• 0

Maatschappelijk en integer ondernemen!

Maatschappelijk en integer ondernemen is niet nieuw meer! Toch is het een iets dat snel voor vanzelfsprekend wordt aangenomen. We stellen een mooie gedragscode op intern, breiden die uit voor extern, gooien hem in de kast en geloven het wel.

 

Hoe is het gesteld met de werkelijkheid van maatschappelijk en integer ondernemen.

Zijn jullie hier bewust mee bezig en zo ja hoe uit zich dat in de praktijk.

 

Evert

 

Ps. Binnen kort ga ik me vijf maanden storten op het doen van een onderzoek vanuit de Erasmus Universiteit betreffende dit onderwerp.

Een erg interessant onderwerp waar juist starters al eens over nagedacht moeten hebben. So start shooting! ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Beste Fred,

 

Meest ideale scenario: een mondiale aanpak.

 

In hoeverre dit onrealistisch is? 100%, maar...

 

In China wordt gerekend op 1.46 miljard inwoners in 2030, het jaar waarin het land het inkomensniveau per hoofd van Amerika anno 09 zal bereiken. Dat impliceert dus een equivalent van 1.1 miljard auto's. Het land zou daarvoor dan per dag 98 miljoen vaten olie nodig hebben. De huidige wereldproductie bedraagt 85 miljoen vaten...

 

Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Mijn opa zegt altijd, wat je niet meer hebt, kun je ook niet uitgeven. Ik denk dat in deze een proactieve houding op zijn plaats is. Het proces van uitputting is een impuls voor duurzaamheid, wanneer de spullen op zijn is het te laat. Moeten we eerst bloeden voor we investeren?

 

Ik vind het mooi initiatief Fred, de vraag is ook wie zich er verantwoordelijk voor wil voelen? Voor mij is dat in eerste instantie de overheid en met haar de multinationals, die hebben immers de grootste invloed op het welzijn van de mens.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Sancho is niet echt heel erg technisch, maar heeft zich laten vertellen dat er erg veel plantages nodig zijn om biodiesel te produceren. Het zou zelfs zo erg zijn dat het de wereldproduktie van fossiele brandstoffen niet kan vervangen.

 

Sancho heeft genoten van een prachtige (voelt als) lentedag.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Sancho is niet echt heel erg technisch, maar heeft zich laten vertellen dat er erg veel plantages nodig zijn om biodiesel te produceren. Het zou zelfs zo erg zijn dat het de wereldproduktie van fossiele brandstoffen niet kan vervangen.

 

Sancho heeft genoten van een prachtige (voelt als) lentedag.

 

Ok biodiesel was misschien niet het beste voorbeeld, maar mij ging het vooral om het mechanisme om MVO gedrag (EN! MVO consumptie) te stimuleren.

 

Je kunt ook kijken naar batterijkippen en scharrelkippen.

 

Of openbaar vervoer versus auto's. Persoonlijk denk ik dan aan met name in steden particulier autogebruik zoveel mogelijk ontmoedigen en dat te vervangen door bijv witte fietsen, tuktuks (wel milieuvriendelijke varianten), bussen en trams die zeer frequent rijden tegen een concurrrerende prijs.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sancho las deze week in de krant dat een grote brandstoffen producent zijn budget voor alternatieve energiebronnen drastisch gaat verminderen. Zij deden overigens erg veel aan alternatieve energie (en innovatief ondernemerschap). De bestuurders denken daarmee geen reputatieschade op te lopen, maar moeten wel aan de kas denken.

 

In het licht van deze draad denkt Sancho dat dit niet heel erg goed nieuws is.

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Een ander bericht van de energieproducenten

 

Veertig grote Europese energiebedrijven hebben de Europese Commissie beloofd vanaf 2050 volledig CO2-neutraal energie te produceren.

 

Eurocommissaris Andris Piebalgs (Energie) nam vanmiddag een verklaring van veertig energiebedrijven uit 27 verschillende landen hierover in ontvangst.

Gezamenlijk zijn de bedrijven verantwoordelijk voor 70 procent van de energieproductie in Europa. Ook Essent, Nuon en Delta hebben de verklaring ondertekend.

 

Streefdatum

De bedrijven benadrukken dat 2050 een streefdatum is en dat daar van afgeweken kan worden.

 

Om CO2-neutraal te kunnen zijn willen de bedrijven meer gebruik maken van kernenergie, duurzame energie en CO2-opslag. De bedrijven vragen onder meer van de Europese Unie om het makkelijker te maken om kerncentrales te bouwen.

 

Ook moet het gebruik van elektrische auto's worden gestimuleerd.

 

CO2-neutraal?

Volgens energiedeskundigen kunnen de energiebedrijven op termijn op veel maatschappelijk verzet rekenen. Tegen kernenergie en CO2-opslag bestaat namelijk veel weerstand.

 

Het onderzoeksbureau CE Delft vraagt zich ook af of de aanpak van de energiebedrijven uiteindelijk wel CO2-neutraal is.

 

Bij CO2-opslag en de productie van kernenergie komt namelijk ook CO2 vrij. Voor de winning van uranium is namelijk veel energie nodig, waarbij CO2 vrijkomt.

 

bron: nos.nl

 

Ideaal is goed, de uitvoering geeft stof tot discussie

Link naar reactie
  • 0

beloofd vanaf 2050 volledig CO2-neutraal energie te produceren.

 

en

 

De bedrijven benadrukken dat 2050 een streefdatum is en dat daar van afgeweken kan worden.

 

wekt bij mij niet veel vertrouwen op. Of je belooft het, en doet dat, behoudens overmacht. Of je belooft het niet. Nu al een escape inbouwen is een zwaktebod.

 

Ik denk dan aan president Kennedy die de USA beloofde dat er binnen 10 jaar iemand op de maan zou landen, en veilig terug zou komen. Zonder escape.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sancho vraagt zich af wat er werd afgesproken in dat akkoord.

 

Gaan we nu met z'n allen streven naar Co2 neutraal? Hebben we tot 2050 de tijd gekregen om te bedenken hoe dat moet? Of gaan we in 2050 sorry zeggen voor het niet halen van de doelstelling?

 

Sancho haalt eens diep adem... hmmm lekker die frisse lucht!

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.