• 0

Tekst in akte holding

Ik ben bezig met het oprichten van een persoonlijke holding en daar komt later een werkmaatschappij  / tussenholding onder waar mijn persoonlijk holding 50% aandeelhouder wordt en daaronder komt een aantal werk bvs. Allemaal ok. Nu voer ik het komende jaar zelf ook nog consultancy / project management werkzaamheden uit, dat stopt aan het einde van het jaar volledig. Nu wil ik dus die werkzaamheden van komend jaar gewoon uitvoeren vanuit mijn persoonlijke holding, omdat ik dan voor een jaar geen extra werk-bv hoef op te tuigen. Er zit geen risico aan die werkzaamheden en zijn alleen maandelijkse facturen en wat andere kosten voor dat werk (km kosten, etc.). Ik zie hier geen probleem in om dit zo te doen. 

 

Daarom wil ik in de doelomschrijving van die holding graag twee regels laten opnemen om dit soort werkzaamheden mogelijk te maken. Nu doet mijn notaris daar wat moeilijk over omdat het perse 'of' een werkmaatschappij 'of' een holding moet zijn, terwijl dat volgens mij alleen termen zijn die gebruikt worden om de doelstelling van de bv te duiden en verder niks. 

 

Is het inderdaad geen probleem om gewoon de volgende regels aan de akte toe te laten voegen of zie ik iets over het hoofd? 

 

Extra regels:

Quote

 

- Het adviseren van ondernemingen op het gebied management en bedrijfsvoering;

- Technisch project management, consultancy en engineering;

 

 

Standaard regels die er al staan: 

Quote

Het doel van de Vennootschap is:
a. het oprichten van, het op enigerlei wijze deelnemen in, het besturen van, het toezicht houden op, het verlenen van adviezen en diensten aan en het financieren van ondernemingen, vennootschappen en andere rechtspersonen;
b. het verkrijgen, beheren, exploiteren, bezwaren en vervreemden van goederen - rechten van intellectuele eigendom daaronder begrepen -, zomede het beleggen van vermogen;
c. het ter leen verstrekken of doen verstrekken van gelden, in het bijzonder - doch niet uitsluitend - aan dochtermaatschappijen, groepsmaatschappijen en/of deelnemingen van de Vennootschap, zomede het ter leen opnemen of doen opnemen van gelden;
d. het sluiten van overeenkomsten waarbij de Vennootschap zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich sterk maakt, zowel persoonlijk als zakelijk, of zich naast of voor anderen (tot zekerheid) verbindt, in het bijzonder - doch niet uitsluitend - ten behoeve van dochtermaatschappijen, groepsmaatschappijen en/of deelnemingen van de Vennootschap;
e. het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 29-12-2021 om 18:05, Joost Rietveld zei:

Zou geen enkel probleem moeten zijn. Wellicht dat de notaris van jou nog graag verneemt dat jij begrijpt dat door de activiteiten in je holding uit te voeren, je het zuivere karakter van de holding (bezit buiten het risico van ondernemen plaatsen) ietwat ondermijnt

 

Dank voor het duidelijke antwoord. Inmiddels is het na wat discussie toch doorgevoerd in de akte. Alleen wel onder 'a' en de rest naar beneden geschoven, terwijl de 'holding' eigenlijk de belangrijkste activiteit is. Maargoed, alles staat erin dacht ik, dus dekt de lading. Achteraf gezien had ik dat misschien beter niet kunnen laten, want dit leverde weer wat 'gedoe' op bij de kvk. Maar denk verder geen probleem meer. 

 

Quote

a. het verlenen van diensten (waaronder mede begrepen advisering, begeleiding en ___ consultancy) met name op het gebied van (technisch project)management, ________ engineering en bedrijfsvoering

 

Het gaf nog wat gedoe bij de kvk, omdat de notaris als doelomschrijving nu alleen 'a' had doorgegeven, kreeg dus geen SBI code van de kvk voor holding activiteiten. Ook dat is inmiddels aangepast. Alleen is nog even duidelijk of "70102 - Holdings (geen financiele)" of "6420 - Financiele holdings" de juiste code is. De meneer van de leningverstrekker had 6420 geadviseerd, de kvk had nu op basis van doelomschrijving 70102 toegewezen en daarna op aanvraag van de notaris weer gewijzigd in 6420. Ik had er zelf ook de kvk nog over gebeld, maar werd niet veel wijzer. Van de notaris ook niet. Als ik zelf de omschrijvingen lees, lijkt 70102 mij logischer.  Mijn accountant adviseert 6420. 

 

Toch even uit interesse - weet iemand waar het verschil precies in zit en of het in de praktijk verder nog wat uitmaakt? 

 

Weet nu alleen wel dat op basis van de 6420 en 70222 SBI codes bij de rabobank niet de goedkope variant van de zakelijke rekening kunt openen, omdat die codes blijkbaar extra checks ofzo vergen (helaas) ivm risico op witwassing.  Mocht iemand anders daar nog wat aan hebben :) 

 

Op 30-12-2021 om 12:31, Branko Collin zei:

De termen "geen risico" en "consultancy" botsen voor mijn gevoel. Bedoel je dat je goed verzekerd bent?

 

Dank - maar voor de 'resterende' activiteiten die ik komend jaar onderneem, zie ik geen risico in de zin dat als ik iets 'fout' doe er iemand geld komt halen. Los van het feit dat ik inderdaad verzekerd ben. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.