Brief van de inspecteur. In de aangifte voeg ik 8999 toe aan de oudedagsreserve. Er kan volgens de inspecteur alleen aan de oudedagsreserve worden gedoteerd voor zover per einde kalenderjaar meer ondernemingsvermogen aanwezig is dan oudedagsreserve aan het begin van dat kalenderjaar.

Eigen vermogen begin boekjaar is 10.000, oudedagsreserve is 8775. Volgens inspecteur mag toevoeging van slechts 1225 plaatsvinden en hij wijkt af van aangifte met 7774 euro.

Maar einde boekjaar bedraagt het ondernemingsvermogen 10.000. Daarmee lijkt mij meer ondernemingsvermogen aanwezig dan oudedagsreserve van 8775 aan begin kalenderjaar, of vergis ik mij nu?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72574-probleem-oudedagsreserve-doteren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 3

Je vergist je door de term "voor zover" verkeerd te interpreteren.

Het is geen absolute term die inhoudt dat je volledig mag doteren als je aan die voorwaarde voldoet. De toename van de oudedagsreserve wordt beperkt tot het verschil tussen  de oudedagsreserve aan het begin van het jaar en het ondernemingsvermogen aan het einde van het jaar. Dat verschil is 10.000 - 8.775 = 1.225

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 1
Op 15-12-2021 om 16:31, Mark van Dam zei:

Dus alleen als het ondernemingsvermogen eindejaar 17.774 zou zijn, mag ik 8999 toevoegen aan de oudedagsreserve?

Ja. de som van de FOR begin jaar  + dotatie mag niet hoger zijn dan het ondernemingsvermogen aan het eind van het jaar en  8775 + 8999 <= 17.774

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar