• 0

Van inkoop naar verkoopprijs

Goedemorgen, 

 

Hopelijk kan iemand (met een financiële achtergrond) mij verder helpen met het berekenen van de verkoopprijs.

 

Inkoopprijs per product = 40 EUR

Fotoshoot kosten per product = 9 EUR

Verpakkingskosten per product = 1.50 EUR 

 

Graag wil ik de producten gratis verzenden wat betekent dat de verzendkosten (4.50 EUR max) voor mijn rekening zullen zijn. 

 

40 + 9 + 1.50 + 4.50 = 55 EUR

 

Wat is een reële winstmarge voor een kleding gerelateerd product? 35%? (Ik begrijp dat hoe hoger, hoe beter is) maar omdat het hierbij gaat om een start up? 

 

In vergelijking met de concurrenten kan ik mezelf onderscheiden door een verkoopprijs van 90 EUR te hanteren omdat dit net iets onder de verkoopprijs van de concurrent ligt. 

Omdat ik nieuw op de markt treed, wil ik kopers kennis laten maken met de kwaliteit van mijn producten voor een net iets lagere prijs dan de concurrent. 

 

Mijn vragen als volgt:

1. Wanneer je gratis wil verzenden, bereken je de verzendkosten dan als de inkoopprijs?


2. Klopt mijn onderstaande berekening?
40 + 9 + 1.50 + 4.50 = 55 EUR inkoopprijs
55 / 100 * 35.236 (winst marge) = 19.38 EUR winst
55 + 19.38 = 74.38 
74.38 * 1.21 (btw) = 89.99 EUR verkoopprijs
 

3. Is een winstmarge van 35% gemiddeld?
 
In totaal heb ik een voorraad van 160 stuks. Hierbij heb ik een schatting gemaakt van mijn verkopen: 

110 stuks verkoop voor de normale verkoopprijs 

20 stuks verkoop met een korting van 20% 

10 stuks vrij weggeef (10 stuks x 55 EUR) 

20 stuks niet verkoop (20 stuks x 55 EUR


Ik hoop dat iemand mij hierin kan ondersteunen. 
 

 Tips en feedback is meer dan welkom :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden, LSIJINN zei:

U heeft het over de omzetsnelheid, klopt het dat dit enkel te berekenen is nadat verkopen hebben plaatsgevonden? Het lijkt mij lastig om de omzetsnelheid te bepalen omdat deze altijd variabel is?  

Je kunt op voorhand een inschatting maken, in je vooronderzoek kun je daar wellicht aanknopingspunten voor vinden. De omzetsnelheid zal inderdaad nooit exact hetzelfde zijn, het is ook belangrijk om continu je marge te blijven berekenen en eventueel bij te sturen als dat nodig is.

 

 

1 uur geleden, LSIJINN zei:

Weet u toevallig hoe het werkt met retourlabels? Wanneer ik bijvoorbeeld een pakketje ontvang van de Zara, dan word dit geleverd met een retourlabel. Betekent dit dat leveranciers al een retourlabel hebben gekocht (dus betaald) en erbij hebben geleverd? Of kan het zo zijn dat wanneer iemand de retourlabel gebruikt er pas kosten worden doorgevoerd naar de betreffende leverancier? Ik heb namelijk geen idee hoe deze labels worden gerealiseerd.. Op dezelfde manier dat een verkoper een verzendlabel aanmaakt voor haar klanten? 

Een vervoerder brengt pas kosten voor het verzendlabel in rekening zodra deze bij hun wordt gescand, dus zodra de klant deze gebruikt. Je betaalt dus geen verzendkosten voor ieder label dat je aan al je klanten meestuurt, maar alleen voor degenen die worden gebruikt. Retourlabels zijn inderdaad op een vergelijkbare manier verkrijgbaar als verzendlabels. Je kunt ze aanvragen/genereren via de website van de vervoerder, of met tussenpartijen die je retourproces vereenvoudigen, zoals Returnless of Returnista.

 

 

2 uur geleden, LSIJINN zei:

Helaas zijn de foto's gebonden aan deze collectie dus zodra de collectie "uitverkocht" is, kunnen de foto's niet meer gebruikt worden.

Van deze collectie ga je geen nieuwe voorraad meer laten produceren, dus? Dan zal je die kosten inderdaad met deze voorraad terug moeten verdienen.

 

2 uur geleden, LSIJINN zei:

Gratis retourneren gaat naar mijn idee niet hand in hand met duurzame kleding. Ik denk namelijk dat consumenten bewuster gaan kopen wanneer je niet gratis kan retourneren. Hoewel gratis retourneren wel kan zorgen voor meer orders omdat ik weet dat het mensen over de streep kan trekken. Mezelf afvragend of deze groep mensen passen binnen mijn doelgroep... Bent u voorstander van gratis retourneren?

Ik ben het met je eens dat het niet goed aansluit bij een duurzaam merk. Er zal inderdaad waarschijnlijk beter over de aankoop worden nagedacht als het retourneren niet gratis is. Dat zorgt waarschijnlijk voor minder bestellingen, maar van de bestellingen die worden geplaatst krijg je waarschijnlijk minder retouren. Ondanks dat die klanten de retourkosten zelf betalen, scheelt het jou alsnog tijd en geld in de afhandeling van die retouren. 

Ik ben geen voorstander van gratis retourneren, het is namelijk niet gratis. Idealiter breng je de kosten 'gewoon' in rekening zodra iemand wil retourneren. Mocht je merken dat je verkopen enorm tegenvallen en je weet te achterhalen dat de retourkosten een hoge drempel zijn, kun je dan ook nog testen of het aanbieden van gratis retourneren daar verandering in brengt. Of een (kleine) bijdrage aan de retourkosten, dat kan natuurlijk ook.

 

2 uur geleden, LSIJINN zei:

Ook uw tweede reactie heeft mij aan het denken gezet de afgelopen dagen.. Is het dan gebruikelijk om een bepaald bedrag (bijvoorbeeld 5 euro per kledingstuk) te rekenen en apart te zetten voor eventuele klachten/overwachten kosten? Hoe zou u dit aanpakken? Benieuwd naar uw reactie. 

Net zoals de eerder genoemde omzetsnelheid, is het goed om hiervoor een inschatting te maken en die mee te rekenen. En zodra je meer data hebt verzameld uit je echte verkopen, kun je dat blijven bijstellen.

 

1 uur geleden, LSIJINN zei:

Ik geloof dat het promoten van advertenties via social media kanalen zoals Instagram en Facebook uitkomen op 2.00 EUR per post? 

Heb je dat ergens gelezen, of zelf gezien bij het aanmaken van een campagne? Die kosten heb je namelijk zelf in de hand, afhankelijk van de looptijd, doelgroep, bereik, etc. Het is in ieder geval goed om daar alvast een beeld van te krijgen, zodat je weet welke kosten je hiervoor zou kunnen gaan maken, en of dat binnen je marge past.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Bestaat er een platform voor duurzame ondernemers als je hier de onderneming niet wilt delen?

 

Heb je een productintroductiestrategie? Voorzover die van toepassing is op een project met bescheiden oplage. Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat je dan een volledige productlifecycle gaat doorlopen. Ik vrees zelfs dat het of een hit of een flop gaat worden. Ik laat me graag positief verrassen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 5-5-2022 om 07:43, LSIJINN zei:

 

Beste Wigbolt, 

 

De productie en de daarbijbehorende verpakkingsartikelen zijn binnen. Binnen een maand gaat de launch plaatsvinden. In de podcast van Hoeveel ben ik waard heb ik mij laten vertellen dat een plan schrijven nuttig kan zijn, maar wanneer het uiteindelijk niet aanslaat op de markt zoals gehoopt, je veel tijd verloren bent. Dus je beter maar gewoon ervoor kunt gaan. Uiteraard heb ik goed nagedacht over mijn doelgroep, USP etc. maar een concreet uitgeschreven plan ligt er niet. Bent u voorstander van het schrijven van een plan? 

 

dan is je plan niet waardeloos nutteloos of zinloos, het dient alleen aangepast te worden.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 5-5-2022 om 07:35, LSIJINN zei:

Op het begin wil ik proberen om dit kosteloos te doen en gebruik te maken van influencers die bereid zijn een post te plaatsen in ruil voor een gratis kleding stuk. Dit is ook de reden dat ik rekening heb gehouden met onderstaande: 

10 stuks vrij weggeef (10 stuks x 55 EUR) 

 

Ik geloof dat het promoten van advertenties via social media kanalen zoals Instagram en Facebook uitkomen op 2.00 EUR per post? 

 

Grote influencers doen het echt niet voor wat gratis kleding, maar wellicht wat kleinere wel. Als ze het doen is het goedkope marketing. 

 

Adverteren op social media verschilt echt heel erg qua kosten, en ook qua resultaten. 2 euro per klik lijkt me nogal veel, maar als het bijvoorbeeld 20 cent is met 1% conversie ben je alsnog 20 euro per binnengehaalde klant kwijt, dus dat kan er fors inhakken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.