• 0

Hoe KIA financieel van invloed op afschrijvingen?

(aangepast)

Beste lezers, 

Ik snap mijn boekhouding, tot het aankomt bij Afschrijvingen.. Mijn boekhouder is goed in zijn vak, maar niet in uitleggen en ik wil het toch wel eens zelf weten hoe dit nu zit, dus hopelijk kan iemand hier mij verblijden met een uitleg in wat meer Jip & Janneke taal ;-)

Deze vraag gaat over de boekhouding voor mijn Eenmanszaak en genoemde bedragen zijn fictief. 

Het geval wil, is dat ik een product wil aanschaffen van €10.000 excl. 21% BTW. 

De volgende bedragen zijn van toepassing: 
Winst: + € 60.000 
Zelfstandigenaftrek: - € 6.670 
MKB-winstvrijstelling: - € 7.466 

Dit maakt mijn belastbare inkomen: 
€ 60.000 - € 6.670 - € 7.466 = € 45.863 

Over dit bedrag wordt dus mijn Inkomstenbelasting en ZvW berekend. 
Dit gedeelte snap ik. 

Maar... ik wil een investering doen van € 10.000, welke ik wil afschrijven in 5 jaar. 

Deze investering maakt dus aanspraak op de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek), welk voor 2021 een percentage is van 28%. 

Hiermee verandert naar mijn idee het volgende: 

Winst: (€ 60.000 - €10.000) = €50.000 
KIA: - € 2.800 
Zelfstandigenaftrek: - € 6.670 
MKB-winstvrijstelling: - € 7.466 

Dit maakt mijn belastbare inkomen naar mijn idee het volgende: 
€ 50.000 - € 2.800 - € 6.670 - € 7.466 = € 33.064 

Klopt dit bovenstaande? Is mijn belastbare inkomen verminderd met € 12.799 door de aanschaf van die investering van de € 10.000 euro excl 21% BTW? 

Het scheelt ook best wat BTW betalen voor de Inkomensten Belasting als ik € 12.799 minder belastbare winst heb door deze investering. 

Bereken ik iets verkeerd of loont het op zich best wel als je zo'n grootste investering doet? 

Of snap ik niet hoe afschrijvingen werken? 

Ik heb verder mijn huiswerk gedaan en weet dat mijn investering aanspraak maakt op de KIA en dat deze over 5 jaar afgeschreven mag worden.

 

aangepast door RupsNL
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je eerst twee dingen goed uit elkaar moet houden.
1. Je boekhouding
2. De berekening van je inkomstenbelasting

Hoewel de berekening van de inkomstenbelasting op basis van je boekhouding gebeurt, is het niet zo dat de berekening van je inkomstenbelasting op haar beurt invloed heeft op je boekhouding.

 

Stel dat je iets koopt van 10.000 euro, dan mag je dat niet in één jaar van de winst aftrekken. Dat moet je in minimaal 5 jaar doen. Dat betekent dus dat een aanschaf in 2021 niet zorgt voor een aftrek van 10.000 euro, maar voor een aftrek van 2.000 euro in de jaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 (bij elkaar nog steeds 10.000 euro). Afschrijven is dus niets meer dan het uitsmeren van de kostenaftrek over een aantal jaren.

 

De berekening van je inkomstenbelasting gaat vervolgens uit van die boekhouding, oftewel van slechts 2.000 euro kostenaftrek per jaar. In het eerste jaar trek je 2.000 euro af en de overige 8.000 euro staat nog "op de balans".

 

De KIA, Mkb-winstkorting en ondernemersaftrekken hebben vervolgens alleen invloed op het bedrag dat je aan belasting moeten betalen. Dus stel dat je winst 60.000 euro is en je koopt iets van 10.000 euro dat in 5 jaar wordt afgeschreven, dan is je winst nog steeds 58.000 euro (boekhoudkundig). Maar voor de inkomstenbelasting is je belastbare winst 41.064 euro (58.000 minus 2.800 KIA minus 6.670 ZA minus 7.466 Mkb). Die KIA, zelfstandigenaftrek en Mkb-winstkorting komt vervolgens NIET terug in je boekhouding. Die wordt écht alleen gebruikt om te bepalen waar je belasting over betaalt, en niet om te bepalen wat je boekhoudkundige winst was.

Je winst is dus 58.000 euro, terwijl de fiscus inkomstenbelasting berekent over 41.064 euro. Goeie deal, toch?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 28-9-2021 om 16:07, prinsrachid zei:

Stel dat je iets koopt van 10.000 euro, dan mag je dat niet in één jaar van de winst aftrekken. Dat moet je in minimaal 5 jaar doen. Dat betekent dus dat een aanschaf in 2021 niet zorgt voor een aftrek van 10.000 euro, maar voor een aftrek van 2.000 euro in de jaren 2021, 2022, 2023, 2024 en 2025 (bij elkaar nog steeds 10.000 euro).

Ter aanvulling:

Die 2000 euro afschrijving in 2021 geldt alleen als het bedrijfsmiddel op 1 januari 2021 in gebruik is genomen … zo niet dan schrijf je af vanaf de datum van ingebruikname.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.