• 0

Advies Beëindigen VOF

Hallo,

Ik zou graag wat advies willen via dit forum over mijn wettelijke stand punt en/of het mogelijk is mijn VOF te beëindigen. Ik ben zelf niet precies bekend met wettelijke regels voor sommige kwesties en vermoed dat mijn compagnon hier misbruik van maakt.

 

In augustus ben ik met een kennis een VOF begonnen, mijn compagnon werkt deels aan het bedrijf en het andere deel studeert hij voor kennis van onze services en gaat fulltime werken in het VOF en ik werk parttime in de VOF naast mijn andere fulltime huidige baan.

Tijdens de start van de VOF waren onze producten en onze richting voor het bedrijf nog niet vast gezet enkel de sector IT services.

Na het onderzoeken van de markt heeft mijn compagnon een richting gekozen die uiteindelijk meer werk vereist dan dat wij terug zouden verdienen. Na meerdere keren overleg zijn wij het over sommige services nog steeds niet eens en zijn er kleine conflicten gevallen tussen onze samen werking.

Ik heb hierdoor mondeling aangeven dat ik de VOF eigenlijk zou willen Beëindigen voordat wij klanten aannemen.

Echter heeft mijn compagnon mij aangesproken dat dit contract breuk zou zijn en aangeven dat ik opeens meer moet inbrengen in het bedrijf dan mondeling was besproken.

Echter hebben wij geen VOF contract voor als nog ondertekend. Wij hebben alleen een voorbeeld contract ontvangen via een vriend van mijn compagnon en deze besproken maar over veel stukken waren wij het nog niet eens en hebben daarom geen akkoord besproken of gerekend.

 

Vandaar de volgende vragen.

Kan ik op dit moment de VOF nog beëindigen aangezien er geen contact getekend is en wij mondeling nog niet uit verschillende stukken van het contract eens waren zonder contractbreuk?

Hoe zit het met ingelegde goederen die niet gedocumenteerd zijn en slecht besproken zijn worden deze naar de orginele eigenaar terug verdeeld?

Naast het eerlijk afronden/betalen van de al opgezette contracten en de inleg terug betalen van mijn compagnon ben ik nog iets verschuldigd aan mijn compagnon?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet je niet laten intimideren door grote woorden.. contractbreuk klinkt ernstig maar als je een factuur te laat betaalt aan een leverancier pleeg je ook contractbreuk..

Juist de reactie van je partner is extra reden om ermee te stoppen. Een partner die gaat intimideren en eisen dat je meer gaat betalen aan inleg is niet iemand waar je langdurig mee wilt samenwerken. Samen met de vroege signalen dat het al niet lukte een VOF contract te maken vanwege verschillende visies.

 

Kun je morgen zomaar weglopen? Nee, mondelinge afspraken zijn ook afspraken. Bij het staken van een VOF moet bezittingen (en schulden) verdeeld worden. Maar je kan nooit gedwongen worden om door te gaan. Dus ja als er al lopende contracten zijn kan het jullie beide geld kosten, maar dat kan nooit een reden zijn dat jij door moet gaan.

 

Snel die pleister eraf trekken nog ff paar weken ruzie maken over wie wat betaalt en daarna door met je (ondernemers)leven en noooit meer zomaar in een VOF stappen zonder dat er een heel stevig wederzijds vertrouwen is, het liefst onderstreept met een VOF contract, waarbij het belangrijkste hoofdstuk altijd is hoe je zaken gaat regelen als de samenwerking stopt.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2021 om 09:48, Roel J zei:

Je moet je niet laten intimideren door grote woorden.. contractbreuk klinkt ernstig maar als je een factuur te laat betaalt aan een leverancier pleeg je ook contractbreuk..

Juist de reactie van je partner is extra reden om ermee te stoppen. Een partner die gaat intimideren en eisen dat je meer gaat betalen aan inleg is niet iemand waar je langdurig mee wilt samenwerken. Samen met de vroege signalen dat het al niet lukte een VOF contract te maken vanwege verschillende visies.

 

Kun je morgen zomaar weglopen? Nee, mondelinge afspraken zijn ook afspraken. Bij het staken van een VOF moet bezittingen (en schulden) verdeeld worden. Maar je kan nooit gedwongen worden om door te gaan. Dus ja als er al lopende contracten zijn kan het jullie beide geld kosten, maar dat kan nooit een reden zijn dat jij door moet gaan.

 

Snel die pleister eraf trekken nog ff paar weken ruzie maken over wie wat betaalt en daarna door met je (ondernemers)leven en noooit meer zomaar in een VOF stappen zonder dat er een heel stevig wederzijds vertrouwen is, het liefst onderstreept met een VOF contract, waarbij het belangrijkste hoofdstuk altijd is hoe je zaken gaat regelen als de samenwerking stopt.

 

Roel J, heel erg bedankt voor de reactie.

 

Dit was inderdaad al mijn vermoeden aangezien wij geen getekend overeenkomst voor als nog getekend hadden en alleen mondelingen overeenkomsten, die zelfs door mijn compagnons kant ook worden nageleefd (hoofd voorbeeld is overleg met elkaar voor je klanten aanneemt en deadlines neerzet).

Het is altijd mijn bedoeling geweest netjes in overleg aan te geven dat ik vertrek nadat alles afgerond is zoals contracten en afgesproken stukken.

 

Echter wist ik mijn standpunt niet precies, aangezien wij wel bezig waren met een getekende VOF overeenkomst maar hier zeker niet over eens waren en hierdoor nog niet getekend was.

 

Verder was mijn compagnon heel anders in de meerdere overleggen die leiden naar de VOF dan hoe hij is werkend in de VOF veel van de mondelingen overeenkomsten worden niet nageleefd van zijn kant.

Link naar reactie
  • 0

Als de onderlinge afspraken vooral mondeling waren en misschien niet meer zo goed in het geheugen zitten, is het wellicht nuttig om voor jezelf op te schrijven wat je meent te hebben afgesproken. Zet daar dan een plaats, naam en datum onder, zodat achteraf ook duidelijk is van wie dit verslag is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.