• 0

VOF of BV import scooters

Ten eerste, mijn complimenten voor dit forum. Geweldig om te zien dat zoveel mensen elkaar helpen hier. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik vind geen onderwerp waar mijn eigen situatie aan voldoet, dus vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg. Ik zal proberen dit zo kort en bondig mogelijk te doen. 

 

Mijn compagnon en ik gaan een nieuw bedrijf starten. Wij gaan scooters importeren van een bestaand merk en worden daarmee dus de distributeur in de Benelux. Voor de inkoop hebben we 2 mogelijkheden: externe financier die dezelfde werkzaamheden gaat doen in de VS. Of zelf inleggen.  De 50k die we voorfinancieren kopen we 20 scooters van om mee te beginnen als een soort pilot+. Ik noem het Pilot+ aangezien het merk zich in andere landen in Europa al bewezen heeft. 

 

Het gaat om een redelijk onbekend merk, waar wel een groot wereldwijd bedrijf achter zit. Ik verwacht niet dat we in jaar 1 salaris uit het bedrijf kunnen halen, omdat we de winsten herinvesteren indien het merk groeit. Een VOF starten is eenvoudiger en overzichtelijk, maar neemt natuurlijk priverisico met zich mee. Een BV heeft meer voeten in aarde, maar dicht ook meer eventuele problemen af.  Aangezien we zo 'klein' beginnen twijfel ik over de meerwaarde van een BV, zeker als we zelf het geld inleggen voor de financiering. Enige wat ik lastig vind is aansprakelijkheid bij problemen met de scooters en dergelijke. Wat zou jullie advies zijn in mijn situatie? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel!

 

Gaan jullie de scooters van buiten de EU importeren, of kopen jullie ze bij het merk binnen de EU in? Als jullie ze van buiten de EU importeren worden jullie als producent gezien en zijn dan aansprakelijk voor de veroorzaakte schade als het product een gebrek blijkt te vertonen. Dat lijkt me voor de afweging tussen VOF en BV wel een belangrijke.

 

De VOF zal, helemaal de eerste jaren, fiscaal voordeliger zijn. Dus de afweging zou ik vooral op de privé aansprakelijkheid maken. Hebben jullie verdere potentiële risico's al geïnventariseerd?

Link naar reactie
  • 0

Hi Ruben, dank voor je snelle reactie. We importeren de motoren van binnen de EU. Het contract laten we momenteel controleren. Daar staat in ieder geval in dat zij aansprakelijk zijn voor het product zoals het binnenkomt bij ons. Het enige dat wij er nog aan moeten doen is het stuur vastzetten. Daar zijn wij wel verantwoordelijk voor en mede om die reden staat in het contract dat van ons verwacht dat wij een aansprakelijkheidsverzekering hebben tot 5 miljoen euro. Overigens zijn er in 4 jaar tijd dat het bedrijf bestaat geen incidenten geweest. Het product krijgt ook hoge waarderingen online. Daarnaast hebben wij al ervaring met deze producten en het onderhoud ervan. 

 

De investering van de inkoop is het grootste directe risico.  Echter staar staat natuurlijk wel een fysiek product tegenover. dat we in het ergste geval door mogen schuiven naar een andere distributeur (bijvoorbeeld in Italie of Spanje). 

Mijn compagnon en ik gaan wel een onderling contract opstellen, dus daarmee dichten we onderlinge risico's af. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Paul ML zei:

Het enige dat wij er nog aan moeten doen is het stuur vastzetten. Daar zijn wij wel verantwoordelijk voor en mede om die reden staat in het contract dat van ons verwacht dat wij een aansprakelijkheidsverzekering hebben tot 5 miljoen euro.

Die verzekering is voor jullie dan inderdaad wel een belangrijke om zoveel mogelijk relevant risico te verzekeren.

 

16 minuten geleden, Paul ML zei:

De investering van de inkoop is het grootste directe risico.  Echter staar staat natuurlijk wel een fysiek product tegenover. dat we in het ergste geval door mogen schuiven naar een andere distributeur (bijvoorbeeld in Italie of Spanje). 

De investering die jullie doen is inderdaad jullie risico. In de afweging tussen VOF en BV is het echter niet zo'n relevant risico, zolang jullie je eigen geld investeren. Als jullie voor de externe financier kiezen is het wel goed om naar zijn voorwaarden te kijken. Vaak wordt, als jullie een BV zouden zijn, gevraagd dat jullie alsnog privé meetekenen voor zo'n investering of lening. Als je dat doet, is het voordeel van de BV t.o.v. de VOF op dat vlak ook weg.

 

Dus ook eigen geld versus externe financier lijkt me voor jullie afweging tussen VOF en BV niet zo relevant, eventueel wel voor jullie bedrijf an sich. De externe financier zal vast rente, inspraak of iets anders willen, dus er is vast een vlak waarop het niet ideaal is om die externe financier in beeld te hebben. Als jullie in staat, en bereid, zijn om het zelf te financieren, zou ik daarvoor kiezen. Je behoudt je vrijheid, je bent je bewust van je risico en profiteert ook optimaal als de zaken goed gaan.

 

22 minuten geleden, Paul ML zei:

Mijn compagnon en ik gaan wel een onderling contract opstellen, dus daarmee dichten we onderlinge risico's af. 

Verstandig om bij de opstart direct een goed VOF-contract op te stellen. (Helaas) genoeg voorbeelden te vinden, ook op HL, van situaties waarbij dat achteraf een goed idee was geweest om meteen geregeld te hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.