• 0

Werken in de werkmaatschappij als DGA

Bij het oprichten van een BV wordt vaak geadviseerd om ook een holding op te zetten.  Nu kan ik veel informatie vinden over management fee's maar niet hoe ik mijn niet-bestuurlijke inzet in de werkmaatschappij regel. Hoe wordt dat vastgelegd?

Fictief voorbeeld voor werkmaatschappij WMY en holding HLD.
Ik ben 100% eigenaar van HLD en HLD is 100% eigenaar van WMY. Voor mijn bestuurlijke activiteiten als DGA kan ik een management fee factureren vanuit HLD aan WMY. Tot zover duidelijk.

Maar vanuit vanuit de WMY bied ik automatiseringsdiensten (adviseur | programmeur) aan die ik zelf uitvoer. Hoe moet dat geregeld worden? Moet ik mijzelf op de loonlijst zetten van de WMY (ik ben dan in loondienst van de WMY)? Dat voelt wat vreemd aan maar ergens moet toch herleidbaar zijn wie de activiteiten in de WMY heeft uitgevoerd? Ik neem aan dat ik hiervoor vanuit HLD geen management fee kan factureren omdat dit helemaal niets te maken heeft met het managen/besturen van de WMY.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Barry, allereerst welkom op Higherlevel!

 

6 minuten geleden, Barry M. zei:

Nu kan ik veel informatie vinden over management fee's maar niet hoe ik mijn niet-bestuurlijke inzet in de werkmaatschappij regel. Hoe wordt dat vastgelegd?

Niet. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de bestuurlijke, management en operationele werkzaamheden van een DGA. Het gaat om de arbeidsinzet van de DGA voor de werkmij, ongeacht wat dat betreft. 

 

6 minuten geleden, Barry M. zei:

Ik neem aan dat ik hiervoor vanuit HLD geen management fee kan factureren omdat dit helemaal niets te maken heeft met het managen/besturen van de WMY.

Wel dus:winking-face:.  Die term managementfee is de fee voor het management, maar niet voor alleen de management en bestuurlijke taken 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.