• 0

TOZO regeling - aanvraagperiode - impact nieuwe regeling?

(aangepast)

De huidige TOZO regeling geeft aan:

 

Kan een zelfstandig ondernemer een ingangsdatum vragen met terugwerkende kracht, anders dan 1 maart?

Als zelfstandig ondernemer vraagt u de aanvullende inkomensondersteuning aan per datum van aanvraag of met terugwerkende kracht vanaf 1 maart. U kunt daarbij kiezen tussen een aanvraag voor 1, 2 of 3 maanden. Dat betekent dat u er ook voor kunt kiezen om per 31 mei aan te vragen voor de komende drie maanden (t/m 31 augustus).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/tozo/aanvragen

 

Ik wil gebruik maken van de huidige TOZO regeling voor de maanden juni, juli en augustus. 

 

Het ziet er naar uit dat de huidige TOZO regeling verlengd gaat worden, waarbij een partnertoets verplicht gaat worden. 

Quote: Zzp'ers die kunnen terugvallen op het inkomen van hun partner kunnen vanaf volgende maand geen financiële 'coronasteun' meer krijgen. (Volgende maand is dan juni.)

https://nos.nl/artikel/2333956-partnertoets-verplicht-bij-nieuwe-coronasteun-zzp-er.html

 

Kan dit betekenen dat als ik voor 31 mei de TOZO ondersteuning wil aanvragen voor juni, juli en augustus er naar het vermogen van mijn partner gekeken gaat worden? Aangezien ik ondersteuning vraag voor na mei. 

 

Ik hoop natuurlijk dat dit alleen geld voor aanvragen na mei, maar ik begin nu wel wat twijfels te krijgen. 

aangepast door Strider
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Het gaat niet om de datum van de aanvraag, maar om de maanden waarvoor je tozo aanvraagt

 

Waaruit blijkt dit? 

 

Dit zou dus betekenen dat indien je al een aanvraag hebt uitstaan voor juni, juli en augustus, er voor die maanden wel naar je partner gekeken gaat worden? 

Link naar reactie
  • 0

Ga ik wel vanuit. Immers, je vraagt de tozo aan voor elke maand dat je te weinig inkomen hebt. Daarbij gaat het erom dat je in de maand waarvoor je tozo aanvraagt geen of te weinig inkomen hebt. 

 

Het zou onlogisch zijn als het inkomen van je partner dan ineens niet meetelt omdat je je aanvraag al eerder had ingediend. Stas van Ark heeft nog geen antwoord gegeven, maar ga er maar vanuit dat dit vanaf 1 juni geldt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Eindelijk er is wat nieuws:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/20/tozo-2-voor-zelfstandig-ondernemers

 

Tozo 2 kunt u vanaf 1 juni tot met 31 augustus aanvragen bij uw woongemeente. De startdatum van de aanvraagmogelijkheid kan per gemeente verschillen. U kunt met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 juni.

 

Heeft u al een Tozo 1 uitkering over de maanden april, mei en juni? Dan kunt u een Tozo 2 uitkering aanvragen voor juli en augustus. Als uw Tozo 1 uitkering nog tot en met juli loopt is een Tozo 2 uitkering mogelijk voor de maand augustus.

 

Dit zou dus betekenen dat je met de Tozo 1 regeling nu nog steun kunt vragen voor juni, juli en augustus, en op dat moment ook geen gebruik meer kunt maken van de Tozo 2 regeling. Maar natuurlijk ook geen aanspraak kunt maken op de steun in maart, april en mei, want je kiest voor 3 maanden later. 

 

Dat lijkt mij eigenlijk ook het eerlijkste, ik zou het krom vinden als de overheid nu zou aangegeven dat de Tozo 1 per direct stopt en de Tozo 2 per direct ingaat. Er is namelijk altijd gezegd dat je ook later in de periode maart-mei de ToZo regeling kunt aanvragen. 

 

Afijn, ik ga vrijdag nog even contact opnemen met de gemeente, hopelijk kunnen zij dit bevestigen. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.