• 0

Holding wel of niet BTW-plichtig

Beste,

 

Ik wil graag reageren op onderstaand topic. Echter is deze gesloten voor nieuwe reacties.

Ik heb een Holding BV die volgens de Belastingdienst niet BTW plichtig is. Echter wij factureren gewoon management fee etc. Nagevraagd bij de Belastingdienst waarbij wordt aangegeven dat dit zo correct is en dat wij management fee met 0% BTW moeten factureren.  Dit bevreemd ten zeerste omdat overal waar ik kijk het tegenkom dat als management fee wordt gefactureerd dat dit BTW plichtig is. Bijvoorbeeld via BDO 

https://www.bdo.nl/nl-nl/perspectieven/holdingproblematiek-zorgvuldige-bepaling-btw-positie-van-groot-belang

 

Zijn de regels nu anders? Of moet ik blijven volharden bij de Belastingdienst dat ik een BTW nummer moet hebben. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Pomper,

 

Je zult een brief naar de Belastingdienst moeten sturen waarin je aangeeft dat je belaste prestaties hebt in de vorm van management fee.

Hierin geef je dus ook aan dat er een BTW-nummer geactiveerd dient te worden ( je kunt dit met terugwerkende kracht doen) en per welke termijn je aangifte wilt doen (maand/kwartaal).

 

Uiteindelijk zul je een brief krijgen met daarin je BTW-nummer en waarschijnlijk een eerste aangifte die op papier ingediend dient te worden.

 

 

(Side note: je kunt er uiteindelijk voor kiezen een fiscale eenheid aan te vragen voor de BTW, dan kun je de management vergoeding factureren met 0% btw)

 

aangepast door stefanher
Link naar reactie
  • 0
Op 22-12-2021 om 13:37, Pomper zei:

overal waar ik kijk

 

Als dit via Google is, Google leidt voornamelijk tot middelmatige content.

 

Zo'n BDO schrijft artikelen voor de zoekmachines. Dat moet goed genoeg zijn om hoog te scoren, maar niet zo goed dat de auteur alleen nog maar blogposts zit te schrijven.

 

Het zal best een goed artikel zijn, maar vast niet elke uitzondering staat er in beschreven.

 

(Een doorn in mijn oog zijn de artikelen over facturen, waarin steevast staat dat een particulier geen factuur mag sturen. Dat is niet waar. Een particulier mag geen btw in rekening brengen, maar mag wel een rekening voor verrichte werkzaamheden opsturen en mag dat document factuur noemen. Nou ja, dan blijven wij hier tenminste nog wat te doen hebben.)

 

Is er niet een goed boek over BV's?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.