• 0

Hoe gedetailleerd moet ik voorraad bijhouden?

Ik wil graag zelf gemaakte kleding verkopen. Mijn vraag is als ik een rol stof koop van zeg 10 meter dan heeft dat een bepaalde (inkoop)waarde. Moet ik bij elk kledingstuk bijhouden hoeveel stof er vd rol af is zodat ik weet hoeveel waarde de voorraad nog heeft? Helaas verknal ik ook weleens wat of moet ik iets nog een keer maken als een klant niet blij is en kost een zelfde item niet altijd dezelfde hoeveelheid stof. Als dit niet op deze manier hoeft, hoe dan wel want stel je stopt op enig moment en je hebt nog rollen over hoe verantwoord je dan evt verschil in inkoop hoeveelheid, verkoop en wat er over is. Dus hoe gedetailleerd moet ik de voorraad bijhouden en verklaren. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zult bij moeten houden hoeveel je verbruikt, want als je de rollen stof als voorraad boekt op de balans dan zal je toch telkens de meters die je gebruikt in een kleding stuk als kosten moeten boeken en samen met de opbrengst.

Als je dat gebruik bijhoudt  dan hou je vanzelf ook het verlies en de verspilling bij want dan boek je 2x kosten voor de stof en 1x opbrengt. Je kunt dat gewoon desnoods in excel bijhouden en bij 1x stof kosten aangeven dat het verspilling is voor order xxx

 

Dus effectief zul je voor elke opdracht bij moeten houden hoeveel meter stof je gebruikt anders blijven de hele rollen op de voorraad staan en nooit in de kosten terechtkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vaak wordt er één keer per jaar (op 31 december) gekeken wat de daadwerkelijke voorraad is. Hiervan wordt dan de mutatie geboekt (ten opzichte van de vorige waarde van de voorraad).

 

Qua verplichting is dit voldoende.

 

Mocht je bijvoorbeeld maandelijks willen weten hoe je er voor staat dan zul je dit dus ook maandelijks moeten inventariseren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.