• 0

Staking bedrijf: bedrijfsmiddelen naar privévermogen

(aangepast)

Goedenacht,

 

De vraag is hier al eens eerder gesteld (o.a. vraag 3 in: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66619-stakingswinst-en-voorraad-na-stopzetten-van-een-eenmanszaak/), maar het antwoord snap ik niet 100%. De concrete vraag is: bij opheffen eenmanszaak gaan bedrijfsmiddelen over naar privévermogen. Maar wat moet je daarmee aan als de middelen al helemaal afgeschreven zijn...? Hebben ze dan tóch nog waarde en moet je er dan belasting over betalen? 

 

Ik vermoed dat wat ik heb namelijk ook geen restwaarde heeft. Hoe dan ook is alles al afgeschreven. Het enige dat echt waarde had was een Macbook Pro 2015, maar vanwege een vage situatie na wat verzekeringswerk bij defect en daaropvolgend even vage antwoorden van de BelastingTelefoon (althans, van inkomen. omzet was wel helder: niets mee doen.) heb ik de restant-waarde van dat apparaat maar naar privévermogen overgezet in 2016 en het opgevoerd als privéonttrekking van een bedrijfsmiddel. Was waarschijnlijk totaal niet nodig en eigenlijk was het originele apparaat volledig afgeschreven i.v.m. defect, maar liever een paar tientjes meer belasting betalen dan later gelazer krijgen. Hoe het ook zij, dat apparaat was dus intussen al privé eigendom.

 

Het enige dat ik nu dus nog heb dat echt "eigendom" is van de onderneming, zijn wat non-lease softwarelicenties die vrijwel allemaal in 2015/2016 gekocht zijn en destijds direct volledig afgeschreven (nooit geactiveerd op balans, kosten waren maar iets van €80-€120 in totaal). Die wil ik voor mezelf houden, maar wat is de waarde daarvan? Als ik deze al zou weten te verkopen, en de EULA staat dit toe (al boeit dat weinig, EU-wetgeving stelt immers dat licenties doorverkocht mogen worden.), dan zou dit denk ik niet meer opleveren dan €20 a €25 als ik zo rondkijk op eBay. Ik denk dat het veilig is als ik deze waarde als "nihil" beschouw, want het is werkelijk wat de gek ervoor geeft. 

 

Dus: moet je aan de belastingdienst, voor inkomsten- en/of omzetbelasting, over allang afgeschreven bedrijfsmiddelen iets betalen als dit verplicht overgaat naar privévermogen...? Zo ja: hoe bepaal je de waarde waarover je belasting moet betalen? En zo ja, is het dan een redelijk argument om te stellen dat die softwarelicenties geen drol meer waard zijn, ik dit als nihil kan beschouwen en dus alsnog niets op hoef te geven over deze bedrijfsmiddelen? Dan resteert namelijk enkel het saldo van de bankrekeningen. 

aangepast door CLabs
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.