• 0

2 Vennootschappen fuseren

Dag Allemaal,

Wegens weinig reacties, het plaatsen in het verkeerde topic en een matige titel post ik de vraag opnieuw. ;)


De situatie:

Ik ben op dit moment mede-eigenaar van 2 vennootschappen:

 

Vennootschap A, met Ik en Vennoot 1

Vennootschap B met Ik, Vennoot 1 en Vennoot 2

 

Beide bedrijven zijn e-commerce bedrijven en maken gebruik van hetzelfde businessmodel.

Bij Vennootschap B zijn ik en medevennoten overeengekomen dat het beter is als Vennoot 2 uitgekocht zou worden wegens matige inzet, we hebben een uitkoopbedrag afgesproken waar iedereen content mee is. 
Het is omslachtig om Vennootschap A en Vennootschap B te blijven runnen als ik en Vennoot 1 in beide bedrijven een andeel hebben van 50%.
Daarom is het idee om Vennootschap B helemaal over te brengen in Vennootschap A, nu moet het in de praktijk nog allemaal doorgevoerd worden.

De Voorraad, Lening, Merkregistratie en dergelijken zullen we allemaal op naam zetten van Vennootschap A, makkelijk.

Waar we het wat moeilijker mee hebben is:

- Hoe brengen we Vennootschap B onder Vennootschap A?
- Hoe betalen we het uitkoopbedrag (+-2000) in termijnen?
- Moet er stakingswinst betaald worden? Aangezien alle voorraad en activiteiten worden doorgezet.


Hoor het graag,

Alvast bedankt!

Afik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Op 13-9-2021 om 10:55, TBRSMA zei:

- Hoe brengen we Vennootschap B onder Vennootschap A?

 

Formeel: Niet. Een juridische fusie tussen 2 personenvennootschappen of een overname van een personenvennootschap door een andere personenvennootschap is niet mogelijk.

Wat je wel kan en hier ook moet doen is de activa en passiva van de ene VOF verkopen aan de andere VOF.

 

 

Op 13-9-2021 om 10:55, TBRSMA zei:

Moet er stakingswinst betaald worden? Aangezien alle voorraad en activiteiten worden doorgezet.

 

Formeel wordt er niet "doorgezet"  maar verkocht. Verkoop moet tegen een marktconforme prijs, en daarover betaal je inderdaad stakingswinst. Benader een fiscalist als je de mogelijkheden wilt onderzoeken om dit te beperken, idem voor hoe je het beste het uitkoopbedrag kunt voldoen. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.