• 0

Weggeefwinkel voor ideeen

Ondernemers barsten in het algemeen van ideeen. Goede ondernemers weten echter ook dat de waarde van ideeen 'an sich' beperkt is. Het gaat uiteindelijk om een succesvolle uitvoering. En daarvoor is veel meer nodig. Dit thema komt op HL regelmatig aan de orde. Credo's zijn dan ook: leer weggooien en 'focus, focus, focus'.

Weggooien, niets doen met een idee betekent geenszins dat het idee slechts is. Het kan voor een andere ondernemer interessant zijn (nieuwe produkt of dienst of verbetering van produkt of produktieproces) of voor de mensheid als geheel.

Een community-achtige gedachte (niets communistisch, maar HL-like) is nu de ideeen waar je niets mee doet weg te geven door ze te publiceren, een soort weggeefwinkel voor ideeen dus. Naast dat je voorkomt dat het idee verloren gaat, heeft publicatie ook als voordeel dat het idee niet langer door een derde geoctrooieerd kan worden. Publicatie is zo een methode om de bizarre praktijk van triviale patenten zoals die zich in de Verenigde Staten heeft ontwikkeld te frustreren.

 

Heeft iemand weet van een dergelijk bestaand initiatief? Ik bedoel dus niet de marktplaatsen waar ideeen/concepten/vindingen/octrooien verhandeld worden.

Kan iemand zeggen of publicatie op een Nederlandse/Europese website patentverlening in de VS frustreert.

 

N.B. ik heb geen principeel bezwaar tegen octrooiverlening. Uitgangspunt van bij de Nederlandse/Europese octrooiwetgeving is juist dat deze innovatie stimuleert.

 

Wout (alweer 15 prettige brainwaves deze dag (tijdens lang douchen en veel fietsen))

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondernemers barsten in het algemeen van ideeen. Goede ondernemers weten echter ook dat de waarde van ideeen 'an sich' beperkt is. Het gaat uiteindelijk om een succesvolle uitvoering. En daarvoor is veel meer nodig. Dit thema komt op HL regelmatig aan de orde. Credo's zijn dan ook: leer weggooien en 'focus, focus, focus'.

Weggooien, niets doen met een idee betekent geenszins dat het idee slechts is. Het kan voor een andere ondernemer interessant zijn (nieuwe produkt of dienst of verbetering van produkt of produktieproces) of voor de mensheid als geheel.

Een community-achtige gedachte (niets communistisch, maar HL-like) is nu de ideeen waar je niets mee doet weg te geven door ze te publiceren, een soort weggeefwinkel voor ideeen dus. Naast dat je voorkomt dat het idee verloren gaat, heeft publicatie ook als voordeel dat het idee niet langer door een derde geoctrooieerd kan worden. Publicatie is zo een methode om de bizarre praktijk van triviale patenten zoals die zich in de Verenigde Staten heeft ontwikkeld te frustreren.

 

Heeft iemand weet van een dergelijk bestaand initiatief? Ik bedoel dus niet de marktplaatsen waar ideeen/concepten/vindingen/octrooien verhandeld worden.

Kan iemand zeggen of publicatie op een Nederlandse/Europese website patentverlening in de VS frustreert.

 

N.B. ik heb geen principeel bezwaar tegen octrooiverlening. Uitgangspunt van bij de Nederlandse/Europese octrooiwetgeving is juist dat deze innovatie stimuleert.

 

Wout (alweer 15 prettige brainwaves deze dag (tijdens lang douchen en veel fietsen))

 

Beetje moeilijk om dat aan te geven.

Ten eerste geldt in de VS het first to invent principe.

Dus iemand die aan kan tonen dat het idee van hem verder in tijd terug te traceren is, kan in de VS octrooi aanvragen.

 

En ja, patent aanvragen kunnen op deze manier gefrustreerd worden.

Mits de publicties goed vindbaar zijn.

 

Ik weet dat enkele grote Amerikaanse concerns aparte sites hebben waar ze bepaalde vindingen publiceren.

Soms gaat het om spin off, vaak vinden ze het de moeite van registratie niet waard.

Om te voorkomen dat een concurrent een productieproces lam kan leggen, gaat men dan over tot publicatie.

 

Er zijn zelfs bedrijven die dit laten printen in kerkboekjes op eilandjes in de Stille Oceaan.

Dat is een officiele publictie, die moeilijk te vinden is.

 

Om verder op jouw idee in te gaan.

Annedien is bezig met het opzetten van innovatieland.

Het publiceren van goede ideeen op dit weblog achtige initiatief kunnen een manier zijn om toch als bedenker de geschiedenis in te gaan.

 

Er zit wel een maar aan.

Met name technieken die eerst een investering vragen in tijd en geld, blijven mogelijk voor altijd een idee.

Je kan in veel gevallen door publicatie de weg naar een patent afsnijden.

Hoge ontwikkelingskosten zijn dan niet terug te verdienen door de vinding te octrooieren.

 

Overigens wil ik mijn iegen website ook gaan gebruiken om eigen ideeen op deze manier te publiceren.

Met een mooie annimatie of iets dergelijks, kan dat heel professioneel overkomen.

Link naar reactie
  • 0

Wout (alweer 15 prettige brainwaves deze dag (tijdens lang douchen en veel fietsen))

 

Dat heb ik ook altijd :). Ik weet zeker dat ze succesvol uit zouden pakken als ik geld/tijd had om te investeren.

 

Dit idee is ook best aardig, geloof me of niet maar ik heb het zelf ook ooit in gedachte gehad. Vraag is wel wat het nut er van is. Je mooie ideetjes op het net gooien zal weinig voordeel hebben. Het lijk me pas frustrerend als je ziet dat een ander er mee vandoor gaat en een perfect bedrijf mee opstart..

 

;D

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

Vraag is wel wat het nut er van is.

 

Ik denk dat het nut iig groter is dan dat het bij die brainwaves blijft.

Je hoeft ook niet je hele idee blood te geven, maar het is wellicht een idee dat ja jouw ideeën overeenkomen met die van anderen dat je er wellicht samen wel vorm aan kunt geven.

 

Net als kennis is een idee ook maar kort houdbaar als je het niet deelt!

 

[edit mod] quote in grijze vakje gezet[/edit]

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel is dat je er weer nieuwe ideeen door krijgt. Bij mij werkt het tenminste zo dat als ik een nieuw idee zie/hoor/lees ik een totaal ander idee krijg. Gewoon omdat je anders denkt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wout (alweer 15 prettige brainwaves deze dag (tijdens lang douchen en veel fietsen))

 

Dat heb ik ook altijd :). Ik weet zeker dat ze succesvol uit zouden pakken als ik geld/tijd had om te investeren.

 

Dit idee is ook best aardig, geloof me of niet maar ik heb het zelf ook ooit in gedachte gehad. Vraag is wel wat het nut er van is. Je mooie ideetjes op het net gooien zal weinig voordeel hebben. Het lijk me pas frustrerend als je ziet dat een ander er mee vandoor gaat en een perfect bedrijf mee opstart..

 

;D

 

Ik ben er 4 keer getuige van geweest dat mensen met een idee (drie keer ging het om een idee voor een fysiek product en 1 keer om een ondernemingsidee) dat ze van iemand hadden gekregen een succes boekten en dat de gevers vervolgens alsnog rechten kwamen claimen. Mijn advies luidt daarom ideeën die een zakelijk succes kunnen worden ook zakelijk te behandelen. Zet bijvoorbeeld een ideeënbank op en regel het zo dat degene die een idee aanbrengt en de beheerder van de ideeënbank een formeel belang krijgen in een door een ondernemer ter exploitatie van de ideeënbank overgenomen idee. Dit belang kan bestaan uit aandeelhouderschap in een op basis van zo'n idee op te richten bedrijf of royalties wanneer het om een productidee gaat.

Ik huldig het standpunt dat de geestelijk vader of moeder van een idee moet meedelen in het eventuele succes.

 

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Ik huldig het standpunt dat de geestelijk vader of moeder van een idee moet meedelen in het eventuele succes.

 

Het meerendeel van mijn ideeen geef ik graag voor niets weg vanwege hetzelfde community-idee dat HL en open source programmatuur zo waardevol maakt. In het geval van succes volstaat naamsvermelding en eventueel enige items van mijn wish list.

Wat overblijft zijn de proposities waar ik een aanmerkelijke bijdrage lever aan de realisatie. In deze gevallen strijk ik graag mijn deel op.

 

Link naar reactie
  • 0

Vanuit mijn visie "there is no such thing as a good idea unless it is utilized", vind ik het wel een idee. Nu nog uitvoeren en het zal zich kunnen bewijzen als zijnde een goed idee.

 

En ja, uiteraard ga je ervan uit dat iemand anders het idee kan oppakken als je het op een dergelijke site plaatst. Maar dat is dan toch juist hartstikke mooi? Als je het zelf succesvol had kunnen uitvoeren, dan had je dat wel gedaan, toch? ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.