• 0

stille maatschap met BV

Beste mensen,

 

Bij vrije beroepsbeoefenaren kan het fiscaal interessant zijn (vanwege ondernemersfaciliteiten) om een stille maatschap te hebben, waarbij de DGA en de BV de stille maten zijn.  Immers de ondernemer krijgt zijn winstaandeel in plaats van DGA loon hetgeen fiscaal gunstiger belast is.

 

Maar als er personeel is, is hoeverre is dan ook de stille maatschap met BV fiscaal interessant? Of komt dan het gebruikelijk loon weer om de hoek?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Dag

 

Het werkt iets anders. De BV is de contractspartij naar buiten toe, terwijl de dga via een eenmanszaak winst uit onderneming geniet. De stille maatschap zorgt ervoor dat de voordelen van winst uit onderneming (zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling) voor de dga (lees IB ondernemer) van toepassing zijn, terwijl de BV als contractspartij enige bescherming biedt bij aansprakelijkheid en dus de afscherming van het privé vermogen. 

 

Maar daarmee ben je er nog niet. Op internet circuleren veel gemankeerde berekeningen, waarbij de constructie wordt aangeprezen voor BV-eigenaren. Niet zelden wordt als dga-loon een fors salaris in de berekening opgenomen, omdat dat de uitkomst (onze constructie is 10k voordeliger) positief beïnvloedt. 

 

Immers, hoe hoger het dga-loon, hoe groter de kans dat je het toptarief in de IB (49,5% op het dga-loon) kunt vergelijken met de marginale topbelastingdruk op winst uit onderneming (42,6% = IB toptarief min 14% mkb-winstvrijstelling).

 

Daarbij wordt er gemakshalve (sick!) vanuit gegaan dat in een BV geen ruimte is voor dividend (terwijl dit effectief belast is met 39%!). 

 

Als ik 150k winst voor salaris in een BV heb en dat geheel als salaris opneem, dan is mijn toptarief 49,5%. De BV maakt geen winst (want salaris is gelijk aan winst BV voor salaris). Ik parafraseer even diverse websites. 

 

Nu zegt 'men' dat ik de helft van die winst (50% van de winst naar de BV en 50% naar de IB-onderneming van de dga) via een stille maatschap kan genieten tegen 42,6% ipv 49,5%. Dat lijkt kassa: 75k maal 7% = 5k netto. Zelfs nog iets hoger door de (in afbouw zijnde) zelfstandigenaftrek.

 

Maar ik zou ook kunnen kijken of de winst in mijn BV niet geheel uitgekeerd hoeft te worden als salaris aan mij (75% van marktconform loon is voldoende). Als ik 150k winst maak voor dga-loon dan is wellicht een dga-loon van 70k (aanname) voldoende. De rest kan als dividend (zo je dat per se nodig hebt) uitgekeerd kunnen worden. Dividend wordt thans effectief (vpb plus box 2 IB) belast met 39%.

 

Oftewel: de rekensommen die je online treft, zijn niet zaligmakend. 

 

Als de BV ander personeel in dienst zou hebben, dan doet dat niets af aan de vergelijking. Daardoor komt bij een stille maatschap niet ineens het dga-loon om de hoek kijken. 

 

Wel blijft het altijd de vraag in hoeverre de fiscus jou zal beschouwen als IB-ondernemer. Jij hebt immers maar 1 opdrachtgever: de maatschap. Alle klanten zijn immers klanten van de BV.

 

Bovendien gaat dit alleen op als je onderneming al een BV was. Die BV moet bij het aangaan van de maatschap haar activiteiten inbrengen. Deze constructie vanuit het niets opzetten, lukt niet. De BV als 'maat' heeft dan niets in te brengen. 

 

Tot slot, de maatschap als rechtsvorm staat ter discussie. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.