• 0

btw 0% aangifte

Beste allemaal, ik (eenmanszaak, met btw nummer) koop in als reseller (is de tekst die in mijn account staat) bij een nederlandse leverancier. Tot mijn verbazing krijg ik de hele tijd een factuur met 0%. Dit speelt pas sinds de brexit. Mijn oorspronkelijke groothandel in de uk heeft sinds juni dit jaar de eu groothandel/verkoop uitbesteed aan een nederlands bedrijf. Van dit nederlandse bedrijf krijg ik ook de factuur, de goederen (kleding) komen ook daadwerkelijk bij dit nederlandse bedrijf vandaan. (dus NIET uit de uk). De goedlopende artikelen kan ik binnen 3 dagen ontvangen, maar bij sommige artikelen kan het tot 15 dagen duren. Ook dan krijg ik ze via het nederlandse bedrijf.   Mijn btw nr is bekend bij het nederlandse bedrijf wat factureert, en staat ook op de factuur die ik van hen ontvang. Mijn vraag nu : hoe geef ik dit aan bij mijn aangifte. En is die 0% eigenlijk wel terecht ? Ik heb al lopen zoeken met abc leveringen, en op 0% maar ik kom er echt niet uit... Volgens mij heb ik dus niets met import te maken, alles loopt in nederland, maar waarom dan 0%? Dank alvast!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel!

 

Op 6-12-2021 om 16:30, vdvrdam zei:

Mijn vraag nu : hoe geef ik dit aan bij mijn aangifte.

BTW boek in je exact zo in zoals het op de factuur staat, niet meer en niet minder, dus niet zelf aan rekenen. En zo geef je het, conform je boekhouding, ook op in je aangifte.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 16:30, vdvrdam zei:

En is die 0% eigenlijk wel terecht ? Ik heb al lopen zoeken met abc leveringen, en op 0% maar ik kom er echt niet uit... Volgens mij heb ik dus niets met import te maken, alles loopt in nederland, maar waarom dan 0%? 

Als er 0% BTW op de factuur staat moet  ook de reden vermeld worden waarom dat percentage gehanteerd wordt, dus een verwijzing naar een ICV of verlegging. Het BTW nummer van de verkoper moet ook op de factuur staan. Daaruit zou duidelijk moeten zijn om wat voor transactie het gaat en dus hoe je die moet aangeven.

 

Op 6-12-2021 om 17:16, Ron van der Kolk zei:

BTW boek in je exact zo in zoals het op de factuur staat, niet meer en niet minder, dus niet zelf aan rekenen. En zo geef je het, conform je boekhouding, ook op in je aangifte.

Hoe niet zelf (g?)aan rekenen? Bij een ICV of verlegging moet je in de aangifte OB toch ook zelf het BTW bedrag uitrekenen?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 8-12-2021 om 09:39, Bert. zei:

Bij een ICV of verlegging moet je in de aangifte OB toch ook zelf het BTW bedrag uitrekenen?

Nuance: ik maakte even de aanname van een boekhoudpakket; als je de factuur inboekt als btw verlegd, omdat dat op de factuur staat, dan gaat dat (als het goed is) automatisch goed in je boekhouding, en komt je btw aangifte daar ook goed uit. 

aangepast door Ron van der Kolk
spelling

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.