• 0

BTW vrijgesteld, btw als kosten meenemen Ib

Beste,

 

Ik ben recentelijk begonnen als zorgverlener en nieuw op dit forum. Ik heb een vraag over de btw: gezien het feit dat ik vrijgestelde diensten lever, dien ik geen aangifte in. Ik vraag mij af of ik de totaalprijs (inclusief btw) van mijn kosten wel mag meenemen bij het indienen van mijn IB aangifte.  Hieronder een voorbeeld ter verduidelijking:

 

aanschaf laptop €800 (incl.)


geef ik bij het indienen van mijn IB aangifte €800 aan bij kosten of €661 (excl btw)?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

 

groet,

 

Jim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

800 euro.

 

Overigens is dit een aanschaf van meer dan 450 euro, dus is het een investering. Deze kun je normaal gesproken niet in één keer van de winst aftrekken. Dat gebeurt meestal in 5 jaar (dus 160 euro per jaar), tenzij je gebruikt kunt maken van de startersregeling voor willekeurig afschrijven.

 

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting en voldoe je aan het urencriterium? Maak je wel of geen gebruik van de KOR in de omzetbelasting?

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Op 22-8-2021 om 11:24, Jim barends zei:

geef ik bij het indienen van mijn IB aangifte €800 aan bij kosten of €661 (excl btw)?

 

Inclusief btw.

 

Kosten aftrekken met of zonder btw?

Als u uitgaven doet voor uw onderneming, brengt de leverancier u vaak btw in rekening. Meestal kunt u deze btw terugkrijgen (de zogeheten aftrek van voorbelasting). In dat geval trekt u bij de winstberekening de kosten af exclusief  btw. Soms kunt u de btw niet aftrekken. Dan mag u bij de winstberekening de kosten aftrekken inclusief btw.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 13:37, Cosara zei:

Inclusief btw.

 

Kosten aftrekken met of zonder btw?

Als u uitgaven doet voor uw onderneming, brengt de leverancier u vaak btw in rekening. Meestal kunt u deze btw terugkrijgen (de zogeheten aftrek van voorbelasting). In dat geval trekt u bij de winstberekening de kosten af exclusief  btw. Soms kunt u de btw niet aftrekken. Dan mag u bij de winstberekening de kosten aftrekken inclusief btw.

Hartelijk dank!

Link naar reactie
  • 0
Op 22-8-2021 om 12:53, prinsrachid zei:

800 euro.

 

Overigens is dit een aanschaf van meer dan 450 euro, dus is het een investering. Deze kun je normaal gesproken niet in één keer van de winst aftrekken. Dat gebeurt meestal in 5 jaar (dus 160 euro per jaar), tenzij je gebruikt kunt maken van de startersregeling voor willekeurig afschrijven.

 

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting en voldoe je aan het urencriterium? Maak je wel of geen gebruik van de KOR in de omzetbelasting?

Ik maak geen gebruik van de KOR, omdat ik alleen vrijgestelde diensten verricht. Hartelijk dank voor je antwoord!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.