de dienstverlener geen of een beperkte rol. Haar werkgever heeft toewijssysteem A ingeruild voor systeem B, en nou wil haar partner met A aan de slag.

Volgens Floor gaat het om activiteiten in de export branche, in het bijzonder het opmaken van uitvoerdocumenten.  Haar partner gaat dus feitelijk optreden als douane-vertegenwoordiger. Gezien de juridische en commerciële verhoudingen tussen vertegenwoordiger en vertegenwoordigde kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat actieve werving niet van toepassing is, laat staan hoe dat systeem dat klanten aanbrengt zou moeten werken........

Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

1 uur terug, Bert. zei:

Gezien de juridische en commerciële verhoudingen tussen vertegenwoordiger en vertegenwoordigde kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat actieve werving niet van toepassing is....

Leg eens uit. De documentenopmaker gaat er op uit om klanten te werven en wijst hen op systeem A of B. Als hij overstapt naar een nieuw systeem, is het voor klanten simpel om ook van systeem te wisselen? Of zijn er klanten die liever met systeem A doorgaans als hun vertegenwoordiger op systeem B is overgestapt? De marktkans ontstaat door een wijziging bij de leverancier, dus daar kunnen andere leveranciers op inspringen.

Vraag blijft uiteraard of het kosher (en juridisch verdedigbaar) is dat die kans benut wordt door een partner bij een werkgever van de eerste leverancier. Maar wellicht kan ook beargumenteerd worden dat het nadeel oftewel de schade veroorzaakt wordt door het veranderen van systeem door de leverancier, en dat de nieuwkomer slechts gebruik maakt van de marktkans die zo ontstaan is.

Het wordt uiteraard wel heel preciar wanneer die ex-klanten benaderd kunnen worden dankij de kennis van je partner die tevens werknemer is bij de voormalige leverancier. Dat zal vast ontoelaatbaar zijn. Maar vraagsteller suggereerde dat het systeem klanten aanbrengt... :thinking-face:

Edited by TwaBla
is het werving of geautomatiseerde toewijzing?

2 minuten geleden, TwaBla zei:

Leg eens uit.

Uitvoerdocumenten opmaken voor een klant mag alleen als vertegenwoordiger. De vertegenwoordiger moet door de opdrachtgever gemachtigd zijn om hem te vertegenwoordigen. Ik snap even niet hoe zo'n toewijssysteem zou moeten werken? 

Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen