• 0

Zonnepanelen installateur, welke verzekering?

Goedeavond!

 

Afgelopen tijd heb ik naast mijn vaste werkzaamheden in loondienst bij vrienden en bekenden een aantal zonnepaneelsystemen aangelegd. 

Onlangs heb ik mijzelf ingeschreven bij de KVK omdat ik steeds vaker de vraag kreeg en nu al voor de komende maanden de zaterdagen vol heb zitten.

Hoewel de kans klein is, installeer je een brandgevaar verhogend systeem. Het hoeft niet aan een slechte installatie te liggen, fabricage fouten in een omvormer of panelen zelf komen voor.

 

Onlangs heb ik een groep bijgemaakt in een meterkast en toevalligerwijs trok ik de halve bekabeling los. Met sporadisch een waterkoker aan, geen probleem. Met de volledige dag een installatie die terug levert had dit vroeg of laat tot brand geleid. 

 

Officieel is de eigenaar na oplevering eigenaar van het systeem en ook verantwoordelijk voor een goede werking. Echter zijn de meeste eigenaren leken. 

Dus mocht er iets fout gaan denk ik dat ze uiteindelijk toch bij mij aan de deur staan. Hiervoor wil ik graag een verzekering af kunnen sluiten (een van de hoofdredenen om het niet meer er zomaar bij te doen). Heb ik aan een bedrijfsaansprakelijkheid verzekering voldoende?

 

Een Car verzekering dekt alleen schade tijdens de bouw. Als er ooit een paneel tijdens de bouw naar beneden waait o.i.d. is dat schade die ik zelf kan ophoesten. Maar wat als er ooit onverhoopt brand ontstaat? 

 

Ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Je kennisniveau is onbekend hier. Een PV installatie volgens de normen (scope 12) is het tegenwoordig. 

Gaat er iets fout, dan zullen de klanten zeker bij je op de stoep staan.

 

Geen antwoord op je vraag, ik verwacht dat een verzeraar een bepaald kennisniveau vraagt.

 

Maak je opleverrapporten, foto's, metingen e.d.

Is de opgeleverde installatie scope 12 waardig.

 

Veel succes.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Jeroen, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 4-10-2021 om 20:17, Jeroensolar zei:

Hoewel de kans klein is, installeer je een brandgevaar verhogend systeem

Volgens de schadecijfers van verzekeraars is de kans niet zo heel klein. Een aantal verzekeraars sluit voor zonnepanelen-installateurs daarom het aansluiten in de meterkast - laat staan het bijplaatsen van een hele groep - uit van de CAR en aansprakelijkheidsdekking, tenzij je aan hele specifieke opleidingseisen voldoet of tenzij de installatie na oplevering ( Scios  Scope 12 ) goedgekeurd )wordt 

 

Op 4-10-2021 om 20:17, Jeroensolar zei:

Heb ik aan een bedrijfsaansprakelijkheid verzekering voldoende?

 

Ik denk het niet:  je hebt ook een CAR/Montage dekking nodig voor schade aan het werk tijdens de installatie. En een transport/eigen vervoer dekking voor de voorraad in je bestelbus en eventueel ook een inventarisdekking voor de gereedschappen. En voor  deze sector is een rechtsbijstandsverzekering ook geen overbodige luxe

 

Op 4-10-2021 om 20:17, Jeroensolar zei:

Als er ooit een paneel tijdens de bouw naar beneden waait o.i.d. is dat schade die ik zelf kan ophoesten

 

2 dagen geleden nog een dodelijk ongeval door een vallende dakpan in het nieuws. Wat denk je dat een zonnepaneel aan schade kan veroorzaken? 

 

Tip: kijk eens op de website van branchevereniging techniek Nederland, zij bieden ook een goed en compleet verzekeringspakket aan:

 

Edit: Stroomtang was net een minuutje sneller met de Scope normering.

aangepast door Norbert Bakker
toevoeging

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.