• 0

Dividendbelasting op ontvangen dividend van effecten (aandelen) - BV

(aangepast)

Ik beleg met mijn BV in aandelen op de beurs (in NL en in buitenland).

 

De boekhouding heeft voor ieder boekjaar een vpb balansrekening, zoals ‘Vennootschapsbelasting 2019’, kortweg ‘VPB 2019’. Daarnaast is er een kostenrekening ‘Vennootschapsbelasting’.

 

Jaarlijks wordt een handmatige journaalpost “VPB druk” gemaakt van het bedrag dat aan vennootschapsbelasting dient te worden betaald. Er wordt een schuld op de balans geboekt: dit betreft het bedrag dat credit op de balans wordt geplaatst. De tegenrekening is een kostenrekening.

Als vervolgens de belastingdienst het bedrag incasseert van de bankrekening dan wordt de schuld afgeboekt en staat de balansrekening van dat jaar weer op nihil. Maar niet meer sinds de BV belegt ;(

 

De onderneming heeft effecten (aandelen) op een beleggersrekening bij een broker, waarvan zij dividenden ontvangt.

 

Jaarlijkse VPB druk (manual journal)

Vennootschapsbelasting (kostenrekening)

a/ VPB 2019

 

Voorlopige aanslag

VPB 2019

a/ Belastingdienst

 

Definitieve aanslag

VPB 2019 (nog extra te betalen vennootschapsbelasting)

a/ Belastingdienst

 

Bij de aangifte vennootschapsbelasting, bij het kopje voorheffing, kan worden aangeven hoeveel Nederlandse dividendbelasting is ingehouden. Dit zorgt voor een teruggave op de definitieve aanslag:

 

Belastingdienst

a/ VPB 2019 (verrekende Nederlandse dividendbelasting)

 

Ingehouden bronbelasting (withholding tax)

VPB 2019

a/ Beleggingsbank (broker)

 

Niet terug te vorderen dividendbelasting (manual journal)

Overige algemene kosten

a/ VPB 2019

 

Met deze dividendbelasting, eindigt de balansrekening niet meer op nihil. De ingehouden bronbelasting minus (de verrekende Nederlandse bronbelasing) minus (de niet terug te vorderen dividendbelasting), blijft over op deze jaarlijkse balansrekening.

 

Wat te doen om de balansrekening op nul te krijgen:

  1. Dien ik een handmatige journaalpost aan te maken met ‘Jaarlijkse dividendbelasting druk’?
  2. Dien ik een kostenrekening te maken ‘dividendbelasting’?
  3. Zou ik voor ieder jaar een aparte balansrekening ‘dividendbelasting’ dienen te maken?

 

Ik overweeg ook nog om de teveel ingehouden bronbelasting terug te vragen bij de belastingdienst van de buitenlandse landen (bijvoorbeeld Duitsland 26,375% - 15% verdragstarief). Welke boeking dien ik dan te maken?

 

Alvast bedankt!

aangepast door thijsorius
boeking volgorde gewijzigd voor de duidelijkheid
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Ik denk dat ik mijn vraag dien te herformuleren... :confused-face:

 

In de aangifte VPB, geef ik bij Financiele baten en lasten, mijn 'Ontvangen dividend (niet van deelnemingen)'. Dit is mijn inziens het bruto dividend.

 

Waar in de VPB aangifte geef ik mijn ingehouden bronbelasting/dividendbelasting op? Bij welke kostenpost?

 

1851601523_ScreenshotofAangiftevennootschapsbelasting2019.thumb.jpg.e83e4639fbbbf3211dcfe473c24b981e.jpg

aangepast door thijsorius
typo
Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat de Nederlandse dividendbelasting als voorheffing kan opgeven, dit komt dan ook op de definitieve aanslag apart erbij te staan.

 

1816691152_ScreenshotofAangiftevennootschapsbelasting2019(2).thumb.jpg.515e61daeb4221efb10f352beaca276f.jpg

 

Ik zie dat ik de Buitenlandse bronbelasting hier kan verrekenen.

"U kunt ervoor kiezen de belasting die in het buitenland is geheven niet te verrekenen, maar in aftrek te brengen op uw belastbare winst."

 

 1182171236_ScreenshotofAangiftevennootschapsbelasting2019(4).thumb.jpg.57c1e4a7f7950f4643aa4911dc6fda5a.jpg

 

Hoe kan ik dit bedrag verwerken / afboeken in de boekhouding als ik kies voor NEE -> 'Ik wil het verrekenen'? Dit komt dan namelijk niet op de definitieve aanslag erbij te staan.

Link naar reactie
  • 0

Buitenlandse Bronbelasting kun je 3 dingen mee doen:

1. Verrekenen met de vpb (Let op de voorwaarden, want soms)

2. Is niet alles verrekenbaar, waardoor je

3a. Alle bronbelasting verrekent en het niet verrekenbare deel ervan stalt*

Of 3b. De bronbelasting geheel van de winst aftrekt. 

 

* hierbij vorm je een voorziening ter grootte van de niet verrekenbare bronbelasting 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.