Input gezocht voor boek zakelijk schrijven

Aanbevolen berichten

Ik heb ooit eens een vlugschrift in elkaar geflansd getiteld The 6 1/2 Principles of Business Writing. Een superingedikte uiteenzetting van slechts 12 pagina's in PDF formaat. Is iets van 1,000 keer gedownload, eerst vanaf mijn eigen site en nu sinds een paar maanden vanaf www.principlesofwriting.com.

 

Hoe meer ik er naar kijk, hoe erger ik het vind. Te kort door de bocht, te conceptueel, zonder handjes en voetjes, veel te weinig praktisch toepasbare tips. Daarom ben ik deze zomer begonnen aan een serieuse versie 2.0. Mijn doel is om een publicatiewaardig boekwerk te schrijven.

 

Ik zou jullie input erg waarderen. Waar ik in het bijzonder naar op zoek ben is waar jullie behoeften liggen als het aankomt op zakelijk schrijven. Ik heb het over alle teksten die binnen in en vanuit de onderneming worden gemaakt. Denk hierbij aan business plannen, memos, strategische plannen, e-mails, artikelen, speeches, brochures.

 

Wat zou je graag willen verbeteren aan je eigen schrijfwerk?

Wat zou je graag willen leren op het gebied van schrijven?

Wat voor praktische tips en trucks zou je graag willen lezen?

Waar worstel je mee als je aan het schrijven bent of voordat je begint?

Wat weerhoud je ervan om te schrijven?

 

Stuff like that.

 

Alle input en ideeen zijn welkom, alvast bedankt voor je tijd en moeite.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Hoi Ilja,

 

n rijtje overpeinzingen en verzuchtingen waar je misschien iets aan hebt (t zijn in elk geval punten waar ik zelf of mensen om mij heen tegen aan liep/lopen):

- hoe vind je de juiste structuur voor het stuk dat je wilt schrijven?

- hoe houd je deze structuur consistent vast?

- als je met meerdere mensen aan een stuk schrijft: hoe houd je het proces gaande? en

- hoe houd je de discussie zuiver over de inhoud/structuur en verzand je niet in stijldiscussies?

- hoe schrijf je gevarieerd en verval je niet steeds in hetzelfde vocabulaire?

- hoe maak je een inleiding pakkend genoeg?

- hoe zorg je ervoor dat de tekst niet te lang wordt?

- hoe neem je afscheid van mooie stukken tekst die eigenlijk toch niet in je stuk thuishoren? (en hoe bepaal je of je het kind niet met het badwater weggooit?)

- wat doe je als je geen inspiratie lijkt te hebben, terwijl dat stuk toch echt af moet?

 

Qua antwoorden: ongetwijfeld weet jij het als co-schrijver het beste. Voor mijzelf was de oplossing in elk geval een workshop van één dag, waarin het opeens duidelijk werd dat goed schrijven een kwestie is van goed denken. Je beste tekst is een tekst die goed leest, doordat hij goed gestructureerd is. Zo bespaar je de lezer een hoop gezwoeg en verminder je de kans dat je tekst in een hoek gesmeten wordt.

 

Helder schrijven is alleen mogelijk als je helder kunt denken en dit kunt omzetten in een logisch gestructureerde tekst. Het is de eerste en enige praktische cursus die ik moeiteloos en zonder zelfdwang vanaf de volgende dag heb kunnen toepassen. Bovendien maakt de methodiek het mogelijk om over de structuur van de tekst, de compleetheid van feiten en de correctheid van redeneringen te discussiëren met niet-schrijvers vóórdat je met schrijven begint. Ik schrijf nu veel efficiënter en met nog meer plezier. Als je meer wilt weten, dan weet je waar je mij kunt vinden.

 

Groetjes,

Daphne

Link naar reactie

 

Staat waarschijnlijk al in je eerste versie, maar een goed verhaal begint wat mij betreft bij de toehoorder, de lezer. Wat weet die al, wat verwacht die, wat is nieuw, wat is leerzaam, wat is spannend, wat is interessant? Hoe betrek je hem (haar) in je tekst en hoe hou je hem vast? Dat is belangrijker voor de structuur dan de boodschap op zich. Kijk maar eens naar een goeie film. Die heeft ook niet altijd een 'en-toen' opzet. Succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hierbij een "hulpje" maar zonder aanleg blijft het lastig.

 

http://www.yadudigital.com/esd/download.htm

 

Trialware

Book Writer v. 3.00.0 2/10/2005

Download the complete installation file.

 

If you have installed an earlier version of Book Writer, see 'Uninstall' below.

 

This is the latest version of Book Writer™. If you need it, there is online help for installing. See What's New for a list of version changes.

 

Uninstall your current version. To uninstall your current version, go to "Start | Settings | Control Panel | Add/Remove Programs." (Failure to uninstall will not cause problems but will leave three unnecessary files with a total size of about 300k in the program's folder if you are updating v. 1.92 or earlier.)

 

sux6

 

Link naar reactie

Beste Ilja,

 

Vind een goede tekst schrijven altijd best moeilijk....

Je hebt altijd zoveel mogelijkheden om iets op te schrijven.

Vraag meestal aan mijn vriendin of ze me even helpt en samen komen we er altijd wel uit. En ben dan altijd blij als het weer een mooi stuk geworden is.

 

Vind zelf dingen als een goede titel verzinnen wel moeilijk.

En ook de toon van je tekst; want vaak is de tekst voor een breder publiek.

 

Succes in elk geval met je boek, ben benieuwd!

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.