• 0

Vrijstelling dividendbelasting 15% buitenland?

(aangepast)

Allen,

Ik ben net met mijn vrouw verhuisd naar Zuid Amerika. Nu heb ik nog een nederlandse onderneming waaruit ik dividend ontvang.

Normaliter houdt de BV 15% en moet je via box-2 nog eens 11.9% bijbetalen (26.9% genormaliseerd). 

Echter, als ik niet meer woonachtig in NL bent vervalt die 11.9% in box-2 en moet ik lokaal de regels volgen. Maar what about die 15%? Ik lees namelijk dat deze ook vrijgesteld is van belasting voor het buitenlands (natuurlijk-en rechtspersoon)?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/dividendbelasting/als_u_dividend_ontvangt/ontvanger_dividend_in_buitenland_vrijstelling_dividendbelasting/ontvanger_beleggingsdividend_in_buitenland_vrijstelling_dividendbelasting

aangepast door overhage

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Dan heeft u of uw organisatie recht op (gedeeltelijke) vrijstelling van dividendbelasting als dit is afgesproken in het belastingverdrag tussen dat land en Nederland.

Citaat van de fiscus dat precies aangeeft waar dit vanaf hangt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Op 13-8-2021 om 22:29, overhage zei:

Nu heb ik nog een nederlandse onderneming waaruit ik dividend ontvang.

Om het te begrijpen een vraagje, u bent met uw vrouw verhuist naar een land buiten de EU. U staat dus niet meer ingeschreven in Nederland maar Zuid Amerika. Voor een Nederlands onderneming moet u toch ook ingeschreven staan met bepaalde voorwaarden om een onderneming uit te oefenen in Nederland?

• 0

Om overhage verder op weg te helpen: er is geen verdrag tussen NL en Colombia. Als NL vrijstelling van dividendbelasting verleent dan doet NL dat dus op eigen initiatief. Daarbij zal, denk ik, is niet mijn expertise, deelnemingsdividend waarschijnlijk onbelast zijn want deelnemingsvrijstelling, en beleggingsdividend belast.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar