Goedenavond,

ik heb nu 3 jaar een werkmaatschappij aan mn holding gekoppeld. In de werkmaatschappij draai ik een onderneming. Dit loopt sinds corona nauwelijks nog en ik heb geen recht op hulp.

inmiddels heb ik een rekening courant van de holding naar de werkmaatschappij van 30.000 euro. Ik wil geen geld meer in de werkmaatschappij pompen en stoppen met de onderneming/werkmaatschappij.

De werkmaatschappij heeft  nog 2 jaar huurovereenkomst van een pand openstaan, maar de huur is tot nu toe altijd betaald. 

Verder heeft de werkmaatschappij geen inventaris of andere opbrengsten meer.

wat is de beste route naar opheffen van de werkmaatschappij bv? Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71801-bv-opheffen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Zorgen dat je van het huurcontract afkomt (vervanger zoeken) en eventuele andere contracten opzegt of onderhandeld over beëindiging en daarna de werkmaatschappij opheffen.

Alleen de holding blijft dan met een verlies achter maar dat is het risico dat je als aandeelhouder neemt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71801-bv-opheffen/#findComment-650386
Delen op andere sites

• 0

Als er verder geen schulden en/of bezittingen zijn in de werkmaatschappij dan is het enige dat een (turbo)liquidatie van de BV in de weg staat het huurcontract.

Zoals Roel schreef is het van belang om daar met de verhuurder afspraken over te maken.

Als je er met de verhuurder niet uitkomt bestaat er de mogelijkheid om met behulp van de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) via de rechtbank de huur te laten beëindigen. Wel moet je er rekening mee houden dat hier behoorlijke kosten aan vast zitten. 

Een tussentijdse beëindiging van de huur zal door de rechtbank worden goedgekeurd als er een redelijke vergoeding aan de verhuurder wordt betaald. In de praktijk is dit minimaal 2 maanden huur (als opzegtermijn) . De WHOA kosten zelf (griffiegeld van minimaal E 3.500,-) zijn aanzienlijk dus het moet wel in verhouding staan met de huur.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71801-bv-opheffen/#findComment-650455
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar