• 0

Spaar bv [onroerend goed overzetten uit eenmanszaak]

(aangepast)

Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar wat informatie omtrent een spaar bv. 

 

Ik heb nu een eenmanszaak met een eigen pand, vrij van hypotheken, een winst schommelend ieder jaar tussen de 70.000 en 100.000 en heb ieder jaar een privé opname van ongeveer 30.000 euro netto en wil graag mijn belastingdruk verlagen. 

Het doel is om wat makkelijker en sneller kapitaal op te bouwen. 

 

Nu is mijn bedoeling om een spaar bv op te richten, mijn pand in de spaar bv te plaatsen en huur rekenen van de spaar bv naar de eenmanszaak van 25.000 per jaar zodat ik daar alleen die 15% vpb over hoef te betalen en de belastingdruk binnen de eenmanszaak flink te verlagen. Uiteindelijk is dan de bedoeling om dat geld weer uit te gaan lenen aan de eenmanszaak om zo werk kapitaal te creëren, of later binnen de spaar bv te investeren in een 2e bedrijfspand. 

 

Is dit mogelijk, en zo ja moet ik dan het bedrijfspand ook daadwerkelijk via de notaris verkopen aan de bv en overdrachtsbelasting betalen of is dat niet nodig? Ik wordt zelf de enige eigenaar van de spaar bv. 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Tja, volgens mij is het wel mogelijk.

 

Maar, de bv is inderdaad een aparte juridische entiteit, dus het pand zal via een notaris moeten worden verkocht (met 8% overdrachtsbelasting).

 

Als het pand nu op de eenmanszaak staat, dan kun je overigens niet tegen balanswaarde (waarschijnlijk de bodemwaarde van 50% van de WOZ) verkopen, maar zul je het moeten doen tegen de werkelijke waarde. Als er een verschil zit tussen de balans- en werkelijke waarde, dan zal de eenmanszaak eerst nog over die overwaarde moeten afrekenen.

 

Vervolgens zul je ook objectief een zakelijke huur moeten vaststellen. Dus niet te hoog of te laag. En alles zul je schriftelijk moeten vastleggen, want een eenmans-bv is géén eenmanszaak.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 12:59, prinsrachid zei:

Tja, volgens mij is het wel mogelijk.

 

Maar, de bv is inderdaad een aparte juridische entiteit, dus het pand zal via een notaris moeten worden verkocht (met 8% overdrachtsbelasting).

 

Als het pand nu op de eenmanszaak staat, dan kun je overigens niet tegen balanswaarde (waarschijnlijk de bodemwaarde van 50% van de WOZ) verkopen, maar zul je het moeten doen tegen de werkelijke waarde. Als er een verschil zit tussen de balans- en werkelijke waarde, dan zal de eenmanszaak eerst nog over die overwaarde moeten afrekenen.

 

 

Overwaarde zal er niet in zitten, ik heb het pand nog maar 2 jaar en nog zo goed als geen afschrijving gedaan. 

 

Is het niet zo dat wanneer de eigenaar/dga van de bv dezelfde eigenaar is van het vastgoed dat het dan zonder die overdracht kan? 

Link naar reactie
  • 0

Wat nog eventueel kan is dat je inderdaad de hele onderneming geruisloos doorschuift naar een concern (= holding + werkmaatschappij). Dan hoef je nergens over af te rekenen (met uitzondering van de overdrachtsbelasting). En er zitten nog wel een paar beperkingen aan (beklemming).

 

Je zou het pand dan achter kunnen laten in de holding en de onderneming kunnen laten doorzakken naar een werkmaatschappij. Je komt dan zelf ook in dienst van de holding, die jou dan weer 'uurleent' tegen een managementvergoeding aan de werkmaatschappij. De holding is dan in feite je spaar- of pensioen-bv.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar in dat geval ben ik alle voordelen die ik nu heb van de eenmanszaak kwijt en moet ik alsnog over mijn salaris in verhouding meer inkomsten belasting betalen dan met de eenmanszaak. Zo hoog is mijn totale resultaat niet dat dat naar mijn idee iets gaat opleveren. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.