• 0

Voorraadwaarde is hoger dan bestelde onderdelen

(aangepast)

Beste allemaal,
 

Voor mijn onderneming houd ik een voorraadlijst bij van onderdelen. Ik hanteer het LIFO principe. Ik houd o.a. bij hoeveel ik in het jaar besteld heb, prijzen per stuk en de hoeveel ik aan het einde van het jaar over houdt.
 

Nu zit er een klein verschil van 50,- (op 3000,- aan bestelde onderdelen) van de totale waarde besteld aan onderdelen, en de totaal bestellingen van onderdelen dat ik ook voor de IB opgeef. Dit komt omdat ik soms 1 onderdeel nabestel en tijdens het jaar de prijzen verhoogt worden, of ik bestel hetzelfde onderdeel bij een andere leverancier dus andere prijs. Om dit te voorkomen moet ik dan elke bestelling apart invoeren in de onderdelen lijst met de andere prijs, en dan berekenen hoeveel ik gebruikt heb van welke batch en wat die kosten waren, vanwege het LIFO principe.


Uiteindelijk is mijn voorraad dan 50,- overgewaardeerd vergeleken met wat ik daadwerkelijk heb ingekocht. Is dit een probleem? Ik denk dat het altijd een schattig is, soms gaan onderdelen stuk of kwijt.. Maar dan zou je voorraadwaarde dus lager zijn niet hoger, nu is het 50 euro hoger.
 

Alvast bedankt,

aangepast door ICC
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Op 6-10-2021 om 11:22, Branko Collin zei:

Hoe waardeer jij jaarlijks je voorraad? Hoe ga je om met verliezen, schades, grijpvoorraad, incourante artikelen enzovoort?

 

In winkels doen ze aan 'balansen'. Dan worden in december (soms zelfs op nieuwjaarsdag) of eens per kwartaal alle aanwezige goederen geteld, zodat de optelsom vergeleken kan worden met wat er in de boeken staat. Volgens sommige boekhouders moet dat kloppen, maar die vergeten dat producten verdwijnen als gevolg van oa breuk en diefstal.

 

De regel is dat voorraad gewaardeerd wordt op de inkoopprijs, maar reëel is dat bij veel producten sprake is van waardedaling. Als de hele boedel verkocht wordt aan een opkoper, krijg je er vrijwel niets voor. Je mag je voorraad dus lager waarderen dan de inkoopprijs. Het verschil kan je in mindering brengen op je winst, want het zijn immers kosten. Hoeveel: dat verschilt per sector.

 

De kleine stijging van je inkoopprijzen en de papieren winst die zo ontstaat op je balans wordt zo gecompenseerd. :nerd-face:

 

aangepast door TwaBla
link

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.