ik heb een complexe vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik heb advies gevraagd bij mijn belastingadviseur die eigenlijk niet wist wat hij hiermee aan moest, deze heeft vervolgens ook advies gevraagd bij een financieel adviseur. Het advies wat ik hiervan heb gekregen is niet wenselijk of haalbaar helaas. Ik zal eerst even kort vermelden wie ik ben.
ik ben Josje, 37 jaar. Sinds April 2018 ben ik ZZP’er verzorgende IG met 20 jaar ervaring in de zorg. Ik heb een AGB code voor de thuiszorg waarmee ik pgb en ongecontracteerde zorg kan verlenen via de zorgverzekeraars.
Sinds ik op de zorgkaart Nederland sta zijn er een hoop veranderingen gekomen binnen Josje’s Zorg.
Daarom heb ik het een en ander te vragen mbt de belastingen.
Ik krijg op het moment aanvragen vanuit huisartsenpraktijken en ook zorgvragers vanuit de thuis situatie.
Super leuk maar in mijn eentje kan ik helaas geen continuïteit van zorg waarborgen.
Nu had ik bedacht om een samenwerkingsverband aan te gaan met mede ZZP’ers. Hier heb ik een oproep voor gedaan en meer dan 30 reacties gekregen. Helaas zijn het geen reacties die ik eigenlijk had verwacht.
Deze ZZP’ers zijn eigenlijk niet zelfstandig genoeg om hun eigen opdrachten binnen te halen. Het samenwerkingsverband is er niet. Zij zijn gewend om via bemiddeling te werken waar dus het werk maar ook de Facturatie voor hun geregeld wordt.
Nu had ik dus bedacht om toch met een aantal in zee te gaan maar dan als onderaannemer ipv een samenwerkingsverband. Ik neem de opdrachten aan, neem de verantwoordelijkheid als aanspreekpunt en wil eventueel ook ondersteunen in de Facturatie. Dat wil ik natuurlijk niet voor niks doen want het kost mij ook een hoop tijd.
Ik vraag mij dus af of deze constructie mogelijk is, niet dat de belastingdienst Mij als werkgever gaat zien en ik achteraf loonbelasting moet afdragen.
De onderaannemer stuurt een factuur naar mij, Ik stuur dan een factuur naar de cliënt, de cliënt declareert dit bij de zorgverzekeraar en wanneer zij uitbetalen kunnen ze de factuur van mij overmaken. Dan betaal ik vervolgens netjes de onderaannemer. Moet ik dan belasting afdragen over het gehele bedrag of alleen over het bedrag wat ik over houd na het betalen van de onderaannemer.
Ik heb een hoop op internet gezocht maar ik kom er niet uit wat hier de regels in zijn.
ik gebruik een modelovereenkomst van de belastingdienst waarin staat:
Artikel 4 Nakoming en vervanging
4.1 Indien de Opdrachtnemer op enig moment voorziet dat hij de verplichtingen in verband met een geaccepteerde opdrachtniet, niet tijdig of niet naar behoren kan nakomen, dan dient de Opdrachtnemer de Opdrachtgever hiervan onmiddellijk opde hoogte te stellen.
4.2 De aard van de overeenkomst maakt dat de opdrachtnemer vervangen kan worden door een willekeurige professional die voldoet aan de objectieve kwaliteitscriteria zoals deze ook aan Opdrachtnemer worden gesteld.
na de hand van artikel 4 dacht ik dat een hoofd/onderaanneming een goede oplossing zou kunnen zijn. Dit is een bekend fenomeen in de bouw waar regelmatig op deze manier gewerkt wordt.
Volgens mijn adviseur is dit niet mogelijk in de zorg omdat wij vrijgesteld zijn van BTW in tegenstelling tot de bouw.
het volgende advies wat ik heb gekregen is om een coöperatie op te richten.
Ik denk alleen niet dat een coöperatie geschikt is in dit geval.
Dit zou wellicht een optie zijn om met een aantal zorgverlener die zich wel profileren als ZZP-ers, een Coöperatie op te richten. De ZZP’ers die ik tot nu toe heb ontmoet zijn juist niet zelfstandig genoeg, stellen zich afhankelijk op dus ook niet geschikt om verantwoordelijkheid te delen. Daarbij moeten het minstens 2 personen zijn om een coöperatie te starten.
Ik zou graag continuïteit van zorg aan willen kunnen bieden met wisselende ZZP’ers voor tijdelijke zorg dus korte opdrachten van maximaal 3 maanden.
sorry dat mijn verhaal zo lang is geworden. Ik hoop dat er iemand is die de tijd neemt om even te lezen en een passend advies kan geven.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Josje’s Zorg
Josje’s Zorg
Beste mensen,
ik heb een complexe vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik heb advies gevraagd bij mijn belastingadviseur die eigenlijk niet wist wat hij hiermee aan moest, deze heeft vervolgens ook advies gevraagd bij een financieel adviseur. Het advies wat ik hiervan heb gekregen is niet wenselijk of haalbaar helaas. Ik zal eerst even kort vermelden wie ik ben.
ik ben Josje, 37 jaar. Sinds April 2018 ben ik ZZP’er verzorgende IG met 20 jaar ervaring in de zorg. Ik heb een AGB code voor de thuiszorg waarmee ik pgb en ongecontracteerde zorg kan verlenen via de zorgverzekeraars.
Sinds ik op de zorgkaart Nederland sta zijn er een hoop veranderingen gekomen binnen Josje’s Zorg.
Daarom heb ik het een en ander te vragen mbt de belastingen.
Ik krijg op het moment aanvragen vanuit huisartsenpraktijken en ook zorgvragers vanuit de thuis situatie.
Super leuk maar in mijn eentje kan ik helaas geen continuïteit van zorg waarborgen.
Nu had ik bedacht om een samenwerkingsverband aan te gaan met mede ZZP’ers. Hier heb ik een oproep voor gedaan en meer dan 30 reacties gekregen. Helaas zijn het geen reacties die ik eigenlijk had verwacht.
Deze ZZP’ers zijn eigenlijk niet zelfstandig genoeg om hun eigen opdrachten binnen te halen. Het samenwerkingsverband is er niet. Zij zijn gewend om via bemiddeling te werken waar dus het werk maar ook de Facturatie voor hun geregeld wordt.
Nu had ik dus bedacht om toch met een aantal in zee te gaan maar dan als onderaannemer ipv een samenwerkingsverband. Ik neem de opdrachten aan, neem de verantwoordelijkheid als aanspreekpunt en wil eventueel ook ondersteunen in de Facturatie. Dat wil ik natuurlijk niet voor niks doen want het kost mij ook een hoop tijd.
Ik vraag mij dus af of deze constructie mogelijk is, niet dat de belastingdienst Mij als werkgever gaat zien en ik achteraf loonbelasting moet afdragen.
De onderaannemer stuurt een factuur naar mij, Ik stuur dan een factuur naar de cliënt, de cliënt declareert dit bij de zorgverzekeraar en wanneer zij uitbetalen kunnen ze de factuur van mij overmaken. Dan betaal ik vervolgens netjes de onderaannemer. Moet ik dan belasting afdragen over het gehele bedrag of alleen over het bedrag wat ik over houd na het betalen van de onderaannemer.
Ik heb een hoop op internet gezocht maar ik kom er niet uit wat hier de regels in zijn.
ik gebruik een modelovereenkomst van de belastingdienst waarin staat:
Artikel 4 Nakoming en vervanging
4.1 Indien de Opdrachtnemer op enig moment voorziet dat hij de verplichtingen in verband met een geaccepteerde opdrachtniet, niet tijdig of niet naar behoren kan nakomen, dan dient de Opdrachtnemer de Opdrachtgever hiervan onmiddellijk opde hoogte te stellen.
4.2 De aard van de overeenkomst maakt dat de opdrachtnemer vervangen kan worden door een willekeurige professional die voldoet aan de objectieve kwaliteitscriteria zoals deze ook aan Opdrachtnemer worden gesteld.
na de hand van artikel 4 dacht ik dat een hoofd/onderaanneming een goede oplossing zou kunnen zijn. Dit is een bekend fenomeen in de bouw waar regelmatig op deze manier gewerkt wordt.
Volgens mijn adviseur is dit niet mogelijk in de zorg omdat wij vrijgesteld zijn van BTW in tegenstelling tot de bouw.
het volgende advies wat ik heb gekregen is om een coöperatie op te richten.
Ik denk alleen niet dat een coöperatie geschikt is in dit geval.
Dit zou wellicht een optie zijn om met een aantal zorgverlener die zich wel profileren als ZZP-ers, een Coöperatie op te richten. De ZZP’ers die ik tot nu toe heb ontmoet zijn juist niet zelfstandig genoeg, stellen zich afhankelijk op dus ook niet geschikt om verantwoordelijkheid te delen. Daarbij moeten het minstens 2 personen zijn om een coöperatie te starten.
Ik zou graag continuïteit van zorg aan willen kunnen bieden met wisselende ZZP’ers voor tijdelijke zorg dus korte opdrachten van maximaal 3 maanden.
sorry dat mijn verhaal zo lang is geworden. Ik hoop dat er iemand is die de tijd neemt om even te lezen en een passend advies kan geven.
Alvast bedankt.
vriendelijke groetjes,
Josje Hagens
Josje’s Zorg
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/67346-contracten-zorg-hoofdonderaanneming/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen