• 0

Youngtimer en excessief privégebruik

Ik loop een beetje vast t.a.v. excessief privégebruik van een youngtimer.  Allereerst even een casus:

 

- Youngtimer (gewone stationwagon) van 16 jaar oud met een economische waarde van €3500 en een cataloguswaarde van €30.000

- Brandstofverbruik (benzine) 1:12

- 12000 km/j waarvan 8000 zakelijk en 4000 privé

- Verzekering+MRB €1000; onderhoud €1000 (niet gek voor een wat oudere auto), brandstof €2000, afschrijving €500 overige kosten zoals parkeerbonnen, wasstraat, olie €500); totaal €5000

 

De bijtelling volgens de regels zou 35% van €3500 = €1000 zijn. Echter het privé voordeel  (33% van €5000 = €1650) is hoger dan dat. Ik heb er moeite mee dat dus een verhouding 1/3 vs 2/3 al als excessief wordt gezien. In bovenstaand voorbeeld zou bij een verhouding van 20% privé en 80% zakelijk de reguliere bijtelling van 35% gelden.

Volgens mij is een youngtimer op de zaak dan in veel minder gevallen aantrekkelijk dan over het algemeen wordt aangenomen, zeker niet als je 'm in een paar jaar richting een waarde van €1000 - €1500 afschrijft. Zeker nu in deze periode van meer thuiswerken, zit je al heel snel aan meer privé- dan zakelijke kilometers.

Bovendien leeft volgens mij ook vaak de gedachte dat een kilometerregistratie niet nodig is als je bijtelt. Zelfs op de site van de belastingdienst zie ik nergens dat verplicht of aangeraden worden om een kilometerregistratie bij te houden.

Wel wordt in de aangifte gevraagd of het werkelijke privévoordeel hoger is dan de bijtelling. Dat kun je  toch alleen maar bepalen obv een kilometeradministratie??

 

Is bovenstaande juist en zijn er nog slimme, legale mogelijkheden die ik wellicht over het hoofd zie?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder sluitende kilometeradministratie wordt dat inderdaad lastig bewijzen, maar ook voor de fiscus. 😅

 

Als je een aftrekpost opvoert (dus om je belasting te verlagen), dan ligt de bewijslast bij jouw. Als je verzuimt om een inkomstenbron op te geven, ligt de bewijslast bij de fiscus.

 

Als je dus de forfaitaire bijtelling opgeeft, verzuim je dus niet om een inkomstenbron op te geven. Mocht er al sprake zijn excessief privégebruik (en dus een te lage bijtelling), dan is het feitelijk aan de inspecteur om dat te bewijzen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

 

Het blijft onrechtvaardig voelen dat (zoals in bovenstaand voorbeeld, dat zeker niet onrealistisch te noemen is) bijv. 15% privé kilometers al als excessief wordt bestempeld. Niet de verhouding tussen zakelijk/privé is bepalend, maar de waarde van de auto i.r.t. de gemaakte kosten.

Alternatief is natuurlijk nog steeds om gewoon (als je nog geen definieve keuze hebt gemaakt om de auto al dan niet op de balans te zetten) 19ct/km te berekenen, maar dat is verre van toereikend, zeker met de huidige brandstofprijzen.

Link naar reactie
  • 0

ik zou met hier niet zo snel zorgen over maken Samuel. Ik heb in 20 jaar belastingadvies nog nooit discussie gehad met de fiscus over excessief privégebruik. Kleine, (theoretische) overschrijdingen van de verhouding zakelijk/privé is geen speerpunt van de fiscus. De regeling ziet vooral op ondernemers met een auto van de zaak die het echt te bont maken

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
On 21/10/2021 at 13:10, Joost Rietveld said:

ik zou met hier niet zo snel zorgen over maken Samuel. Ik heb in 20 jaar belastingadvies nog nooit discussie gehad met de fiscus over excessief privégebruik. Kleine, (theoretische) overschrijdingen van de verhouding zakelijk/privé is geen speerpunt van de fiscus. De regeling ziet vooral op ondernemers met een auto van de zaak die het echt te bont maken

Dank Joost!
 

'k Vind het logisch dat niet alles precies met een schaartje te knippen is. Toch heb ik behoefte aan concretisering van wat men onder het te bont maken verstaat.

In de afgelopen jaren had ik (toen ik nog 19ct/km rekende voor zakelijke km's met de privé-auto) ongeveer 1/3 privé en 2/3 zakelijke kilometers. Ik verwacht dat deze verhouding zo ongeveer zal blijven. Dat lijkt me niet excessief.

Is het wel raadzaam een kilometerregistratie bij te houden?

Wordt er in de aangifte gevraagd naar de werkelijke verhouding privé/zakelijke kilometers? Ik kan daar nergens een helder antwoord op vinden.


 

 

aangepast door SamuelG
Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 15:08, -Samuel- zei:

Is het wel raadzaam een kilometerregistratie bij te houden?

Wordt er in de aangifte gevraagd naar de werkelijke verhouding privé/zakelijke kilometers? Ik kan daar nergens een helder antwoord op vinden

1. raadzaam is een groot woord. Waarschijnlijk achteraf bezien veel moeite, nooit controle. Kan uiteraard ook weer geen kwaad

2. nee, daar wordt niet naar gevraagd.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.