Jump to content

Strider

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Eindelijk er is wat nieuws: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/20/tozo-2-voor-zelfstandig-ondernemers Tozo 2 kunt u vanaf 1 juni tot met 31 augustus aanvragen bij uw woongemeente. De startdatum van de aanvraagmogelijkheid kan per gemeente verschillen. U kunt met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 juni. Heeft u al een Tozo 1 uitkering over de maanden april, mei en juni? Dan kunt u een Tozo 2 uitkering aanvragen voor juli en augustus. Als uw Tozo 1 uitkering nog tot en met juli loopt is een Tozo 2 uitkering mogelijk voor de maand augustus.
  2. Waaruit blijkt dit? Dit zou dus betekenen dat indien je al een aanvraag hebt uitstaan voor juni, juli en augustus, er voor die maanden wel naar je partner gekeken gaat worden?
  3. De huidige TOZO regeling geeft aan: Kan een zelfstandig ondernemer een ingangsdatum vragen met terugwerkende kracht, anders dan 1 maart? Als zelfstandig ondernemer vraagt u de aanvullende inkomensondersteuning aan per datum van aanvraag of met terugwerkende kracht vanaf 1 maart. U kunt daarbij kiezen tussen een aanvraag voor 1, 2 of 3 maanden. Dat betekent dat u er ook voor kunt kiezen om per 31 mei aan te vragen voor de komende drie maanden (t/m 31 augustus). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/tozo/a
  4. Ik heb een kleine onderneming waarmee ik in 2019 onder de kleine ondernemingsregeling val. Op dit moment moet ik € 1080,- BTW afdragen, dit is onder de € 1345,- grens. Ik wil dit jaar graag maximaal gebruik kunnen maken van de KOR regeling, dus ik wil meer BTW afdragen, niet € 1080,- maar meer richting de € 1345,-. Aangezien ik gebruik kan maken van de KOR regeling krijg ik toch € 1345,- terug. Meer verkopen gaat mij dit jaar niet meer lukken, nu vroeg ik mij af of het ook is toegestaan om niet al mijn betaalde voorbelasting op te voeren in de kwartaal
  5. Mijn vriendin heeft wel eens kleding gekocht voor een persevent, maar onsdanks dat we hier een prive correctie op hebben uitgevoerd (75%) heeft hij er toch een streep doorgezet met als onderbouwing: Toelichting werkkleding: Werkkleding is kleding die (bijna) uitsluitend kan worden gedragen in het kader van een onderneming. Dit moet blijken uit de uiterlijke kenmerken van de kleding (bijvoorbeeld: een uniform of overall). Is de kleding ook geschikt om buiten de onderneming te worden gedragen dan moet de kleding zijn voorzien van een beeldmerk met een oppervlakte van minimaal 70cm2. Het
  6. Het keuzemoment is glashelder. 1. Datum start van de onderneming. 2. Datum van het aankoop of huur. 3. Datum waarbij het tot dan toe keuzevermogen onder 10% daalt of boven de 90% stijgt. Sorry, het keuze moment is helder, maar het is niet helder hoe je die keuze weergeeft. Er is niet simpelweg een checkbox. Het keuzemoment is glashelder. 1. Datum start van de onderneming. 2. Datum van het aankoop of huur. 3. Datum waarbij het tot dan toe keuzevermogen onder 10% daalt of boven de 90% stijgt. Veel ... zij beoordelen de door jouw toegepaste belastingrege
  7. Nee ... tussen de 10% en 90% valt ook het huurrecht onder het keuzevermogen. Het vervelende met elk keuzevermogen is dat er eenmalig een keuze gemaakt moet worden ... (1) bij start van de onderneming of (2) bij verhuizing naar een andere woning. Tussentijds bij minder dan 10% zakelijk gebruik wordt het verplicht privé-vermogen, bij meer dan 90% zakelijk gebruik wordt het verplicht zakelijk vermogen. De recente uitspraak van de Hoge Raad veranderd hier helemaal niets aan. Het keuze moment is zo ontzettend vaag, het moet blijken uit je aangifte, bij mij kan dit dus deels uit mijn aangift
  8. Even googlen... Voor de eerste drie maanden geldt dan (staat gewoon op belastingdienst.nl) PLUS Dus minimaal €345,- Tjah, het laat in elk geval zien dat je niet echt weet waar je mee bezig bent... Hoe de controleur ermee omgaat is persoonlijk, de ene is wat harder dan de ander. Ik zou trouwens even op zoek gaan naar een goede boekhouder of zorgen dat je snel de juiste kennis opdoet... Heeft je vriendin trouwens ook aangegeven dat ze werkt naast haar uitkering? Ik heb snel de juiste kennis opgedaan en daarmee een overzicht opgesteld waarin ik heb
  9. Als je de keuze in 2013 had moeten maken en als die aangifte inkomstenbelasting definitief is, dan kun je de keuze dus niet meer te maken. Daarmee behoort het huurrecht definitief tot het privévermogen. De correctie waar je het overigens over hebt, is een correctie op de omzetbelasting. Bovendien maakt een correctie een aanslag nog niet minder definitief. De fiscus mag nog 2, 5 of 12 jaar na afloop van het jaar een navorderingsaanslag sturen, als daar voldoende reden is (bijvoorbeeld een fout door de Belastingdienst, een fout in je boekhouding, bewust verzwijgen van dingen, etc).
  10. Het huurrecht zal inderdaad niet als een getal op je balans verschijnen. Het huurrecht heeft immers 'geen' waarde in het economisch verkeer (wat verrassend genoeg juist de argumentatie van de lagere rechters was om deze aftrek níet toe te staan). Het maken van de keus om je huurhuis zakelijk te etiketteren zie je dus niet direct terug. Je keuze blijkt uiteraard wel uit de rest van je aangifte, al je het huurrecht aftrekt van de winst én het woningforfait wegens privégebruik bijtelt. Het geldt, voor zover ik heb kunnen traceren, met terugwerkende kracht. Zoals ik al eerder zei, h
  11. Ja, maar niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je het huurhuis op je balans mag zetten bij het begin van je onderneming en/of bij het begin van het betrekken van het huurhuis (mits dat huurhuis voor minimaal 1/10e deel zakelijk wordt gebruikt). Er is echter nog een ander moment waarop een bestaande huurwoning geheretiketteerd moet worden. En dat is op het moment dat de huurwoning voor 90% of meer zakelijk gebruikt gaat worden. In dat geval zou ik verwachten dat je als onderneming geen keus meer hebt en dan moet het huurrecht worden geactiveerd. Je moet alleen wel opletten als je het
  12. Ik ga volledig meewerken aan de controle, ik wil niet de indruk wekken dat ik iets probeer achter te houden. Ik heb de laatste dagen de administratie nog een keer doorgekeken en ik heb een idee gekregen waarom er een lampje is gaan branden. De BTW aangifte is altijd op tijd gedaan, maar, in de eerste 3 kwartalen werd er standaard niets aangegeven, en in het laatste kwartaal werd er alles aangegeven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dit werd gedaan door een kennis die min of meer als belastingadviseur speelde en dat aanraadde, omdat mijn vriendin met haar inkomsten toch in de kleine on
  13. Afgelopen week kreeg mijn vriendin een telefoontje van een belastingcontroleur, hij gaf aan dat hij een afspraak wilde maken voor een boekencontrole. Deze afspraak is gemaakt voor volgende week vrijdag, daarop heeft hij een brief gestuurd met daarin de bevestiging van de afspraak. Na het lezen van de brief heb ik het eerlijk gezegd toch wel wat warm gekregen, want ze hebben om ‘alles’ gevraagd. Wat informatie: Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een webblog gestart, en 1 jaar geleden heeft ze dit uitgebreid met een webshop, ze heeft hiernaast ook een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept