• 0

Verdeling bij 2 ondernemers bij uit elkaar gaan

Op dit moment hebben we beide een eigen zaak, een BV en een eenmanszaak.

We zijn niet getrouwd en hebben 3 kinderen. Nu willen we eea vastleggen voor 

als we onze wegen zouden scheiden. Nu vraag ik me af hoe jullie dat geregeld hebben.

Wat zijn de opties hierin? De BV staat op naam van A en de eenmanszaak staat op naam van B.

B heeft geen aandelen in onderneming A. Alle inkomsten komen uit onderneming A omdat B nog startende is.

 

Ik zou heel graag willen weten welke opties hiervoor zijn. Op het moment dat we nu uit elkaar gaan kan B

geen hypotheek krijgen. Het moet netjes geregeld worden zodat beide hun eigen weg kunnen gaan.

Onderneming A verkopen en verdelen is geen optie omdat er dan geen inkomsten meer zijn.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste _vrouw_1408, allereerst welkom op Higherlevel

 

1 uur terug, _vrouw_1408 zei:

Onderneming A verkopen en verdelen is geen optie omdat er dan geen inkomsten meer zijn.

 

Waarom zou onderneming A überhaupt verdeeld moeten worden als onderneming A volledig van persoon A is en onderneming B van persoon B? 

 

1 uur terug, _vrouw_1408 zei:

Op het moment dat we nu uit elkaar gaan kan B geen hypotheek krijgen

Er zijn op dit moment helaas heel veel mensen die geen hypotheek kunnen krijgen, maar dat lijkt me niet iets om vast te leggen in of rekening te houden met een zakelijke overeenkomst.

 

Dat is echt een privé kwestie, maar ik vraag me sterk af of het iets is waar je op voorhand in je privé huwelijkse voorwaarden of samenlevingsovereenkomst rekening mee kunt houden.

 

Er is wel een eenvoudige manier om van alles de helft eigenaar te zijn of te worden: en dat is huwen in volledige gemeenschap van goederen...maar dat zegt nog steeds niet veel over hoe je dat gaat verdelen bij een daadwerkelijke scheiding. Een bedrijf verkopen is meestal niet de beste oplossing: eerder doorzetten door de ene en afbetalen aan de ander.

 

Maar misschien mis ik een puzzelstukje in je vraag: heeft B bijvoorbeeld meegewerkt aan bedrijf A (anders dan als betaald werknemer) en daardoor ook bijgedragen aan het succes van bedrijf A? In dat geval lijkt me dat er inderdaad wel iets te verdelen en af te spreken valt, zoals mede-eigendom (aandeelhouderschap) en afspraken om jou uit te kopen indien jullie zakelijk en/of privé uit elkaar gaan 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bij ons ongeveer dezelfde situatie alleen zijn we nu flink wat jaren verder en heeft persoon B ook een redelijk inkomen.

Wij hebben samenlevingscontract met daarbij alleen het huis gezamelijk.

verder vastgelegd dat we van elkaar erven.

 

Praktijk is nu dat persoon A wat meer werkt en heeft(spaargeld, vastgoed, waarde BV) was ook al toen de samenlevingsovereenkomst werd aangegaan.

Persoon A betaald alle kosten (huis, kinderen, etc)

Persoon B werkt wat minder maar volledige inkomsten zijn voor haar alleen en inmiddels ook wat kunnen opbouwen daardoor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.