Ik snap mijn boekhouding, tot het aankomt bij Afschrijvingen.. Mijn boekhouder is goed in zijn vak, maar niet in uitleggen en ik wil het toch wel eens zelf weten hoe dit nu zit, dus hopelijk kan iemand hier mij verblijden met een uitleg in wat meer Jip & Janneke taal ;-)
Deze vraag gaat over de boekhouding voor mijn Eenmanszaak en genoemde bedragen zijn fictief.
Het geval wil, is dat ik een product wil aanschaffen van €10.000 excl. 21% BTW.
De volgende bedragen zijn van toepassing:
Winst: + € 60.000
Zelfstandigenaftrek: - € 6.670
MKB-winstvrijstelling: - € 7.466
Dit maakt mijn belastbare inkomen:
€ 60.000 - € 6.670 - € 7.466 = € 45.863
Over dit bedrag wordt dus mijn Inkomstenbelasting en ZvW berekend.
Dit gedeelte snap ik.
Maar... ik wil een investering doen van € 10.000, welke ik wil afschrijven in 5 jaar.
Deze investering maakt dus aanspraak op de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek), welk voor 2021 een percentage is van 28%.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RupsNL
RupsNL
Beste lezers,
Ik snap mijn boekhouding, tot het aankomt bij Afschrijvingen.. Mijn boekhouder is goed in zijn vak, maar niet in uitleggen en ik wil het toch wel eens zelf weten hoe dit nu zit, dus hopelijk kan iemand hier mij verblijden met een uitleg in wat meer Jip & Janneke taal ;-)
Deze vraag gaat over de boekhouding voor mijn Eenmanszaak en genoemde bedragen zijn fictief.
Het geval wil, is dat ik een product wil aanschaffen van €10.000 excl. 21% BTW.
De volgende bedragen zijn van toepassing:
Winst: + € 60.000
Dit maakt mijn belastbare inkomen:
€ 60.000 - € 6.670 - € 7.466 = € 45.863
Over dit bedrag wordt dus mijn Inkomstenbelasting en ZvW berekend.
Dit gedeelte snap ik.
Maar... ik wil een investering doen van € 10.000, welke ik wil afschrijven in 5 jaar.
Deze investering maakt dus aanspraak op de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek), welk voor 2021 een percentage is van 28%.
Hiermee verandert naar mijn idee het volgende:
Winst: (€ 60.000 - €10.000) = €50.000
KIA: - € 2.800
Dit maakt mijn belastbare inkomen naar mijn idee het volgende:
€ 50.000 - € 2.800 - € 6.670 - € 7.466 = € 33.064
Klopt dit bovenstaande? Is mijn belastbare inkomen verminderd met € 12.799 door de aanschaf van die investering van de € 10.000 euro excl 21% BTW?
Het scheelt ook best wat BTW betalen voor de Inkomensten Belasting als ik € 12.799 minder belastbare winst heb door deze investering.
Bereken ik iets verkeerd of loont het op zich best wel als je zo'n grootste investering doet?
Of snap ik niet hoe afschrijvingen werken?
Ik heb verder mijn huiswerk gedaan en weet dat mijn investering aanspraak maakt op de KIA en dat deze over 5 jaar afgeschreven mag worden.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72226-hoe-kia-financieel-van-invloed-op-afschrijvingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag