• 0

Total loss Lease bedrijfswagen (incl uitk verz en opkoop) "wegboeken"

Goedemorgen,

 

Ik kan wat hulp gebruiken bij het verwerken van een total loss situatie van een lease bedrijfswagen.

Ik denk steeds dat ik er bijna ben, maar krijg het toch niet helemaal rond. De lease wagen moet vanzelfsprekend uit de adminstratie worden 'weggeboekt". 

 

Ik heb de bedragen vereenvoudigd. 

 

Aanschafwaarde bedrijfswagen 12950

Afschrijvingen sinds aanschaf bedrijfswagen 1790

Saldo leasecontract  op het moment van total loss:  11400

Uitkering verzekering na total loss : 7450

Opkoop van total loss auto door autodealer: 3720 (excl)

BTW te betalen opkoop autodealer:  780

 

Het opkoopbedrag van de autosdealer  en de uitkering van de verzekering zijn niet op mijn rekening uitgekeerd, maar direct door de verzekering verrekend met het openstaande leasebedrag.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0


Marijn,

 

Volgens mij moet onderstaande de boeking zijn: 

 

  D C
Aanschafwaarde auto   12950
Afschrijving auto 1790  
Lease (uitkering) 7450  
Lease (opkoop) 4500  
Te betalen BTW   780
Resultaat auto (in de V&W)   10

 

Het resultaat van auto is € 10,-. Je hebt namelijk € 10,- meer gekregen dan de boekwaarde van de auto. (boekwaarde € 11.160 minus uitkeringen € 7.450 & € 3.720)

Op de lease heb je nog tegoed van € 550,- (saldo was € 11.400,- maar er is €7.450 + €4.500 overgemaakt aan lease bedrijf), maar dit zou rente of kosten o.i.d. kunnen zijn

 

Link naar reactie
  • 1
7 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

TS heeft niet met BTW vandoen, verzekeraar heeft voertuig verkocht.

De verzekeraar koopt en verkoopt en koopt niets, maar keert alleen het verzekerde bedrag uit.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 2-7-2021 om 18:42, Cosara zei:

De verzekeraar koopt en verkoopt en koopt niets, maar keert alleen het verzekerde bedrag uit.

 

en trekt daar gewoon de opbrengst van het wrak af. Vorig jaar zelf mee gemaakt. Heb de koper (autosloperij) een factuur gestuurd met rest bpm en btw waarna hij deze betaalde. De schade expert was wel zo vriendelijk om mij een kant en klare opstelling voor de factuur te verstrekken. De verzekeraar heeft het door mij ontvangen bedrag van de totale schade afgetrokken.  Maar omdat de auto van TS gefinancierd was zal daar wel een akte van cessie op gezeten hebben waardoor alles via de verzekeraar gelopen is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.