• 0

Leaseauto inruil - hoe boeken

Hallo allen, 
Ik heb momenteel bedrijfsauto die bekostigd is via financial lease. Staat dus als activa op de balans en daar tegenover een langlopende lening waarop wordt afgelost. 


Nu ben ik van plan om deze auto in te ruilen, dit is 2 jaar voor het einde van de looptijd. Vervolgens van plan om een nieuwe auto aan te schaffen, maar dit keer om hem uit eigen middelen te betalen. 
Ik hik alleen aan tegen de boekhoudkundige verwerking van dit alles. Ik schaf dus een nieuw bedrijfsmiddel aan, verkoop de oude, moet met de opbrengst daarvan de lopende lening aflossen...ik ga er niet uitkomen zonder hulp vrees ik. Is hier iemand die me op weg kan helpen? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan inderdaad een lastige boeking zijn, omdat er waarschijnlijk een aantal dingen tegelijk gebeuren. Boekhoudkundig moet je die dus identificeren en opsplitsen. En dan apart boeken.

 

Je moet eigenlijk een aantal zaken op een rijtje zetten.

- voor welk bedrag wordt de oude auto ingeruild? Wat krijg je er nog voor terug?

- is dat met of zonder BTW?

- voor welk bedrag was de auto aangeschaft en voor welk bedrag staat die auto nu nog in de boeken? Aanschaf minus afschrijvingen dus.

- wat was de hoogte van de initiële lening?

- hoeveel is daar op afgelost?

- wat kost de nieuwe auto?

- wederom: met of zonder BTW?

- komt deze auto op de zaak te staan? Voor zowel inkomstenbelasting als omzetbelasting?

- betalen uit eigen middelen, betekent dat vanaf de zakelijke rekening of privé rekening?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Je moet om te beginnen het afboeken van de auto en de aflossing van de lening loskoppelen.

 

De aflossing van de lening is het makkelijkst en werkt niet anders dan een normale aflossing.

Je betaald het resterend bedrag van de lening via de bank aan de financier. Dat is dus heel simpel

mogelijk komt er ook nog een derde of vierde grootboekrekening bij als in de laatste betaling ook nog een bedrag aan rente of kosten zit.

stel de restlening nog 10.000 is en je ook nog 250 euro rente moet betalen en 100 euro bank kosten

 

Lening auto  10.000

rentekosten              250

bankkosten              100

aan Bank                                10.350

 

en de afboeking van de auto zal er ongeveer zo uit zien

stel de auto is ooit gekocht voor 20.000 er is 9000 op afgeschreven en de inruil is 12500 ex btw,

Dan is de boekwaarde van de auto 20-9 = 11k en de winst bij berkoop 12,5-11 = 1500

 

Debiteuren                             15.125

Aan af te dragen BTW        2.625

 

Cumulatieve afschrijving  9.000

Aan Aanschafwaarde Auto                    20.000

Aan Winst op verkoopactiva                   1.500

 

Ik heb rekening debiteuren gebruikt als uitgangspunt (dus je maakt zelf een verkoopfactuur)

Als de auto als inruil op jou aankoopfactuur van de nieuwe auto staat dan vervallen de eerste twee regels en neem je de laatste drie regels mee in het boeken van de inkoopfactuur.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 335 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.