• 0

Detacheren/Uitzenden aan eigen onderneming ?

Dag allen !

 

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een uitzendonderneming te starten.

Zelf heb ik nu 5 jaar een andere onderneming met 6 uitzendkrachten in dienst, de onderneming draait goed en zou nog wel meer mensen willen aannemen.

 

Nu wil ik graag een eigen uitzendonderneming starten om zo de kosten te drukken van mijn eerste onderneming, tevens is het natuurlijk ook de bedoeling om het nieuwe uitzendbureau te laten groeien door ook tuinders en andere bedrijven te benaderen.

 

Mijn grote zwakke punt is dat ik totaal geen ervaring heb met het runnen van een uitzendbureau, nu zou ik zaken gaan doen met een oud vestigingsmanager die wel ruime ervaring heeft, maar deze heeft inmiddels wat anders gevonden.

 

Nu ben ik bij het CWI geweest en ik hoop een geschikt persoon te vinden die ook ruime ervaring heeft in de uitzendbranche.

Mijn plan is om een BV. te starten en de vestigingsmanager de boel te laten runnen.

Op deze manier denk ik zelf in korte tijd alles te zullen leren.

 

Maar nu heb ik mij laten vertellen dat het helemaal niet is toegestaan om mensen te gaan uitzenden voor je eigen onderneming.

Als voorbeeld kreeg ik te horen dat bv. Philips hun 2000 man personeel absoluut niet mogen laten werken via hun eigen uitzendbureau als ze die zouden opstarten.

Wat me ook verteld werd, is dat er in de bouw veel op bovenstaande wordt gecontroleerd, en dat je met terugwerkende kracht over bv. de afgelopen 4 jaren een boete kan verwachten.

 

Nu kom ik net bij de KvK vandaan en ook hun heb ik deze vraag gesteld, zij antwoorden met dat het wel gewoon kon.

Je hoefde helemaal niet via rare kanalen en bv's te gaan spelen.

Kortom, het is gewoon toegestaan.

 

Dus nu zit ik in de twijfel, ik moet dit natuurlijk wel zeker weten omdat dit zelfs doorslaggevend kan zijn om geen uitzendonderneming te gaan starten.

 

Bedankt !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik niet helemaal goed uit je verhaal haal is of de huidige medewerkers van je onderneming nu uitzendkrachten zijn en deze door je nieuwe uitzenbureau worden overgenomen, of dat deze direct bij jouw onderneming in dienst zijn en straks via het uitzendbureau gaan werken.

 

Wat me ook verteld werd, is dat er in de bouw veel op bovenstaande wordt gecontroleerd, en dat je met terugwerkende kracht over bv. de afgelopen 4 jaren een boete kan verwachten.

 

Een boete kan alleen betrekking hebben op het niet afdragen van sociale zekerheidspremies en loonbelasting. Natuurlijk moet het uitzendbureau gewoon zorgdragen voor de afdracht hiervan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben al divesre draadjes over uitzendbureau's gehad.

Zoek even op uitzendbureau.

 

Wat ik mij daarvan herinner is dat het opzetten van kleine uitzendbureau's weinig zin heeft.

Dit heeft, dacht ik,vooral te maken met de brancheorganisatie ABU waar je lid van moet zijn. Die heeft aanvullende eisen om zeker te stellen dat er daadwerkelijk premies afgedragen worden.

Om voor zeg tien personen een uitzenbureau op te zetten is wat ver gezocht.

 

Kijk ook een sn aar de mogelijkheden die pay rolling bied.

Ook bestaat er de mogelijkheid om personeel in een aparte bv onder te brengen.

 

Je beweegredenen worden niet helemaal duidelijk, dus een passend antwoord is waarschijnlijk niet te geven.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Ik lees al een poosje mee op dit forum en heb ook wel gezocht op "uitzendbureau" maar had mijn vraag daar nog niet mee beantwoord.

 

Voor de duidelijkheid, die 6 mensen die nu bij mij werken, werken voor EEN uitzendbureau.

Die 6 mensen wil ik dan via mijn eigen uitzendbureau hetzelfde werk laten doen wat ze nu ook doen, dus gewoon bij mijn bestaande bedrijf.

 

Dat dat niet uit kan geloof ik graag maar, ik zou graag een uitzendbureau willen starten en ik zie dit als een mooie basis.

 

Ik weet ook niet bij hoeveel werknemers het omslagpunt ligt, maar stel dat dat bij 10 ligt, dan is alles boven de 10 mooi meegenomen en op die manier probeer ik dan beide bedrijven te laten groeien.

 

Dat die premies betaald moeten worden en dat je aangesloten moet zijn bij de ABU ben ik van op de hoogte, ook dat als je er fouten mee maakt dat je dan een serieuze boeten kan verwachten.

 

Maar voordat bovenstaand feest door kan gaan moet ik weten of het dus is toegestaan om je eigen personeel te laten werken via je eigen uitzendbureau.

Het worden sowieso 2 aparte bv's, maar toch schijnt dat zelfs verboden te zijn.

 

Ik zou ook niet weten aan wie ik die vraag zou moeten stellen ?

ABU ? belastingdienst ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je wilt lijkt heel veel op die mensen wel vast willen houden, maar je hebt niet geonoeg werk om ze permanent aan het werk te houden.... in principe zou jet met een vast diesntverband voor onbepaalde uren uit de voeten kunnen toch?

 

Je zou ze ook gewoon in dienst kunnen nemen en ze uit kunnen lenen aan andere bedrijven, dat lijkt al heel veel op het hebben van een uitzendbureau. Ik sugereer maar wat, omdat je doel met eht uitzendbureau me niet helemaal duidelijk wordt?

 

Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst dezelfde criteria hanteerd als bij leine zelfstandigen: je moet wel drie verschillende opdrachtgevers hebben, anders is het toch een verkapte loondienst...

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Wanneer je het uitzendbureau laat vallen onder de holding van jouw andere onderneming, is het intern uitlenen (detacheren / uitzenden) inderdaad niet toegestaan (naar mijn weten). Wanneer het gaat om twee aparte ondernemingen die niets met elkaar te maken hebben, is het volgens mij WEL toegestaan. Natuurlijk speelt het mee of je het bureau laat certificeren door het ABU of NBBU....

 

MEER INFO:

www.abu.nl

www.nbbu.nl

www.kvk.nl

 

Succes!!!

Link naar reactie
  • 0

Wat je wil kan goed:

- Je hoeft geen lid te zijn van de ABU

- Je moet je houden aan de Flexwet

- Als je niet uitzend via de ABU-cao heb je soms te maken met de bedrijfstak-CAO

 

Bedenk wel:

- dankzij de flexwet kun je niet eeuwig personeel inhuren van je eigen uitzendbureau zonder dat je eigen uitzendbureau deze mensen in vaste dienst neemt.

- je behoorlijke administratieve lasten op je hals neemt.

 

Succes

 

Pim

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het zit zo.

De mensen die bij mij werken, die werken daar bijna nooit langer dan 1 jaar.

Daarna hebben ze het vaak wel gehad, het is erg leuk werk maar het gaat wel vervelen uiteindelijk, meestal vinden ze ander werk en gaan ze tevreden weg.

 

Dus die flexwet zie ik niet als drempel om er niet mee door te gaan.

 

Het worden inderdaad 2 aparte bv's maar ja, ik als persoon ben wel eigenaar dan van beide bv's dus die link is snel gelegd en ik zal toch echt een bevestiging moeten hebben dat het is toegestaan.

Dit topic uitprinten en tonen aan de belastingdienst of degene die mij uiteindelijke een boete oplegd heeft vast ook niet heel veel zin ;D

 

De grote administratie wilde ik graag doen met een goed serieus software pakket speciaal voor uitzendbureau's.

Ik ga er vanuit dat die tegenwoordig zo waterdicht en betrouwbaar zijn dat ze een hoop werk uit handen nemen.

Er is erg veel keus tussen softwarepaketten ben ik achter gekomen.

 

Bedankt zover.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb nog een aantal vragen waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

 

Stel, je hebt een aantal medewerkers in je onderneming "A" via een uitzendbureau, die medewerkers hebben geloof ik na 72 weken werken bij hetzelfde bedrijf (of ook bij ander bedrijf ?) recht op een vast contract.

 

Stel nu dat die uitzendkrachten binnen die 72 weken niet meer voor A werken maar voor jouw tweede onderneming "B", op dat moment switchen ze ook van uitzendbureau, beginnnen ze dan weer opnieuw met opbouwen van 72 weken ?

A is een eenmanszaak en B is een BV.

 

Nu lijkt het alsof ik onder die flexwet vandaan wil komen, dat is niet helemaal het geval, ik vraag me gewoon af wat wel en niet is toegestaan. :)

 

Wat ik me ook afvraag, stel nu dat ik over een tijdje mijn uitzendbureau op poten heb, kan ik dan zomaar de uitzendkrachten die voor me werken overhevelen van het bestaande uitzendbureau naar mijn eigen uitzendbureau? blij zullen ze er vast niet meer zijn.

 

En zou je je eigen uitzendkrachten maandelijks ipv. wekelijks mogen uitbetalen als de uitzendkracht daarmee instemt ?

 

 

Link naar reactie
  • 0
geloof ik na 72 weken werken bij

 

Een contract voor onbepaalde tijd ontstaat van rechtswege na 3 opvolgende contracten, of na meerdere contracten van tezamen meer dan 3 jaar. Uitzonderingen zijn mogelijk bij CAO.

In geval van een uitzendbureau is de CAO van de ABU algemeen verbindend verklaard, en deze bevat dergelijke uitzonderingen. Uitzendkrachten werken met verschillende fases. Fase A duurt 78 weken en is altijd een uitzendovereenkomst met een uitzendbeding, Fase B duurt 2 jaar (of 8 overeenkomsten) en is altijd een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd, Fase C is een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd.

 

Stel nu dat die uitzendkrachten binnen die 72 weken niet meer voor A werken maar voor jouw tweede onderneming "B", op dat moment switchen ze ook van uitzendbureau, beginnnen ze dan weer opnieuw met opbouwen van 72 weken ?

A is een eenmanszaak en B is een BV.

 

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de vraag of of beide uitzendbureau's als opvolgend werkgever gezien kunnen worden. Hierbij is van belang of de opdrachtgever wijzigt. Je geeft wel aan dat de uitzendkrachten van B.V. naar eenmanszaak switchen, maar als dit in de praktijk betekent dat ze dezelfde werkzaamheden op dezelfde plaats voor dezelfde leidinggevende blijven verrichten, hier snel doorheen geprikt kan worden.

 

Wat ik me ook afvraag, stel nu dat ik over een tijdje mijn uitzendbureau op poten heb, kan ik dan zomaar de uitzendkrachten die voor me werken overhevelen van het bestaande uitzendbureau naar mijn eigen uitzendbureau?

 

Mogelijk bevat je overeenkomst met het huidige uitzendbureau een verbod om uitzendkrachten binnen een bepaalde periode direct of via een derde aan te nemen. Kijk de overeenkomst door.

Verder is het natuurlijk de vraag of de uitzendkrachten die je in dienst hebt wel naar een nieuw opgezet uitzendbureau willen switchen. De keus is aan hen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb inmiddels contact gehad met een collega ondernemer die uitzender is; je mag vanuit je eigen uitzendbureau geen uitzendkrachten inzetten bij de berdijven binnen je holding. Het argument dat je aanvoerde voor Philips droeg hij ook aan. Waar het om draait is het Uitzendbeding.

 

Hoewel ik ervan uitging dat wij zelf ook een uitzendbureau hebben, is dat feitelijk niet zo, wij kunnen dan ook niet van het uitzendbeding gebruik maken. Uitzendbeding heeft alles met de ontslagregeling te maken.

 

"Volgens de wet mag in een uitzendovereenkomst het uitzendbeding opgenomen worden. Het opnemen van dit uitzendbeding betekent dat de uitzendovereenkomst van rechtswege eindigt wanneer de terbeschikkingstelling eindigt op verzoek van de opdrachtgever. Tevens eindigt een uitzendovereenkomst met een uitzendbeding als de uitzendkracht zich ziek meldt. Het gevolg hiervan is dat de uitzendkracht geen formele werkgever meer heeft en op grond van de Ziektewet een uitkering krijgt. De uitvoering wordt door het GAK gedaan."

 

Verder ben je als uitzender gehouden aan de ABU cao, tenzij je lid wordt van de NBBU, die heeft een eigen CAO.

 

Wat wij doen is uitlenen en personeel delen. We houden ons aan de Flexwet, maar betalen dus gewoon door als iemand ziek is en zijn gehouden aan de contracttermijnen ook al wil de opdrachtgever de termijn eerder beindigen.

 

succes!

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Dat is nou jammer voor mij, want zoals ik eerder al aangaf, een uitzendbureau is voor mij alleen haalbaar als ik kan starten met mijn eigen personeel.

 

Niet zou dat alleen een uitkomst zijn om op de kosten te besparen maar het is gewoon een goede basis.

Al het extra werk is dan mooi meegenomen en zal proberen zoveel mogelijk mensen te gaan uitzenden maar om met helemaal niets te gaan beginnen zie ik niet zitten.

 

Misschien dat er legale creatieve omwegen voor zijn dat het wel mogelijk zou zijn ?

Uitzendbureau op naam van mijn vriendin bijvoorbeeld? we zijn nog niet getrouwd namelijk.

 

Ik hou er niet van om dit op een sluwe wijze toch door te zetten maar ik wil deze kans ook niet aan mij voorbij laten gaan.

 

Bedankt voor je hulp !

 

 

( grappig trouwens dat mijn karma -1 is door wat vragen te stellen die niet zomaar voor de hand liggen )

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels contact gehad met het NBBU.

Zij wisten mij te vertellen dat het alleen is toegestaan als je ze gelijk een contract aanbiedt.

Volgens mij mag dat ook een contract van minimaal een maand zijn, maar dat moet ik nog uitzoeken.

 

Dus mijn plan is nog niet van de baan.

:) :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.