Jump to content
robinho
Verberg

KOR grensbedrag

Dag forumleden,

ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. De KOR regeling heeft een maximaal omzetgrens van 20.000 euro. Dit is het totaalbedrag van je verkopen in een jaar.

met BTW hou je geen rekening meer want BTW heeft geen invloed.

Nu kom ik in de maand december toch over het bedrag heen. Echter waar ik mee zit is dat bij het stop zetten van de KOR ik 3 jaar lang niet meer mee mag doen. Bij het stopzetten moet ik weer belasting berekenen. Inhoudelijk betekent dit 21% minder omzet waardoor ik juist weer onder het grensbedrag kom. Maar meedoen mag dus dan niet meer. Ik vind dit zo krom.
Mijn prijs met 21% verhogen in 2021 is geen optie want dan lopen alle klanten weg en kan ik net zo goed stoppen.

Heb ik de KOR goed begrepen of zijn er nog mogelijkheden.

iedergeval mijn grote dank!

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Kosten vallen relatief mee maar ik kan wel weer het e.e.a. opgeven maar de KOR is vele malen aantrekkelijker voor mij.

Het zijn inderdaad particuliere klanten. Het is dus echt een verhoging van de prijs want BTW kunnen zij niet terug vorderen.

• 0

Nu is het overigens wel zo dat de KOR vervalt op het moment van overschrijden. Dus als je aangeeft dat je boven de 20.000 euro omzet heen bent gegaan, betekent dit dat de KOR vervalt en dat je dus niet met terugwerkende kracht over al je omzet van dat jaar alsnog btw hoeft af te dragen. Alleen over de verkopen waarmee je over dat bedrag van dat jaar heen komt.

Dus stel dat je 19.999 euro omzet hebt gemaakt op 12 december, en je verkoopt een dag later iets van 2 euro, dan hoef je alleen btw af te dragen over die 2 euro (en alle volgende verkopen).

Maar ik ben het met je eens dat dit een van de weinige situaties is waarbij de nieuwe KOR een beetje vreemd uitpakt (rond de 20.000 euro omzet, weinig kosten, hoog btw tarief, voornamelijk particuliere klanten).

Edited by prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Ja dat begrijp ik. 
min 2021 zal ik qua bedrag er weer onder het grensbedrag vallen ivm de BTW afdracht. Krom dat hier niks op bedacht is. 

maar goed ik had het jammer genoeg dus goed gezien, dank voor deze bevestiging en snelle reactie!