• 0

Zzp’ers schuiven pensioenfinanciering voor zich uit

"Zelf doen!" Vraag ZZPers of de overheid zich moet bemoeien met pensioenvoorzieningen voor zelfstandigen (en andere verzekeringen) en het merendeel zegt 'nee'. Zelfstandigen zijn gaan geloven in de mythe dat ZZPers zelfredzaam zijn, met als gevolg dat een groot deel onderbetaald, onderverzekerd en ondervoorzien de toekomst tegemoet gaat.

 

KNAB deed dit voorjaar onderzoek naar pensioenvoorzieningen van ZZPers en zoals verwacht heeft de helft niets geregeld. De andere helft kiest voor een spaartegoed (37%), een lijfrente (29%), een FOR (26%) of vastgoed (18%). En dan zijn er nog mensen die in een dure auto of horloge investeren.

 

Bepaalde beroepen zijn structureel ondervoorzien, met name in kunst & cultuur, horeca en persoonlijke dienstverlening. In zakelijke dienstverlening doet een iets groter deel aan pensioenvoorzieningen, maar daar heeft alsnog 2/5 niets geregeld.

 

 

 

 

Unpencionadoes.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Op 2-9-2021 om 21:20, vloerengilde zei:

wanneer ik met pensioen ga verkoop ik die stenen, en huur ik op die leeftijd dan heerlijk een huisje wat een ander voor mij mag onderhouden.

Als je al een huurhuisje kunt vinden dan zal de huur hoog zijn en je kapitaal maandelijks met 800-1000 euro afnemen. Zo lang mogelijk blijven wonen is de goedkoopste optie. 

Een krediethypotheek (heet dat nog zo?) nemen om je eigen huis op te eten zou handiger zijn, of je huis verkopen tegen 70% van de waarde en er blijven wonen (zijn ook bedrijven voor).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.