Ik heb een vraag waarop ik helaas nog geen eenduidig antwoord heb kunnen vinden.
Ik rijd als zzp-er in een auto met een operational leasecontract. Dit is een zakelijk contract met 15.000km/jaar. Ik rijd ongeveer zakelijk 3.750km (25%) en privé 11.250 (75%)
Mijn concrete vragen:
1) Klopt mijn berekening als het gaat om de totale bijtelling die ik in mijn jaaraangifte IB moet invullen?
2)Hoe werkt het met de brandstofkosten: Ik denk erover een tankpas aan te schaffen en hiermee al mijn tankingen te doen. Dit is puur vanuit (administratief) gebruiksgemak.
2a) Kan ik de BTW hierop aftrekken? Zo ja, volledig of gedeeltelijk (25%)?
2b) En zijn de tankingen 100% kosten voor mijn eenmanszaak aangezien ik bijtelling betaal? Of slechts 25% van de brandstof? Of anders (zie vraag 3 hieronder)
3) Kan ik €0,19 aan kosten per zakelijke km opnemen of niet? Dus 3.750km * 0,19 = €712,50 op jaarbasis.
4) Mis ik nog belangrijke aandachtspunten?
Hieronder een aantal gegevens voor de berekening:
Leasetarief auto €550,- exclusief BTW
Km/jaar 15.000
Cataloguswaarde €40.000
Bijtelling 22%
Bijtelling privégebruik per jaar 2,7%
Mijn conclusie die ik bij jullie wil toetsen:
Per jaar betaal ik €40.000 * (22% + 2,7%) = €9.880 aan bruto bijtelling die ik zou moeten optellen in mijn jaaraangifte IB
Per jaar betaal ik €550 * 12 = €6.600 aan netto autokosten
Per jaar krijg ik de BTW terug op de leasekosten ad €550 * 21% * 12 = €1.386 (viamijn kwartaalaangifte OB)
Per jaar kan ik .... aan kosten opnemen voor brandstofkosten (zie vraag 2 en 3).
Per jaar kan ik .... aan kosten opnemen voor zakelijke km's * €0,19 (zie vraag 2 en 3).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Anton348
Anton348
Beste higherlevel,
Ik heb een vraag waarop ik helaas nog geen eenduidig antwoord heb kunnen vinden.
Ik rijd als zzp-er in een auto met een operational leasecontract. Dit is een zakelijk contract met 15.000km/jaar. Ik rijd ongeveer zakelijk 3.750km (25%) en privé 11.250 (75%)
Mijn concrete vragen:
1) Klopt mijn berekening als het gaat om de totale bijtelling die ik in mijn jaaraangifte IB moet invullen?
2)Hoe werkt het met de brandstofkosten: Ik denk erover een tankpas aan te schaffen en hiermee al mijn tankingen te doen. Dit is puur vanuit (administratief) gebruiksgemak.
2a) Kan ik de BTW hierop aftrekken? Zo ja, volledig of gedeeltelijk (25%)?
2b) En zijn de tankingen 100% kosten voor mijn eenmanszaak aangezien ik bijtelling betaal? Of slechts 25% van de brandstof? Of anders (zie vraag 3 hieronder)
3) Kan ik €0,19 aan kosten per zakelijke km opnemen of niet? Dus 3.750km * 0,19 = €712,50 op jaarbasis.
4) Mis ik nog belangrijke aandachtspunten?
Hieronder een aantal gegevens voor de berekening:
Leasetarief auto €550,- exclusief BTW
Km/jaar 15.000
Cataloguswaarde €40.000
Bijtelling 22%
Bijtelling privégebruik per jaar 2,7%
Mijn conclusie die ik bij jullie wil toetsen:
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72649-eenmanszaak-zzp-operational-lease-welke-kostenbtw-aftrekbaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag