Mijn moeder verkoopt privé een tweedehands artikel aan iemand in Canada. De ontvanger heeft het pakket in ontvangst genomen en kwam er achter dat het product niet hetgeen was wat hij had gekocht, foutje van mijn moeer.
De ontvanger stuurt het product terug naar Nederland, vanuit Canada. Op de douaneformulieren staat "Retour/repair".
Bij aankomst in Nederland moet er €94,51 aan inklaringskosten worden betaald.
1: Moet er bij een retour van buiten de EU naar NL , inklaringskosten worden betaald in een privé situatie?
2: Is vraag 1 ook van toepassing op een zakelijke situatie (Voor mijzelf)?
Opmerking: De derde persoon, mijn partner, heeft (privé) tientallen retouren gehad de afgelopen jaren en heeft daar nooit inklaringskosten over hoeven betalen. Zelf heb ik zakelijk een paar keer een retour gehad de afgelopen 6 jaar en heb ik daar óók nooit inklaringskosten over hoeven betalen.
Met PostNL is de communicatie privé en zakelijk waardeloos, via Twitter / zwart op wit verder gegaan en als ik een vraag stel krijg ik antwoord van Anneloes met een tegenvraag en vervolgens gaat Nikita antwoord geven op het laatst gegeven antwoord of de laatst gestelde vraag van Anneloes (De namen zijn verzonnen), het is een zeer vermoeiend proces. Hoe vaak ik ook al niet heb gehoord dat er bij een "gift" boven de €150 inklaring moet worden betaald, je krijgt het moeilijk aan hun verstand dat het geen "gift" betreft.
Ook krijg ik vaak als antwoord dat ik bezwaar kan maken maar de afhandelingskosten niet vergoed worden, ik vind het maar een vreemd gebeuren. Als de BD beslist dat ik BTW/inklaring terug krijg en PostNL houdt de afhandelingkosten, dan lijkt het mij dat PostNL verkeerd heeft ingeklaard en zij kosten in rekening brengen voor iets wat niet had moeten gebeuren? Dat kan zomaar?
Afgezien van het feit of dit nou wel of niet juist is..?
Met de douane van de BD heb ik precies hetzelfde verhaal als bij PostNL en ze verwijzen iedere keer naar elkaar.
Ik word doodmoe van beide partijen, alsof ze er een sport van maken om je uit te putten.
Waar de regels staan omtrent retour vanuit buiten de EU kan ik nergens vinden en niemand kan het mij vertellen hoe dit in elkaar steekt of waar ik het kan vinden. Ook waar ik terug kan vinden dat PostNL afhandelingskosten mag houden, die achteraf niet terecht zijn kan ik nergens vinden, en waar ze het hebben staan kunnen ze zelf ook niet vertellen?
Wat heeft een retour/reparatie optie op de douaneformulieren van toegevoegde waarde als ze precies dezelfde regels hanteren als handelsgoederen of een gift?
We hebben wat dat betreft alle papieren om te "bewijzen" dat het een retour betreft.
Verkoopbewijs, exportbewijs, retour- douaneformulieren van klant, gesprekken van retour, bewijs van teruggaaf aankoopbedrag en ga zo maar door.
Ik kan me nog herinneren dat ik ergens in 2016 iets uit China had gekocht met een waarde van net onder de grens van vrij invoeren, ongeveer €21,88 laten we maar zeggen...
Bij de inklaring hebben ze een wisselkoers genomen waarbij het net boven de €22 uit kwam, terwijl er een factuur op het pakket zat. Foutje van inklaring, bezwaar gemaakt met facturen, BTW terug gekregen en de afhandelingskosten van PostNL daar kon ik naar fluiten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ramon156
Ramon156
Ik vraag dit naar aanleiding van het volgende.
Mijn moeder verkoopt privé een tweedehands artikel aan iemand in Canada. De ontvanger heeft het pakket in ontvangst genomen en kwam er achter dat het product niet hetgeen was wat hij had gekocht, foutje van mijn moeer.
De ontvanger stuurt het product terug naar Nederland, vanuit Canada. Op de douaneformulieren staat "Retour/repair".
Bij aankomst in Nederland moet er €94,51 aan inklaringskosten worden betaald.
1: Moet er bij een retour van buiten de EU naar NL , inklaringskosten worden betaald in een privé situatie?
2: Is vraag 1 ook van toepassing op een zakelijke situatie (Voor mijzelf)?
Opmerking: De derde persoon, mijn partner, heeft (privé) tientallen retouren gehad de afgelopen jaren en heeft daar nooit inklaringskosten over hoeven betalen. Zelf heb ik zakelijk een paar keer een retour gehad de afgelopen 6 jaar en heb ik daar óók nooit inklaringskosten over hoeven betalen.
Met PostNL is de communicatie privé en zakelijk waardeloos, via Twitter / zwart op wit verder gegaan en als ik een vraag stel krijg ik antwoord van Anneloes met een tegenvraag en vervolgens gaat Nikita antwoord geven op het laatst gegeven antwoord of de laatst gestelde vraag van Anneloes (De namen zijn verzonnen), het is een zeer vermoeiend proces. Hoe vaak ik ook al niet heb gehoord dat er bij een "gift" boven de €150 inklaring moet worden betaald, je krijgt het moeilijk aan hun verstand dat het geen "gift" betreft.
Ook krijg ik vaak als antwoord dat ik bezwaar kan maken maar de afhandelingskosten niet vergoed worden, ik vind het maar een vreemd gebeuren. Als de BD beslist dat ik BTW/inklaring terug krijg en PostNL houdt de afhandelingkosten, dan lijkt het mij dat PostNL verkeerd heeft ingeklaard en zij kosten in rekening brengen voor iets wat niet had moeten gebeuren? Dat kan zomaar?
Afgezien van het feit of dit nou wel of niet juist is..?
Met de douane van de BD heb ik precies hetzelfde verhaal als bij PostNL en ze verwijzen iedere keer naar elkaar.
Ik word doodmoe van beide partijen, alsof ze er een sport van maken om je uit te putten.
Waar de regels staan omtrent retour vanuit buiten de EU kan ik nergens vinden en niemand kan het mij vertellen hoe dit in elkaar steekt of waar ik het kan vinden. Ook waar ik terug kan vinden dat PostNL afhandelingskosten mag houden, die achteraf niet terecht zijn kan ik nergens vinden, en waar ze het hebben staan kunnen ze zelf ook niet vertellen?
Wat heeft een retour/reparatie optie op de douaneformulieren van toegevoegde waarde als ze precies dezelfde regels hanteren als handelsgoederen of een gift?
We hebben wat dat betreft alle papieren om te "bewijzen" dat het een retour betreft.
Verkoopbewijs, exportbewijs, retour- douaneformulieren van klant, gesprekken van retour, bewijs van teruggaaf aankoopbedrag en ga zo maar door.
Ik kan me nog herinneren dat ik ergens in 2016 iets uit China had gekocht met een waarde van net onder de grens van vrij invoeren, ongeveer €21,88 laten we maar zeggen...
Bij de inklaring hebben ze een wisselkoers genomen waarbij het net boven de €22 uit kwam, terwijl er een factuur op het pakket zat. Foutje van inklaring, bezwaar gemaakt met facturen, BTW terug gekregen en de afhandelingskosten van PostNL daar kon ik naar fluiten.
Het klopt toch niet, of ben ik nou gek?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72075-douane-retour-reparatie-buiten-de-eu/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag